Heldere meerkeuzevragen inzetten in je les- en toetspraktijk
Deze nascholing werd vroeger aangeboden onder de titel Doordacht evalueren met meerkeuzevragen.
Meerkeuzevragen hebben niet de beste reputatie. Onterecht. Heldere meerkeuzevragen in je les- en toetspraktijk hebben net een meerwaarde voor het leren van je leerlingen. Ontdek in deze sessie hoe je meerkeuzevragen gepast kan inzetten.
Programma
Drie vragen staan centraal, telkens met veel voorbeelden uit verscheidene vakken:
- Hoe bevorder ik het leren van mijn leerlingen via meerkeuzevragen (lespraktijk, focus op feedback)?
- Wanneer en hoe gebruik ik meerkeuzevragen om te toetsen (toetspraktijk)?
- Hoe formuleer ik heldere meerkeuzevragen, ook voor hogere beheersingsniveaus?
Aan de slag! Samen met (vak)collega's bekijk je je eigen meerkeuzevragen kritisch en ontwikkel je enkele sterke nieuwe vragen.
Breng voor nuttige oefenmomenten mee:
- op papier: beschikbare meerkeuzevragen. Heb je er nog geen? Probeer er dan vooraf toch een 5 à 10-tal te formuleren;
- op papier of digitaal (bv. tablet of laptop): leerplan en cursustekst waarover je nieuwe vragen wil formuleren.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen meerkeuzevragen gepast in hun les- en evaluatiepraktijk inzetten, met oog voor mogelijkheden en beperkingen;
- kunnen heldere meerkeuzevragen formuleren.
Doelgroep
Leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs.
Deze vorming is ideaal als vervolg op de CNO-nascholing Goede toets- en examenvragen formuleren. Toch is het ook mogelijk om rechtstreeks deze vorming te volgen.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.
Praktisch
Cursuscode:
18/OND/002ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 121,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
- op papier: beschikbare meerkeuzevragen. Heb je er nog geen? Probeer er dan vooraf toch een 5 à 10-tal te formuleren;
- op papier of digitaal (bv. tablet of laptop): leerplan en cursustekst waarover je nieuwe vragen wil formuleren.
Als je zelf nog geen meerkeuzevragen gebruikt hebt in je lessen, probeer dan vooraf een 10-tal vragen op te stellen en breng die mee.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 28 februari 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.