Taaldag 2024: versterk je taalonderwijs met AI, motiverende werkvormen en teksten! - Ronde 2 (13:15 - 14:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 2a - „Musik macht Spaß“. Lieder im DaF-Unterricht Tine De Koninck
Gorik Hageman

Doelgroep:

Leerkrachten Duits uit de 2de en 3de graad van de doorstroom- en dubbele finaliteit van het secundair onderwijs.

Inhoud:

Het gebruik van liederen tijdens de lessen Duits maakt bijna elke leerling enthousiast en zorgt altijd voor een fijne klassfeer. Muziek biedt authentiek lesmateriaal dat uitermate geschikt is om grammatica en woordenschat aan te brengen en in te oefenen. Ook luister- en leesdoelen, spreek- en schrijfdoelen kunnen er eenvoudig mee bereikt worden. Zowel in de Duitse pop/rock en hiphop als in klassieke muziek zijn toegankelijke voorbeelden te vinden waarmee leerkrachten met alle niveaugroepen aan de slag kunnen.

Sprekers:

Tine De Koninck is master in de taal- en letterkunde (Nederlands - Duits). Ze was jarenlang als leerkracht Duits verbonden aan het Sint-Jozefsinstituut van Borsbeek. Nu is ze werkzaam als beleidsmedewerker bij het Vlaams Talenplatform. Ze is lid van de CNO-werkgroep Duits en van de congrescommissie van het Nationaal Congres Duits.

Gorik Hageman is licentiaat in de Germaanse talen (Duits - Engels). Hij is docent Duits in het Reynaertcollege van Hulst. Daarnaast is hij voorzitter van het Nationaal Congres Duits en van de CNO-werkgroep Duits, en is hij lid van de werkgroep Deutsch macht Spass en van de BGDV.


SESSIE 2b - Teaching Literature to Team TikTok (VOLZET) Tom Mertens

Doelgroep:

Leerkrachten Engels, Frans en Duits van de 2de graad doorstroom- en dubbele finaliteit. Alle voorbeelden komen uit de les Engels, maar de ideeën zijn perfect vertaalbaar naar andere talen.

Inhoud:

In deze lezing exploreer je op welke manier literatuur een plaats krijgt in jouw les Engels. Wat is je startpunt? Hoe bepaal je je materiaal? Hoe laat je de leerlingen de teksten verwerken? Theoretische kaders vermijden we, de focus ligt op het delen van praktische voorbeelden. Zo heb je op het einde van de presentatie veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

Spreker:

Tom Mertens heeft 25 jaar ervaring als leerkracht Engels in de 2de graad, waarvan de laatste 13 jaar in Het Gymnasion (het vroegere Stedelijk Lyceum Linkeroever) in Antwerpen-Linkeroever.


SESSIE 2c - Boekmijders worden schrijvers (VOLZET) Jan T'Sas
Erik Persoons

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands 2de en 3de graad doorstroom- en dubbele finaliteit.

Inhoud:

Wat gebeurt er als een Vlaamse auteur met jongeren aan de slag gaat om, jawel, schrijvers van hen te maken? Welke tools, tips en tricks kunnen leraren van hen overnemen om hetzelfde te doen? Welk lesmateriaal is daarvoor beschikbaar? In deze sessie krijg je handvatten aangereikt om jouw leerlingen te prikkelen en te overtuigen van hun kunnen. Ook het aanscherpen van hun nieuwsgierigheid en teamspirit brengen bij tot het slagen van een schrijfproject. Het uiteindelijke doel is dat ze zelfvertrouwen opbouwen en op de vraag wie de mooiste jeugdboeken schrijft, durven antwoorden dat zijzelf, jongeren, de mooiste verhalen vastleggen. Je maakt op een interactieve manier kennis met een nagelnieuw praktijkproject van Literatuur Vlaanderen dat zich al in dertig secundaire scholen bewezen heeft. Klaar voor de grote sprong? Klasfilmpjes, interviews en straks ook een kant-en-klare lesbrochure halen je mee over de streep.

Sprekers:

Jan T'Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, gewezen redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs, onderzoeker en auteur van het doctoraatsproefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’ en van het gelijknamige praktijkboek hierover, uitgegeven bij Die Keure. Voor Vlaanderen is hij de inhoudelijke coördinator van de begrijpend-leesmethode Nieuwsbegrip.

Erik Persoons is schrijver van toneel- en theaterstukken voor jeugd en volwassenen, romans, jeugdboeken en non-fictie. Hij is de geestelijke vader van ‘Het Grote Schrijfexperiment’, een project waarbij meer dan 100 jongeren samen één jeugdroman schrijven. Sinds 2022 is hij ook voorzitter van de Young Readers Foundation vzw.


SESSIE 2d - Le haïku en classe de FLE : Pourquoi? Quand? Comment? Hugues Denisot

Doelgroep:

Enseignants de FLE ayant des groupes niveaux fin A2 - B1 et au-delà. Tout enseignant intéressé. Pas de pré-requis nécessaires.

Inhoud:

Cet atelier très concret propose aux enseignants des activités progressives permettant à leurs apprenants de FLE d’être sensibilisés à l’écriture de cette forme poétique dès le niveau A2 (atteint). Les collègues seront amenés à écrire eux-mêmes quelques haïkus et à les partager.

Spreker:

Hugues Denisot est ancien attaché de coopération pour le français près l’ambassade de France en Belgique. Formateur de formateurs en FLE et auteur de méthodes aux éditions Hachette.


SESSIE 2e -Stimuleer spreek- en luistervaardigheid met ‘Picture Talk’ (VOLZET) Janique Vanderstocken

Doelgroep:

Taalleerkrachten van alle graden en finaliteiten.

Inhoud:

Hoe creëer je een krachtige leeromgeving, waarin de taal begrijpelijk, boeiend en uitdagend is en je leerlingen effectiever en op een natuurlijke wijze nieuwe talen leren? In deze sessie verdiep je je in de ‘Picture Talk’-methodiek  en ontdek je hoe dit proces taalbegrip transformeert. De visuele component van 'Picture Talk' maakt de werkvorm geschikt voor diverse taalniveaus en leeftijdsgroepen. Het creëert een context waarin de taal authentiek wordt gebruikt , waardoor de leerlingen zich comfortabel voelen om actief deel te nemen aan de taalverwervingservaring. 'Picture Talk' biedt een levendige en boeiende manier om Comprehensible Input in de klas te integreren met als gevolg dat taalonderwijs effectiever en plezieriger wordt.

Spreker:

Janique Vanderstocken geeft sinds 1985 (Alfa) NT2 aan anderstalige volwassenen. Alles wat taalonderwijs betreft, boeit haar mateloos. Sinds een paar jaar gebruikt ze vooral CI-methodieken in haar lessen. Ze gelooft heel sterk in deze aanpak: zowel sterke als zwakke taalleerders zijn ermee gebaat. Vanuit haar expertise presenteert Janique de CI-didactiek ook op internationale taalconferenties.


SESSIE 2f - Slimme vertaalmachines, slimmere gebruikers (herhaling 1) (VOLZET) Ayla Rigouts Terryn

Doelgroep:

Leerkrachten Engels, Frans, Duits van alle graden en finaliteiten.

Inhoud:

Automatische vertaling werkt steeds beter, maar zeker nog niet perfect. Wat werkt goed en wat zijn de uitdagingen voor de bestaande systemen? En vooral: hoe kunnen we leerlingen opleiden tot bewuste, kritische gebruikers? In deze lezing leer je hoe vertaaltechnologie werkt, welke problemen er nog zijn en waarom, en hoe we daarmee kunnen omgaan.

Spreker:

Ayla Rigouts Terryn is docent vertaalwetenschap en (ver)taaltechnologie aan KU Leuven Kulak (Kortrijk). Ze studeerde af als vertaler aan UAntwerpen en doctoreerde aan UGent met onderzoek naar machine learning voor automatische termextractie. Aan Kulak onderzoekt ze nu natuurlijke taalverwerking in domeinspecifieke contexten.


SESSIE 2g - De taalcertificaten DELF en DALF van de Franse Overheid Annelies Mermans

Doelgroep:

Bevoegde deelnemers zijn alle deelnemers die de Franse taal onderwijzen of doceren, vertalers en elke andere functie uitoefenen die een niveau van taalkennis B2 of C1 vereist.

Inhoud:

Deze sessie heeft als doelstelling de werking van de Franse Taalexamens DELF (Diplôme Étude Langue Française) B2 en DALF (Diplôme Étude Approfondie Langue française) C1 voor te stellen. Je wordt geïnformeerd over de manier waarop men de 4 vaardigheden test en hoe die nadien worden geëvalueerd door gespecialiseerde examinateurs-correcteurs, die een strikte procedure moeten volgen. Je wordt tevens wegwijs gemaakt in welke handboeken beschikbaar zijn om dit soort examen voor te bereiden (met of zonder begeleiding) . De toelichting wordt gegeven door Annelies Mermans, verantwoordelijke van het examencentrum in Antwerpen en Nathalie Pauwels, hoofd van de afdeling ‘examiteurs-correcteurs’ van France Éducation Internationale in België, alsook de Attaché Linguistique van de Franse Ambassade, Pierre GUIOL, voorzitter van de jury.

Spreker:

Annelies Mermans is voorzitter en directeur van de Alliance française te Antwerpen en Hoofd van het Examencentrum F.E.I., Isabellalei 131, 2018 Antwerpen. Ze is verantwoordelijk voor de coördinatie van de examens en de opvolging van de kandidaten. Ze werkt intensief samen met Franse Ambassade en Fondation des Alliances in Parijs.


SESSIE 2h - Les possibilités des jeux de société (herhaling 1) Elke Peeters

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 4e tot 6e jaar, domeingebonden en domeinoverschrijdende richtingen.

Inhoud:

Comment utiliser des jeux de société dans les cours de français ? Comment obtenir plus que la part des élèves que le simple plaisir des jeux? Cette session vous convaincra d'utiliser des jeux de société. Vous eprouvez à connaître les différentes formes de travail et les jeux de société. Vous liez consciemment l'acquisition de vocabulaire avec différents types de jeux. Vous découvrirez comment entraîner différentes compétences à l'aide de règles de jeu et de vidéos d'instruction. Vous eprouvez comment les compétences orales des élèves sont stimulées de manière très naturelle pendant qu'ils jouent. Laissez-vous surprendre par les différentes possibilités offertes par les jeux de société et amusez-vous !

Spreker:

Elke Peeters is leerkracht Frans sinds 2007 met ervaring in het secundair 2de en 3de graad (in de verschillende onderwijsvormen) en volwassenenonderwijs.


Terug naar overzicht van workshops