Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Pedagogisch project en schoolontwikkeling   Beleidsmatig werken aan verbondenheid, professionele groei en welzijn van het ganse team. Burn-out preventief aanpakken

Beleidsmatig werken aan verbondenheid, professionele groei en welzijn van het ganse team. Burn-out preventief aanpakken

Corona heeft de voorbije twee schooljaren - nog meer dan anders - veel druk gezet op je schoolteam. De onderlinge verbinding met de school en collega’s opbouwen en/of behouden blijkt geen evidentie. Het ontbreken van die verbinding kan leiden tot nodeloze conflicten en zelfs personeelsuitval. Tijdens dit korte traject focus je op het tot stand brengen van deze verbondenheid om er voor te zorgen dat je team professioneel groeit en zich meteen ook goed in zijn vel voelt. Je bekijkt de rol die dit kan spelen bij het voorkomen van burn-out bij je personeelsleden. Daarnaast sta je stil bij situaties die aanleiding kunnen geven tot burn-out en hoe je als leidinggevende daarop kan ingrijpen.

Programma

Dit traject reikt jou als leidinggevende handvaten aan om enerzijds jouw team als team te verbinden aan hun gezamenlijke opgave, een band te vormen en naar elkaar toe te groeien teneinde een hechte en professionele schoolgemeenschap te vormen.
Anderzijds leer je hoe je zelfzorg kan stimuleren bij jouw teamleden en welke rol je als leidinggevende kan spelen in het vergroten van het mentale en emotionele welzijn van jouw teamleden als buffer tegen burn-out.   

Doelstellingen

Na dag 1 van dit traject...

  • kan je als leidinggevende jouw teamleden motiveren zodat ze met voldoende energie aan de slag gaan en als team op één lijn zitten;
  • moedig je het cognitief en emotioneel vertrouwen onder jouw teamleden aan en creëer je een stevige basis voor een hechte en krachtige samenwerking;
  • krijg je grip op een groepsproces dat zich mogelijk kenmerkt door roddelen, conflicten, jaloersheid op collega’s….

Na dag 2 van dit traject...

  • weet je welke stijl van leidinggeven je het beste hanteert in het voorkomen van burn-out;
  • kan je zelfzorg stimuleren bij jouw teamleden;
  • maak je de eisen van de job beheersbaar en weet je hoe je als leidinggevende voor de nodige hulpbronnen kan zorgen;
  • voer je gesprekken in het kader van het tijdig detecteren van burn-out en kan je een plan van aanpak opstellen. 

Doelgroep

Alle leidinggevenden binnen het onderwijs uit alle niveaus.

Begeleiding

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij informeert, traint en ondersteunt professionals en is oprichtster van AMODO, centrum voor vorming, coaching en therapie. Zij heeft veel ervaring in het begeleiden van mensen met (werkstress)klachten in de meest uiteenlopende beroepen en is gespecialiseerd in groepsdynamica en teamvorming en in het begeleiden van moeilijk werkbare teams. 

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 22/DR/266A

Cursusmateriaal en lunches inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 18 oktober 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
donderdag 17 november 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen