Computationeel denken: leren programmeren met Python en Jupyter notebooks
Onze maatschappij wordt steeds meer gedigitaliseerd. Om voorbereid te zijn op de technologieën van morgen, kan een basis programmeren zeker helpen. Python is een zeer toegankelijke en soms zelfs intuïtieve programmeertaal.
Programma
Via Jupyter notebooks, digitale documenten die zowel uitvoerbare code bevatten als tekst, afbeeldingen, hyperlinks… leer je de basisprincipes van programmeren in Python. Je gaat zelf actief met de notebooks aan de slag.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen in Python een print-opdracht uitvoeren;
- weten wat variabelen en datatypes zijn;
- kunnen info opvragen bij de gebruiker;
- kennen de principes van computationeel denken zoals sequentie, decompositie, debugging, herhalingsstructuren en keuzestructuren.
Doelgroep
Leerkrachten tweede en derde graad s.o. en docenten hoger onderwijs die geïnteresseerd zijn in een basis programmeren in Python op een toegankelijke manier, zonder installatie van extra software.
Voorkennis: basiscomputervaardigheden: map openen, bestand open en sluiten, menubalk, copy-paste, webadres ingeven…
Begeleiding
Na vele jaren ervaring als wiskundelerares, coördineert Natacha Gesquière nu de optie STEM op haar school. Andere uitdagingen kruisten zo haar pad: programmeren, computerwetenschappen, met leerlingen (eerste tot derde graad) meedoen aan de robotwedstrijd, mediawijsheid en de M in STEM tot zijn recht laten komen.
Praktisch
Cursuscode:
19/STM/037ADrank en digitale syllabus inbegrepen.
Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 5 mei 2020 op Campus Drie Eiken, maar kon toen niet plaatsvinden wegens de coronamaatregelen.
De locatie van de nascholing wordt verplaatst o.w.v. coronamaatregelen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 29 september 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.