Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Werkvormen   Diverse activerende werkvormen voor een heterogene klasgroep - lesdag 2 en 3 via afstandsonderwijs

Diverse activerende werkvormen voor een heterogene klasgroep - lesdag 2 en 3 via afstandsonderwijs

In elke klas is er diversiteit aanwezig. Dit biedt absoluut een meerwaarde. Om dit tot zijn recht te laten komen en alle leerlingen optimaal te stimuleren in hun ontwikkeling is het belangrijk om de klaspraktijk hierop af te stemmen.

Gedurende dit traject vertrekken we vanuit de eigen klaspraktijk en linken we deze aan actuele kaders omtrent binnenklasdifferentiatie. Vanuit die kaders kijken we naar mogelijke manieren op het vlak van werkvormen om in te spelen op die diversiteit.

Centraal staat het zelf ervaren van concrete werkvormen, van waaruit we de transfer maken naar de eigen klaspraktijk: Hoe zijn deze hier inzetbaar? Welke meerwaarde bieden ze? De aanwezige interactie en samenwerking zorgt voor extra input en inspiratie.

Programma

Sessie werkvormen:

In deze sessie komt een variatie aan werkvormen aan bod, inzetbaar voor verschillende leerinhouden.

Door de werkvormen zelf te ervaren, kunnen de deelnemers de meerwaarde voor de eigen concrete lespraktijk benoemen. We linken de aanpak van de werkvormen eveneens aan actuele kaders/onderzoeken, onder andere op het vlak van activerend leren, coöperatief leren en binnenklasdifferentiatie.

Daarnaast staan we stil bij concrete toepassingen in de klaspraktijk, mogelijke varianten, … zodat de deelnemers – bij wijze van spreken – de dag nadien concreet aan de slag kunnen gaan met deze input. De interactie en samenwerking zorgt voor veel extra input en inspiratie.

Alle werkvormen zijn toepasbaar op verschillende leerinhouden. Daarnaast zijn ze niet al te complex op het vlak van materiaal, klasschikking enzovoort.

Sessie ICT-tools:

In deze sessie blikken we eerst terug op de concrete acties en ervaring na de vorige sessies.

Vervolgens komt een variatie aan ICT-tools aan bod, inzetbaar voor verschillende leerinhouden.

Door de ICT-tools zelf te ervaren, kunnen de deelnemers de meerwaarde voor de eigen concrete lespraktijk benoemen. We linken de uitwerking en aanpak eveneens aan actuele kaders/onderzoeken, onder andere op het vlak van activerend leren en binnenklasdifferentiatie.

Daarnaast staan we stil bij concrete toepassingen in de klaspraktijk, mogelijke varianten, en werken we effectief materiaal uit, zodat de deelnemers – bij wijze van spreken – de dag nadien concreet aan de slag kunnen gaan met deze input.

Alle werkvormen zijn toepasbaar bij verschillende leerinhouden. Daarnaast zijn ze niet al te complex en zijn ze ook gratis beschikbaar voor het onderwijs.

Terugkommoment:

Tijdens de laatste sessie vangen we eerst terug aan met een terugblik. Daarnaast staat het delen van eigen praktijktoepassingen centraal, aangevuld met extra input op het vlak van werkvormen en tools.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kunnen concrete activerende (ICT-)werkvormen benoemen om in de eigen klaspraktijk in te zetten;
  • kunnen concrete activerende (ICT-)werkvormen uitwerken voor de eigen klaspraktijk, rekening houden met de specifieke context, doelgroep, …;
  • kunnen hun ervaringen delen met collega’s en hen op die manier inspireren.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs en volwassenenonderwijs.

Begeleiding

Els Tanghe heeft jarenlange ervaring als leerkracht in verschillende zorggerelateerde opleidingen, als mentor voor startende collega’s, als coördinator van de Specifieke Lerarenopleiding en als nascholer. Momenteel is ze aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen. Ze is gepassioneerd door activerend onderwijs.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 19/OND/090A

Lesdag 2 en 3 van deze nascholing worden aangeboden via afstandsonderwijs. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.

Meer informatie over lesdag 3 d.d. 22/04/2020 via afstandsonderwijs:

  • online start om 9.00 uur met verwelkoming, eventuele vragen/bevindingen, …;
  • enkele werkvormen, aangepast aan de online context, met terugkoppeling naar de eigen onderwijspraktijk;
  • inhoudelijke input in het kader van binnenklasdifferentiatie;
  • vooruitblik, gekoppeld aan de inhoud van het traject.

Jouw bijdrage: 277 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

eigen laptop voor het deel omtrent ICT-tools, dus enkel op lesdag 2 (maandag 30 maart 2020).

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 maart 2020 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)
maandag 30 maart 2020 09:00u 16:00u via afstandsonderwijs
woensdag 22 april 2020 09:00u 12:00u via afstandsonderwijs


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen