Je bent hier:
Omgaan met faalangst: hoe hou en breng je het kinderbrein in leermodus?
Omgaan met faalangst: hoe hou en breng je het kinderbrein in leermodus?
Steeds meer kinderen (en volwassenen) worstelen met faalangst. Deze faalangst kan op verschillende manieren tot uiting komen, maar de rode draad is telkens dat het de persoon ondermijnt in zijn functioneren.
Wanneer we faalangst opmerken bij een leerling komt vaak de reflex om de ander ervan te overtuigen dat dit niet nodig is. Helaas helpt dit amper… maar wat helpt er wel?
Programma
We verdiepen ons in het thema faalangst: Wat is het? Hoe kan je je klaswerking (vaak in kleine zaken) aanpassen om faalangstvriendelijk les te geven? Welke tips kan je meegeven aan ouders en collega’s?
Door de werking van het brein goed te snappen kunnen we achterhalen wat er nodig is om terug in leermodus te komen als een emotie (zoals faalangst) ons denkende brein buiten spel heeft gezet.
Na het volgen van deze nascholing heb je niet alleen de nodige inzichten verzameld maar ook een hele rugzak vol concrete mogelijkheden om rond faalangst aan de slag te gaan
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- bezit je theoretische inzichten: wat is faalangst en hoe kan ik het herkennen?
- heb je inzicht in hoe je faalangst kan benaderen vanuit de werking van het brein;
- maak je de klaswerking faalangstvriendelijk;
- bezit je tools om in gesprek te gaan met collega’s, ouders en leerlingen;
- pas je diverse technieken en methodieken toe om een leerling individueel te begeleiden.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, ondersteuners, leerlingenbegeleiders uit het (buitengewoon) basisonderwijs.
Begeleiding
Marlies is integratief psychotherapeut, gezins- en beeldend therapeut. Ze ondersteunt al meer dan 10 jaar scholenteams rond diverse psychosociale thema’s. Vanuit haar eigen praktijk in Gent begeleidt ze ouders en andere opvoedingsverantwoordelijken met vragen rond het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren.
Marlies is medeoprichter van Campus Nervus, een collectief van waaruit info en tools gegeven worden rond het reguleren van het zenuwstelsel.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/102ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
dinsdag 10 februari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.