Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Kleuteronderwijs / ICT   Aan de slag met STEM en taal in jouw diverse kleuterklas

Aan de slag met STEM en taal in jouw diverse kleuterklas

STEM is in. Ook in kleuterklassen wordt aan Science-Technology-Engineering-Mathematics gedaan. Maar kunnen mijn kleuters dat wel aan? En brengt dat wel op? In deze nascholing zoomen we in op de meerwaarde van STEM voor de taalontwikkeling van kleuters.
We stellen een benadering voor om tegelijk aan STEM én taal te doen, die uitvoerig is getest in 13 Vlaamse kleuterklassen met heel wat meertalige kleuters en kleuters met een lage SES tijdens een onderzoek van hogeschool ODISEE.

Programma

Je ervaart de benadering zelf tijdens een demo, je analyseert videofragmenten met goede voorbeelden, en je oefent kernvaardigheden actief in. In de voormiddag ligt het accent op STEM, in de namiddag op taal. Je gaat naar huis met een voorbeeldthema dat tijdens de nascholing samen voorbereid werd.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • de kenmerken van goed STEM-onderwijs opsommen;
  • in eigen woorden uitleggen hoe een STEM-cyclus voor kleuters is opgebouwd;
  • het verschil verduidelijken tussen een ontwerpcyclus en een onderzoekscylcus;
  • een aantal gebruikte taalondersteunende technieken aangeven bij een voorbeeldthema;
  • een voorbeeldthema systematisch inplannen volgens de STEM-cyclus, aangepast aan meertalige kleuters en kleuters met een lage SES;
  • een voorbeeldthema toepassen, aangepast aan meertalige kleuters en kleuters met een lage SES;
  • met behulp van een observatieschema STEM-doelen en taaldoelen evalueren bij jouw kleuters.

Doelgroep

Deze nascholing richt zich tot kleuterleerkrachten van de oudere kleuters.
We raden je aan om samen met een collega in te schrijven zodat je nadien ook samen de nieuwe inzichten kan uittesten in de praktijk.

Begeleiding

Lerarenopleiders Thijs Eeckhout en Helena Taelman bouwden hun expertise met STEM en taal op door samen met 14 kleuterleerkrachten twee jaar lang uitvoerig te experimenteren en te onderzoeken. Thijs Eeckhout is reeds langer gespecialiseerd in STEM in de basisschool. Helena Taelman focust dan weer op taalstimulering bij kleuters.

Praktisch

Cursuscode: 19/KLE/046A

Beperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch inbegrepen.

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 04/05/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

De deelnemers ontvangen een maand voor de nascholing een vooropdracht.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 22 september 2020 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.B (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen