Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Leerzorg   Verminder off-task gedrag in de klas

Verminder off-task gedrag in de klas

Je kent het wel: leerlingen die met allerlei dingen bezig zijn, behalve met de lesinhoud. Dit noemt men off-task gedrag. Maar hoe kan je voorkomen dat je leerlingen off-task gedrag stellen? Daar gaan we tijdens deze nascholing mee aan de slag. Met theoretische handvaten en praktijkgerichte oefeningen werken we rond content development (hoe bouw je het aanleren van een bepaalde taak op) en kwaliteitsvolle instructies die off-task gedrag bij de leerlingen kunnen verminderen.

Programma

Tijdens de nascholing wordt vanuit enkele theoretische kaders het gegeven van off-task gedrag toegelicht. Je krijgt hierbij heel wat voorbeelden uit de praktijk. Onderzoek toonde reeds aan dat de instructies die de leerkracht geeft impact kunnen hebben op off-task gedrag. Daarom ga je in deze nascholing concreet aan de slag met die instructies. Specifiek focus je op content development (hoe bouw je het aanleren van een bepaalde taak op) en de kwaliteit van instructies (wat maakt dat een instructie kwaliteitsvol is?). Daarna zet je de theorie om in de praktijk en maak je onder begeleiding een visuele weergave van taakprogressie/leerlijn (content map) die voldoende rekening houdt met de opbouw van de taken en ruimte laat voor individuele aanpassingen op het niveau van de leerling. Dit alles wordt gedemonstreerd aan de hand van een onderzoek aan de hogeschool, waarbij aan leerkrachten LO een workshop rond dans gegeven werd.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je inzicht verworven in het off-task gedrag van je leerlingen;
  • herken je de antecedenten en gevolgen van off-task gedrag;
  • ontleed je taken in kleinere deeltaken of bouwstenen die het leren bevorderen;
  • stel je een visuele weergave op van taakprogressie/leerlijnen (content map);
  • begrijp je hoe jouw vakkennis impact heeft op het gedrag en leren van de leerlingen;
  • weet je welke elementen een kwaliteitsvolle instructie omvat.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, sportleerkrachten en ondersteuners uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Er is geen specifieke voorkennis vereist. Wij vertrekken met onze voorbeelden vanuit de les lichamelijke opvoeding, maar de aangeboden kennis is zeker ook van toepassing op andere lesdomeinen.

Begeleiding

Zachary Ergish werkt als onderzoeker bij Hogeschool UCLL binnen het onderzoekscentrum Inclusive Society en voert er projecten rond inclusief onderwijs uit. Aan de KU Leuven behaalde hij zijn master in Adapted Physical Activity met een focus op pedagogie. Eerder was Zachary een skileraar en trainer voor mensen met een beperking.

Flore Geukens is doctor in de psychologie en werkt als onderzoeker bij het expertisecentrum Inclusive Society van Hogeschool UCLL. Hier voert ze praktijkgericht onderzoek uit en bestudeert ze onder andere het off-task gedrag van leerlingen in het buitengewoon onderwijs tijdens de lessen LO.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/177A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Je kan alvast enkele voorbeelden van off task gedrag in jouw lessen op voorhand bedenken.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 december 2024 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen