Taaldag 2024: versterk je taalonderwijs met AI, motiverende werkvormen en teksten! - Ronde 1 (09:15 - 10:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 1a - Les possibilités des jeux de société Elke Peeters

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 4e tot 6e jaar, domeingebonden en domeinoverschrijdende richtingen.

Inhoud:

Comment utiliser des jeux de société dans les cours de français ? Comment obtenir plus que la part des élèves que le simple plaisir des jeux? Cette session vous convaincra d'utiliser des jeux de société. Vous eprouvez à connaître les différentes formes de travail et les jeux de société. Vous liez consciemment l'acquisition de vocabulaire avec différents types de jeux. Vous découvrirez comment entraîner différentes compétences à l'aide de règles de jeu et de vidéos d'instruction. Vous eprouvez comment les compétences orales des élèves sont stimulées de manière très naturelle pendant qu'ils jouent. Laissez-vous surprendre par les différentes possibilités offertes par les jeux de société et amusez-vous !

Spreker:

Elke Peeters is leerkracht Frans sinds 2007 met ervaring in het secundair 2de en 3de graad (in de verschillende onderwijsvormen) en volwassenenonderwijs.


SESSIE 1b - War Poetry and a field trip to Flanders Fields Tom Verheyden

Doelgroep:

Leerkrachten Engels 3e graad van alle finaliteiten.

Inhoud:

In deze sessie ontdek je hoe getuigenissen van WO I via materiaal van de BBC tot leven komen. We linken deze aan de beroemde gedichten ‘In Flanders Fields’ van John McCrae en ‘Dulce et Decorum Est ‘ van Wilfred Owen. Last but not least werpen we een blik op verschillende excursiemogelijkheden in de regio rond Ieper. Er is volop ruimte voor vragen en reacties van de deelnemers.

Spreker:

Tom Verheyden is leerkracht Engels-Nederlands derde graad aan het Sint-Ritacollege te Kontich. Hij is ook vakcoördinator Engels.


SESSIE 1c - Hedendaags theater in de klas: van onzichtbaar personage naar antagonist (VOLZET) Marthe De Ruysscher

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands van de 3de graad van alle finaliteiten.

Inhoud:

Theater is net als poëzie, proza en film een fundamenteel onderdeel van de lessen literatuur. Toch toont onderzoek aan dat (hedendaags) theater vaak nog stiefmoederlijk behandeld wordt. Waar knelt de schoen? Hoe kunnen we hedendaags theater uit de coulissen halen en het podium bieden dat het verdient? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze leerlingen vanuit een open en nieuwsgierige houding hun weg vinden in de diverse, vaak complexe en daardoor boeiende theatrale culturele omgeving? Naast een antwoord op deze vragen, krijg je in deze sessie inhoudelijke en didactische handvaten, inspiratie en concrete voorbeelden om op een geïntegreerde wijze met hedendaags theater aan de slag te gaan in jouw les. 

Spreker:

Marthe De Ruysscher is een master Taal- en Letterkunde (Nederlands, Film-, Theater- en Literatuurwetenschap) en een Educatieve Master. Zij heeft drie jaar gewerkt binnen de theatersector en staat nu het derde schooljaar voor de klas als leerkracht Nederlands.


SESSIE 1d - 'Kurz & gut' literarische Kurzgeschichten im DaF-Unterricht Filip De Nys

Doelgroep:

Deutschlehrkräfte & Deutschstudierende.

Inhoud:

In der Kürze liegt die Würze. Und so ist es auch bei diesem Workshop mit einer überraschenden Sammlung von Sechs-Wörter-Geschichten, Mini-Geschichten, Lesebuchgeschichten und Kurz- und Kürzestgeschichten: es sind kleine Literaturperlen für den DaF-Unterricht. Diese Geschichten liefern uns den Beweis : in wenigen Worten entwickelt sich hier ein ganzes Drama. Sie bleiben im Gedächtnis haften, weil sie in irgendeiner Weise berühren. Und darum geht es doch bei Literatur? Mit zahlreichen Beispielen von Florian Meimberg, Ernst Hemingway, Franz Kafka, Wolfgang Borchert und vielen anderen. Mit Arbeitsblättern und Didaktisierungsvorschlägen. Und bald schreiben auch Ihre Schüler*innen solche kurze tragische oder komische Geschichten. Versprochen!

Spreker:

Filip De Nys ist Deutschlehrer (pensioniert, aber seit dem 1.September wieder vor der Klasse), Mitarbeiter CNO-Werkgroep Duits und Arbeitsgruppe "Deutsch macht Spaß", BGDV-Vorstandsmitglied, Quizmaster beim Kahoot-Deutschquiz für belgische DaF-Klassen in der "Woche für Deutsch".


SESSIE 1e - Creëer een krachtige taalomgeving met Comprehensible Input: 'Personal Conversations' (VOLZET) Janique Vanderstocken

Doelgroep:

Taalleerkrachten van alle graden en finaliteiten.

Inhoud:

Hoe kun je een stimulerende leeromgeving creëren waarin taal begrijpelijk, boeiend en uitdagend is, zodat je leerlingen op een effectievere en natuurlijke manier nieuwe talen leren? De 'Personal Conversation'-methodiek kadert in de Comprehensible Input Approach en richt zich op het faciliteren van persoonlijke gesprekken in de klas als een krachtige manier om taalverwerving te bevorderen. Leerlingen worden aangemoedigd om over hun eigen ervaringen, meningen en interesses te praten, waardoor de taal wordt verankerd in hun eigen leefwereld. De 'Personal Conversation'-methodiek is een effectieve tool om een dynamische en betekenisvolle taalomgeving te creëren, waarin leerlingen niet alleen hun taalvaardigheid vergroten, maar ook hun zelfexpressie en communicatieve vaardigheden versterken.

Spreker:

Janique Vanderstocken geeft sinds 1985 (Alfa) NT2 aan anderstalige volwassenen. Alles wat taalonderwijs betreft, boeit haar mateloos. Sinds een paar jaar gebruikt ze vooral CI-methodieken in haar lessen. Ze gelooft heel sterk in deze aanpak: zowel sterke als zwakke taalleerders zijn ermee gebaat. Vanuit haar expertise presenteert Janique de CI-didactiek ook op internationale taalconferenties.


SESSIE 1f - Slimme vertaalmachines, slimmere gebruikers (VOLZET) Ayla Rigouts Terryn

Doelgroep:

Leerkrachten Engels, Frans, Duits van alle graden en finaliteiten.

Inhoud:

Automatische vertaling werkt steeds beter, maar zeker nog niet perfect. Wat werkt goed en wat zijn de uitdagingen voor de bestaande systemen? En vooral: hoe kunnen we leerlingen opleiden tot bewuste, kritische gebruikers? In deze lezing leer je hoe vertaaltechnologie werkt, welke problemen er nog zijn en waarom, en hoe we daarmee kunnen omgaan.

Spreker:

Ayla Rigouts Terryn is docent vertaalwetenschap en (ver)taaltechnologie aan KU Leuven Kulak (Kortrijk). Ze studeerde af als vertaler aan UAntwerpen en doctoreerde aan UGent met onderzoek naar machine learning voor automatische termextractie. Aan Kulak onderzoekt ze nu natuurlijke taalverwerking in domeinspecifieke contexten.


SESSIE 1g - Projectmatig aan de slag in je les Engels Tim Bal

Doelgroep: 

Leerkrachten Engels 1ste graad, maar ook relevant voor andere taalleerkrachten die projectmatig willen werken.

Inhoud:

Hoe ga je op een kwaliteitsvolle manier projectmatig aan de slag met jouw leerlingen? Hoe organiseer je dit? En op welke manier evalueer je? In deze workshop krijg je praktische tips, tricks en concrete voorbeelden aangereikt, die je inspireren om het leerproces van je leerlingen anders vorm te geven.

Spreker:

Tim Bal is taalleraar Engels in de eerste graad secundair onderwijs. Al bijna 20 jaar is hij gepassioneerd door talen. Communicatie, perceptie, presentaties en spreekdurf behoren tot zijn kernwoorden en deze passie en zijn visie erop wilt hij graag doorgeven.


SESSIE 1h - Comment stimuler le plaisir de lire? Approches innovantes et romans pour ados (herhaling 1) Joëlle De Pessemier

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 2de en 3de graad doorstroomfinaliteit.

Inhoud:

Force est de constater que la lecture d’un livre en français est souvent une épreuve pour nos élèves. Les nouveaux objectifs finaux veulent changer la donne et insistent sur la stimulation du plaisir de lire. Comment s’y prendre ? En nous basant sur la recherche de Theo Witte sur le développement littéraire, nous proposons quelques approches stimulant le plaisir de la lecture chez les élèves. La différenciation, la pédagogie active, la motivation, les stratégies méta-affectives et le défi sont les maîtres mots de ces approches. Nous fournirons d’abord des outils permettant de stimuler le plaisir de lire, ainsi que quelques pistes pour la mise en œuvre d’une évaluation différenciée correspondant à l’approche proposée. Ensuite, nous présenterons un choix abondant de romans ados récents pour nos élèves du 2e et 3e degré.

Spreker:

Joëlle De Pessemier is leerkracht Frans (Vita et Pax-college, Schoten) en lector (Educatieve Master Frans, KU Leuven).


SESSIE 1i - Leerscenario’s, de motiverende en activerende didactiek voor het MVT-onderwijs (herhaling 1) Tine De Koninck
Gorik Hageman

Doelgroep:

Leerkrachten Engels, Frans, Duits en Spaans van alle graden en finaliteiten.

Inhoud:

Uitgaande van het concept van tasked-based learning is de scenariodidactiek een motiverende en activerende manier van leren in het MVT- en NT2-onderwijs. De didactiek gaat uit van authentieke, complexe leersituaties met concretere, levensechte eindproducten, vaak gebruikmakend van moderne media, waarin een breed scala aan competenties en vaardigheden getraind worden. Na een korte theoretische inleiding over de kenmerken van leerscenario’s, de opbouw ervan en de rol van de leerkracht worden concrete voorbeelden en lesmateriaal aangeboden, waarmee onmiddellijk aan de slag gegaan kan worden in taallessen op alle niveaus.

Sprekers:

Tine De Koninck is master in de taal- en letterkunde (Nederlands - Duits). Ze was jarenlang als leerkracht Duits verbonden aan het Sint-Jozefsinstituut van Borsbeek. Nu is ze werkzaam als beleidsmedewerker bij het Vlaams Talenplatform en als onderwijsassistent bij het Departement Letterkunde van de Universiteit Antwerpen. De voorbije jaren maakte ze deel uit van het Erasmus+-project rond “Lernszenarien” in de lessen Duits.

Gorik Hageman is licentiaat in de Germaanse talen (Duits - Engels). Hij is docent Duits in het Reynaertcollege in Hulst. Daarnaast is hij voorzitter van het Nationaal Congres Duits en van de CNO-werkgroep Duits, en is hij lid van de werkgroep Deutsch macht Spass en van de BGDV. Vanuit de Universiteit Antwerpen maakte hij de voorbije jaren als onderzoeker deel uit van het Erasmus+-project rond “Lernszenarien” voor de lessen Duits.


Terug naar overzicht van workshops