Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Gezondheidswetenschappen   De kracht van sensorisch spel in een multi-sensoriële omgeving: een geïntegreerde visie

De kracht van sensorisch spel in een multi-sensoriële omgeving: een geïntegreerde visie

In deze creatieve nascholing ontdek je met veel concrete praktijkvoorbeelden hoe je een rijke, multi-sensoriële omgeving uitdenkt en ontwerpt die rustgevend, sfeervol, multifunctioneel én uitdagend is.

Programma

Je leert hoe je in een multi-sensoriële omgeving het sensorische spel voor jongeren met eenvoudige tools kan triggeren en verrijken, maar je gaat ook zelf actief aan de slag om eenvoudig zelfgemaakte, zintuiglijke voorwerpen te creëren die je in je praktijk kan gebruiken.

We maken gebruik van diverse didactische werkvormen: vertellen, (PowerPoint)presentatie van tal van zelfgemaakte zintuiglijke voorwerpen, presentatie van gerealiseerde permanente of pop-up binnen- en buitenruimtes, demonstratie van de JOERON- en Multi-Sensory Storytelling methodiek, ontwerpen en maken van zintuiglijke voorwerpen met kosteloos materiaal.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • verrijk je het spontane sensorische spel van jongeren met of zonder beperking in een krachtige multi-sensoriële omgeving;
  • zie je de emotionele kracht van de samen-beleving voor begeleider en jongere;
  • ken je diverse mogelijkheden van een sfeervolle, wonderlijke inrichting;
  • geef je met de JOERON-methodiek een sensorisch begeleidingsmoment doelgericht en stapsgewijs vorm;
  • stimuleer je de taalontwikkeling van de jongeren aan de hand van de Multi-Sensory Storytelling methodiek;
  • ontwerp en maak je triggerende, haalbare zintuiglijke voorwerpen met eenvoudig kosteloos materiaal;
  • inspireer en begeleid je jouw leerlingen in het uitwerken van een sensorisch spelmoment.         

Doelgroep

Leraren gezondheidswetenschappen, opvoeding & begeleiding, verzorging, kinderzorg, thuis- en bejaardenzorg, leefgroepenwerking, stagebegeleiding, paramedici… uit het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs

Begeleiding

Joep Derie is stagecoördinator en leraar pedagogische vakken Jeugd- en Gehandicaptenzorg. Hij is coördinator van Villa iMagina en Snoezelkermis en uitdenker van de eerste snoezelklassen met verschillende snoezelinitiatieven in de kinderopvang in Vlaanderen. Hij werkt als freelancer voor verschillende vormingsdiensten voor kinderopvang, onderwijs en de sector van mensen met een beperking. Tevens is hij gastdocent in de bacheloropleidingen kleuteronderwijs, orthopedagogie, ergotherapie en verpleegkunde. Joep is mede-auteur van Het grote snoezelboek.

Ronny Vanoosthuyse was stagecoördinator, leraar pedagogische vakken Jeugd- en Gehandicaptenzorg, vakbegeleider pedagogische en psychologische vakken en stagebegleider voor opleidingen personenzorg. Hij is reeds 30 jaar coördinator Snoezelkermis, de uitdenker van de eerste snoezelklassen en verschillende snoezelinitiatieven in kinderopvang in Vlaanderen. Vanaf 2014 is hij gepensioneerd, maar nog altijd actief als freelancer voor verschillende vormingsdiensten voor kinderopvang, onderwijs en de sector mensen met een beperking. Tevens is hij gastdocent in de  bacheloropleidingen kleuteronderwijs, orthopedagogie, ergotherapie, verpleegkunde. Ronny is mede-auteur van Het grote snoezelboek.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Deelnemers krijgen voor aanvang van de cursus een materialenlijst waaruit zij vooraf moeten kiezen en verzamelen.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen