Studiedag STEM@school goes live - Plenumlezingen (09:05 - 10:20)

Keuze Lesgever
1. Halverwege het STEM Actieplan 2012-2020 Christel Op De Beeck

STEM is een onverhoopt succes in het Vlaamse onderwijs. Het aantal STEM-initiatieven is niet meer te tellen en het bijzondere aan het hele verhaal is het grote eigenaarschap van de scholen. In deze presentatie wordt het concept toegelicht: de start, het beleid, het STEM-Kader, de lerende netwerken, de kennisdeling, de samenwerking tussen STEM in het onderwijs, de professionele STEM en STEM in de vrije tijd. En naast dit alles: “the proof of the pudding…”: wat leren de cijfers van de STEM-Monitor ons? Kiezen meer jongeren voor STEM-opleidingen en –beroepen, of zit daar toch nog veel variatie op? En vooral: hoe gaan we samen verder? In elk geval: terecht fier op was er op zo’n korte tijd werd gerealiseerd, maar ons zeer bewust van de aandachtspunten. STEM - vanuit zijn wezen- kan immers nooit éénduidig zijn. Maar wel bijzonder boeiend, altijd. 


2. STEM@school: geïntegreerde STEM voor het Vlaams secundair onderwijs Wim Dehaene

In deze presentatie zal in vogelvlucht een voorstelling gegeven worden van het STEM@school project. Wat zijn de doelstellingen, hoe pakken we die aan en waar staan we al, zijn de vragen die beantwoord zullen worden. De nadruk zal daarbij liggen op de ontwikkelde didactiek en het bijhorend didactisch materiaal. Er zal uitgelegd worden hoe geïntegreerde STEM in de context van tweede en derde graad geïmplementeerd kan worden en welke daarbij de aandachtspunten zijn.


3. Doet STEM@school er toe? Peter Van Petegem

De eerste onderzoekresultaten van STEM@school worden gepresenteerd, waarin de resultaten van de leerlingen in testscholen worden vergeleken met die van leerlingen in controlescholen. Wat is de gerealiseerde cognitieve winst bij leerlingen in de testscholen van het STEM@school project? Doen de leerlingen van testscholen het beter en zo ja, blijft dit effect hetzelfde als we controleren voor instroomkenmerken van de leerlingen? Is dit verschillend voor kennis- versus toepassingsgerichte vragen? En wat met de verschillen tussen jongens en meisjes? Deze en nog meer vragen komen aan bod nadat eerst het algemene onderzoeksopzet is toegelicht.


Terug naar overzicht van workshops