Bereik de leerplandoelen biologie 3de graad met activerende werkvormen - live online nascholing
Wil je bij het aanbrengen van leerstof biologie je leerlingen onmiddellijk actief betrekken?
Wil je leerinhouden visualiseren en gemakkelijker differentiëren?
Wil je als leerkracht inzetten op de rol van begeleider van leerprocessen?
Zet je leerlingen dan aan het werk met activerende werkvormen!
Afhankelijk van de klasgroep is het soms een betere optie om bepaalde onderwerpen niet op de klassieke manier aan te brengen maar de leerlingen zelf aan het werk zetten. Op deze manier kan je gemakkelijker differentiëren. Daarnaast dragen de verschillende tools sterk bij tot het visualiseren van bepaalde leerinhouden voor je leerlingen. Op hectische lesdagen waarin je 5, 6, 7 of 8 uur les hebt, kunnen deze werkvormen ook voor rust voor jezelf als begeleider van de leerprocessen zorgen.
Programma
Tijdens deze nascholing maak je kennis met een aantal werkvormen, programma’s en apps die je kan gebruiken om je lessen biologie voor de 3de graad actiever te maken. Je probeert een aantal concrete voorbeelden van toepassingen uit waarmee je nadien direct aan de slag kan in je klas.
Voorbeelden zijn:
- op verkenning in de cel met een gratis app met aanpasbaar niveau;
- inleiding op de ruimtelijke structuur van eiwitten en de eerste lessen 'argumenten voor evolutie' met groepsmindmaps;
- methodes om vruchtbaarheid te beperken via speeddating;
- verschillende vormen van mutaties in een interactieve klasmindmap met smartphones;
- basisbegrippen rond celdeling (her)kennen en tekenen met Nearpod;
- debat rond de ethische dimensie van biotechnologie modereren via smartphone, tablet of computer;
- de verschillende fasen van mitose en meiose ‘beleven’ met een gratis AR-app;
- populatiegenetica op papier in begeleid zelfstandig leren-groepjes;
- digitaal practicum natuurlijke selectie met computersimulatie;
- opstellen van een fylogenie op basis van DNA en AZ-sequenties op papier;
- practicum modificaties en mutaties met opstellen van modificatiekromme in Excel.
Doelstellingen
Leerkrachten
- koppelen het gebruik van een app of webtool aan het realiseren van concrete leerplandoelen.
- zien dat activerende werkvormen, mits goed gekaderd, lestijdwinst kunnen opleveren.
Doelgroep
Leerkrachten biologie en natuurwetenschappen secundair onderwijs 3de graad.
Voorkennis: zelf apps kunnen installeren op eigen smartphone/tablet.
Begeleiding
Bert De Weirdt studeerde af als licentiaat in de biologie en gaf reeds alle wetenschapsvakken van het 1ste tot en met het 6de jaar van het secundair onderwijs en dit zowel in binnen- als buitenland. Doorheen de jaren bouwde hij een erg bruikbare verzameling van interessante apps en webtools op. Hij is een groot voorstander van activerende werkvormen.
Praktisch
Cursuscode:
20/BIO/016ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs aan een aangepaste prijs van 60 euro.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een (opgeladen) smartphone/tablet waarop deelnemers voldoende ruimte hebben om apps op te installeren.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
QR-code scanner installeren (voor Android-gebruikers zonder Snapchat)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 24 februari 2021 |
13:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.