Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Zorg / ICT   De leerzorg en het onderwijs van de toekomst: de leerkracht die het verschil maakt - AFGELAST

De leerzorg en het onderwijs van de toekomst: de leerkracht die het verschil maakt - AFGELAST

We kennen ze vanuit de praktijk: de leerkracht die problemen voorkomt, die elke leerling weet te enthousiasmeren en tot leren kan brengen. Er zijn bio-neurologische inzichten en wetenschappelijke proeven die het positieve en levenslange effect van de sensitieve leerkracht op het leven van kinderen en jongeren aantonen.
Je kan dit als leerkracht bevorderen. Meer nog: je kan een team uitbouwen rond deze wervende kwaliteit. Het is de droom van elke leerkracht, leidinggevende of begeleider … want het is de leerkracht van de toekomst.

Programma

We nemen praktijkervaringen en wetenschappelijke inzichten onder de loep rond het leerkracht zijn en het verschil maken in de klas en het leven van een kind/jongere. Daarnaast analyseren we filmbeelden uit de klas om elementen van sensitiviteit zoals basisveiligheid, emotieregulatie, doelgerichtheid enz. te bespreken. We sporen ieder aan om een eigen filmfragment te maken of te kiezen om zelf aan videofeedback te doen om zo de vaardigheid van sensitiviteit te ontwikkelen. We oefenen op het coachen van leerkracht-sensitiviteit in de schoolcontext.

Op het einde van deze tweedaagse nascholing bezit je een kijkwijzer die je in de praktijk kan gebruiken.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • verklaar en staaf je hoe een leerkracht het verschil kan maken in het leven van een kind/jongere;
  • weet je, mede op grond van inzichten vanuit de neurobiologie, dat de binding tussen leerkracht en kind/jongere het fundament is van goede leerzorg;
  • kan je uitleggen dat de polyvagaaltheorie de basis is voor emotieregulering, gehechtheid en communicatie;
  • praat je met inzicht over de 'circle of security' en kan je deze vertalen naar de klassituatie en daarbinnen de verbinding tussen leerkracht en kind/jongere;
  • weet je wat sensitiviteit en 'mentaliseren' betekenen in de relatie tussen leerkracht en kind/jongere;
  • kan je in de praktijk aanduiden hoe je aan gedragsregulering doet;
  • licht je de meerwaarde toe van een kijkwijzer voor de sensitieve relatie tussen leerkracht en kind/jongere;
  • pas je deze kijkwijzer toe op jezelf of een collega via een gesprek en een schriftelijk verslag.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgleerkrachten, coördinatoren, directies… uit het basis- en secundair onderwijs

Begeleiding

Bert Murawski is ex-directeur in het (buitengewoon) basisonderwijs. Hij is docent banaba Buitengewoon Onderwijs en Zorgverbreding en in het postgraduaat Gedragsproblemen van de Karel de Grote Hogeschool. Hij behoort eveneens tot de KdG Academy.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen