Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Werkvormen   Effectief lesgeven: denken en gesprek activeren

Effectief lesgeven: denken en gesprek activeren

Dit is een dag over lesgeven en leren. Over het activeren van denken en gesprek tijdens de les. Over wat (cognitieve) wetenschap ons hierover leert. Wat werkt en wat werkt niet? De leraar maakt immers het verschil (veel meer dan structuren). En geen nood: de wetenschappelijke inzichten maken we heel concreet.

Programma

Na een inleiding over de wetenschap van het leren, pikken we er een aantal thema’s uit die direct toepasbaar zijn in je lessen.

  1. Leerlingen de juiste vragen leren stellen
    Waarom meer aandacht besteden aan het stellen van vragen (tegenover antwoorden geven)? We bespreken een concrete methodiek om met vragen van leerlingen te werken.
    Wist je dat de nieuwsgierigheid van leerlingen eerder geprikkeld wordt door de juiste vragen dan door hun interesses?

  2. Als leraar de juiste vragen stellen
    Hoe denken en gesprek tijdens de les activeren? Wat kunnen vreemde termen als cold call, scharnierpuntvragen of muddiest point betekenen?

    Wist je dat uit observatieonderzoek blijkt dat voor tot 80% van de vragen die leraren stellen tijdens de les leerlingen geen inzicht in de leerstof nodig hebben?

  3. Effectieve leerstrategieën
    De cognitieve psychologie levert veel inzichten over effectief leren en hoe dit te stimuleren in de klas. Toch blijken gek genoeg weinig leraren en leerlingen die inzichten te kennen.

    Wist je dat het inbouwen van (kleine) zelftests en gespreid leren tijdens de les een positief effect op het leren heeft? En dat samenvatten dit effect niet altijd heeft?

 Aan de slag! Je kiest er één of twee inzichten uit die jou prikkelen en past ze ineens toe op eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

Leerkrachten kunnen recente wetenschappelijke inzichten over effectief leren toepassen in hun eigen context.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs.

Begeleiding

Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.

Praktisch

Cursuscode: 18/OND/067A

Beperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 121,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

(een stuk) cursusmateriaal op papier of elektronisch (smartphone, tablet,…).

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 4 februari 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen