Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Duits   Het wat, waarom en hoe van formatieve evaluatie in moderne vreemde talen: ontdek de toolbox vol inspiratie! (afgelast)

Het wat, waarom en hoe van formatieve evaluatie in moderne vreemde talen: ontdek de toolbox vol inspiratie! (afgelast)

Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om beter zicht te krijgen op de kennis en vaardigheden van leerlingen. Het informeert leerlingen over hun eigen vooruitgang. Nagaan op welk gebied leerlingen meer begeleiding of verdieping nodig hebben is in het bijzonder van belang voor het modernevreemdetalenonderwijs. De verschillen in voorkennis en niveau tussen leerlingen zijn hier meestal groter dan in andere vakken. Op basis van praktijkverhalen en literatuuronderzoek, stelden we vast dat taalleerkrachten met vragen zitten hoe het leren van leerlingen zichtbaar te maken, op welke manier goede feedback te geven en tegelijkertijd de werkdruk haalbaar te houden.

We ontwikkelden aan de Karel de Grote hogeschool (KdG) een toolbox om taalleerkrachten te ondersteunen om formatieve evaluatie te integreren in de klaspraktijk. Taalleerkrachten uit vijf secundaire scholen en studenten uit de lerarenopleiding (KdG en UA) engageerden zich om de toolbox samen verder vorm te geven.

Programma

In dit vormingstraject combineren we een inhoudelijk aanbod met coaching op maat, zodat je formatieve evaluatie kan inpassen in je klaspraktijk. Door middel van de toolbox formatieve evaluatie krijg je praktische werkvormen en technieken aangeboden.

Het traject bestaat uit 2 sessies van een halve dag. Na de eerste sessie krijg je een opdracht mee naar huis om zelf iets uit te proberen. In de volgende sessie blikken we daarop terug, en maken we tijd om met bezorgdheden of problemen aan de slag te gaan.

Sessie 1: algemeen kader rond formatieve evaluatie

We starten het vormingstraject met een introductiemoment waarbij we peilen naar ieders beginsituatie en een theoretische achtergrond rond formatieve evaluatie aanbieden. Daarna volgt een kennismaking met de website en maken deelnemers een keuze welke werkvormen uit de toolbox ingezet zullen worden in de eigen context.

Sessie 2: terugblik op praktijkervaring

Sessie 2 start met een terugblik op de eigen praktijkervaringen na sessie 1. Wat heb je uitgeprobeerd? Wat werkte, en waar liggen er nog verbetermogelijkheden? Er wordt stilgestaan bij de theoretische achtergrond bij de randvoorwaarden (motivatie, growth mindset,…) van formatieve evaluatie. Ten slotte wordt er aandacht besteed hoe te komen tot een haalbare inbedding van formatieve evaluatie in de eigen (summatieve) context.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • maken kennis met de achterliggende principes van formatieve evaluatie;
  • ontwikkelen inzichten om in de eigen context te werken rond formatieve evaluatie;
  • gebruiken de methodieken uit de toolbox ‘formatieve evaluatie’ en evalueren deze methodieken op hun bruikbaarheid in de eigen context.

Doelgroep

Leerkrachten moderne vreemde talen s.o.

Begeleiding

Debbie De Neve is als onderzoeker en lerarenopleider verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Binnen het expertisecentrum Groeikracht in Onderwijs werkt ze aan praktijkgericht onderzoek rond gedifferentieerde instructie en formatieve evaluatie.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop of tablet.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen