Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Communicatie   Een boosterprik voor financiële geletterdheid (3e gr s.o. en vo)

Een boosterprik voor financiële geletterdheid (3e gr s.o. en vo)

Ieder van ons ligt wel eens wakker door kleine of grote(re) geldzorgen. Om je geld goed te beheren wordt er immers veel van je verwacht: sparen, plannen, administratie opvolgen, je weerbaar opstellen tegenover reclame… om nog maar te zwijgen over het vergelijken van energieprijzen en de beste rentevoet.

Aan de school wordt gevraagd om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en sterk in te zetten op preventie door leerlingen de nodige kennis en vaardigheden aan te reiken en financieel meer geletterd te maken (zie eindterm).

Tijdens deze nascholing leer je heel wat vernieuwd lesmateriaal over financiële geletterdheid kennen én gebruiken.

Programma

1 op 20 Vlamingen is financieel laaggeletterd: zij hebben het moeilijk om de juiste financiële beslissingen te maken. Makkelijk bereikbare en correcte informatie zou hen op weg kunnen helpen, maar dat is niet genoeg. Er is ook de praktijk. Zoals een bankrekening afsluiten en beheren, paperassen begrijpen en ordenen, nadenken over je eigen gedrag als consument.

In deze nascholing start je met enkele nieuwe inzichten over financiële educatie. Wat zijn de drempels voor jouw leerlingen en hoe bereik je het meeste leereffect? Nadien spit je twee thema’s met bijbehorende werkvormen grondig uit.

‘Omgaan met papieren’ gaat over de stroom van documenten die iemand thuis toegestuurd krijgt, zowel per post als online. Hoe orden je deze documenten? Hoe maak je komaf met ongewenste reclame? Hoe maak je überhaupt het onderscheid tussen gewenste en ongewenste berichten? Omgaan met papieren is moeilijker dan je denkt. De complexiteit hiervan wordt uitgelegd via de 11 executieve functies.

‘Budget beheren’ bouwt hier naadloos op voort. De inkomsten en uitgaven van een gezinsbudget worden uitgelegd via afbeeldingen. Het lesmateriaal maakt daarnaast duidelijk hoe je je inkomsten kan verhogen en hoe je je uitgaven kan verlagen. Je leert verschillende budgetplanners kennen op maat van je leerlingen. Ook de meest courante budgetspelen komen aan bod.

Prijzen vergelijken, aankopen plannen en dagdagelijkse boodschappen kunnen stress met zich mee brengen. Daarom sta je stil bij het fenomeen ‘stress’, wat het betekent voor jouw leerling en hoe die er beter mee kan omgaan. Als afsluiter krijg je een netwerkversterkende oefening aangereikt om samen met je leerlingen te maken. Zo leren ze nadenken over bij wie ze terecht kunnen bij welke soort vraag of probleem.

Het lesmateriaal dat je meekrijgt na deze nascholing is visueel sterk ondersteund en opgebouwd uit korte, flexibele oefeningen. De thema’s houden rekening met de interesses en de leefwereld van de leerlingen. Er gaat veel aandacht naar het opzoeken en verwerken van informatie op het internet.

Doelstellingen

Na deze nascholing kan je met je leerlingen moeiteloos aan de slag rond de thema’s administratie en budget beheren. Op een laagdrempelige manier kan je de brug maken naar zelfstandig wonen, bewust consumeren, het plannen van een budget, welzijn en bijbehorende dienst- en hulpverlening.

Na het volgen van de nascholing:

  • genereer je inzichten rond belangrijke principes van financiële geletterdheid;
  • vertaal je het concept van executieve vaardigheden naar een praktische context;
  • krijg je inspiratie voor verschillende reflectie- en uitwisselingsmomenten onder leerlingen;
  • integreer je verschillende budgetoefeningen op maat van je leerlingen;
  • onderzoek je moeiteloos verschillende bronnen en good practices rond financiële geletterdheid;
  • internaliseer je oefeningen die je leerlingen versterken als volwaardige burger;
  • weet je welke hulp- en dienstverlening er bestaan voor financiële- en welzijnsvragen.

Doelgroep

Leerkrachten PAV derde graad, leerkrachten volwassenenonderwijs en alle andere leerkrachten die aan de slag gaan rond thema’s als alleen wonen, armoede, omgaan met een gezinsbudget, consumentengedrag en socio-economische samenleving.

Er wordt geen voorkennis verwacht.

Begeleiding

Wietske Van Gils, project- en vormingsmedewerker rond preventie van budget- en schuldenproblemen bij BIZ Brussel. Afgestudeerd in Educatieve Master in Maatschappijwetenschappen en PAV met masterscriptie ‘Een boosterprik voor financiële geletterdheid: nieuw lesmateriaal voor (laaggeschoolde) volwassenen’, laureaat van de CNO-masterscriptieprijs.

Praktisch

Cursuscode: 22/OND/161A

Syllabus en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop, tablet of smartphone

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 24 maart 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen