Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   DCD of dyspraxie op de schoolbanken... nog een etiket erbij!? (lager onderwijs)

DCD of dyspraxie op de schoolbanken... nog een etiket erbij!? (lager onderwijs)

DCD (developmental coordination disorder of ontwikkelingsdyspraxie) is een veel voorkomende diagnose bij kinderen. Hun schoolcarrière gaat vaak niet over rozen. Hoe kunnen wij als leerkrachten hun leerproces optimaliseren, hen doen geloven in zichzelf ondanks hun handicap en ook omgaan met onze eigen onmacht en beperkingen?
Hoe kunnen we in ons lesgebeuren aanpassingen doen die voor hen en ons het samenwerken en samen leren bevorderen?

De nascholing biedt een aantal antwoorden op deze vragen om geïnspireerd weer voor de klas te gaan.

 

Programma

Graag nemen we jullie mee in de wereld van kinderen met DCD. Hoe ervaren zij het leven, het lesgebeuren en het opgroeien in het algemeen.
Welke problemen ervaren zij in sociale omgang met anderen en het "leren" als dusdanig.

Deze kinderen zijn niet "lastig" maar hun gedrag heeft vaak betekenis en hoe gerichter we hen begeleiden, hoe meer het ook rendeert.
We zullen aan de hand van beeldmateriaal, casussen en praktijkvoorbeelden aan de slag gaan. We reiken een aantal denkkaders aan die jullie kunnen inspireren in de klas.

  • Wat is DCD? Kort lopen we samen door de diagnose en bekijken de gevolgen voor ons lesgebeuren en de impact op het leven van deze kinderen (jongeren).
  • Welke problemen ervaren we als leerkracht en wat zijn mogelijk leidraden en handvatten en/of tips?
  • Inzicht in de leefwereld van deze kinderen en het kunnen inleven hoe het voor deze kinderen moet zijn om "naar school te gaan".
  • Hoe kunnen we voor deze kinderen een ware steun zijn binnen onze taak als leerkracht, opvoeder?

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • aan hun collega's beschrijven wat DCD is en welke de belangrijkste gevolgen zijn voor het kinderen in de lessen;
  • aan hun collega's handvatten en tips geven hoe ze de deze groep kinderen kunnen ondersteunen.

Doelgroep

Zorgleerkrachten, leerkrachten lager onderwijs, al diegenen die instaan voor de omkadering en begeleiding van kinderen met DCD en zich willen verdiepen in hun leefwereld.

Begeleiding

Leen Van Ransbeeck is klinisch psycholoog/gedragstherapeut, jarenlang actief als zelfstandige binnen haar eigen privépraktijk waar ze kinderen en jongeren met uiteenlopende problematieken begeleidde. Zij is erkend supervisor. Op dit moment verbonden aan TBI Sint-Niklaas als leerkracht secundair onderwijs, mentor.

Praktisch

Cursuscode: 18/LAG/026A

Beperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 106,5 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 23 november 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen