DemoKlap-methodiek - leren omgaan met superdiversiteit en uitdagende uitspraken in de klas - AFGELAST
Word je in je klas soms geconfronteerd met straffe uitspraken? Bijvoorbeeld rond man-vrouw-verhoudingen, holebi’s, evolutieleer, racisme en polarisering, hoofddoeken, vluchtelingen en andere "hete hangijzers"? Stelt je superdiverse groep je voor extra uitdagingen? Bijvoorbeeld rond botsende meningen en hoe van daaruit je leerdoelen te bereiken? Wil je leerlingen of cursisten elkaar beter leren begrijpen, en hen vaardig maken in constructief discussie voeren? Dan is DemoKlap iets voor jou!
Programma
Atlas – integratie en inburgering Antwerpen werkt met leerlingen én leerkrachten in Antwerpse middelbare scholen. Met het project DemoKlap leren ze hun eigen mening én die van de ander beter begrijpen. Door stil te staan bij de eigen (diverse) achtergrond en die van de ander. Stapsgewijs leren ze discussiëren, argumenteren en debatteren. Over levensbeschouwelijke en culturele grenzen heen. Vanuit dialoog wordt er gezocht naar compromis en oplossingen voor gemeenschappelijke problemen.
In deze workshop leer je meer over de DemoKlap-aanpak. Met een breed gamma aan gesprekstools en discussie-oefeningen. Om zelf in de klas mee aan de slag te gaan.
Werkvormen: dialoog- en discussiemethoden, rollenspel, reflectie-oefeningen, uitleg met powerpoint.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen na de workshop een aantal theoretische en pedagogische kaders rond omgaan met superdiversiteit en uitdagende uitspraken (referentiekader, meervoudige identiteit, sense/agency/belonging, positieve identiteitsvorming, interculturele schoolcultuur,…);
- kennen na de workshop een aantal dialoog- en discussiemethoden om in de klas rond superdiversiteit en uitdagende uitspraken aan de slag te gaan;
- kunnen na de workshop, door oefening, een aantal dialoog- en discussiemethoden zelf begeleiden en toepassen in de klas;
- kunnen na de workshop meer onderbouwd reflecteren over de eigen houding in de klas en de eigen klaspraktijk rond omgaan met superdiversiteit en over de eigen schoolcultuur en visie op superdiversiteit.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs, die dagelijks met superdiversiteit in aanraking komen en ermee aan de slag willen. Voorkeur voor 3de graad, omdat de DemoKlap-trajecten daar vandaag worden uitgerold, maar niet noodzakelijk. De methodieken zijn vooral inzetbaar in klasverband, maar kunnen ook interessant zijn voor zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers en andere onderwijsondersteuners.
Begeleiding
Marion Schrijvers en Sam Mampaey werken als educatief medewerkers bij Atlas, het centrum voor integratie en inburgering in Antwerpen. Sinds vijf schooljaren bouwen ze daar het DemoKlap-project uit, waarbij ze educatieve trajecten aanbieden aan leerlingen en leerkrachten van superdiverse Antwerpse middelbare scholen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.