Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Pedagogie   Hoe helpen data mij als leraar om mijn leerlingen nog beter te begeleiden? - AFGELAST

Hoe helpen data mij als leraar om mijn leerlingen nog beter te begeleiden? - AFGELAST

Je wil je leerlingen zo ver mogelijk brengen in hun groeiproces. Dat is jouw drijfveer om les te geven. Je zet al je ervaring, al je didactiek, al je passie in om dat doel te bereiken. Data kunnen je helpen om het leerrendement van je leerlingen verder te verhogen. Het geeft je informatie over het leerproces en de noden van al je leerlingen om te groeien, maar het zegt je ook iets over jouw eigen onderwijspraktijk. Welke data zijn er en hoe zet je die in om je leerlingen nog beter te begeleiden?

Programma

Deze nascholing bestaat uit drie lesmomenten: een dag in contactonderwijs en twee online terugkoppelingsmomenten van een halve dag.

In de contactsessie bekijk je welke data er zijn en wat je daar als leerkracht van kan leren. Via casussen leer je om je eigen kwaliteitscirkel te doorlopen en zo je evaluatie of onderwijspraktijk te optimaliseren. De periode tot het eerste onlinemoment waarin een examenmoment of groot evaluatiemoment valt, gebruik je om de theorie om te zetten in de praktijk: hoe gebruik je de info uit de examens om je leerling in het tweede semester nog beter te ondersteunen. Als (praktijk)leerkrachten zonder examens krijg je een aangepaste oefening.

Tijdens de twee online terugkomdagen bekijk je de examenanalyse of beoordelingsanalyse die je n.a.v. de contactsessie gemaakt hebt. Wat leer je hier voor jezelf uit? Welke acties ga je ondernemen? Je maakt kennis met de principes van formatieve evaluatie: welke kleine toetsmomenten kan je inbouwen die je leerlingen helpen in hun groeiproces? Daarnaast staat het leren van elkaar centraal: wie heeft wat uitgetest? Wat kan je hier uit leren? Je inspireert elkaar, bespreekt de moeilijkheden die je bent tegengekomen en doorloopt zo samen de kwaliteitscirkel.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kijk je naar data vanuit een referentiekader;
  • weet je welke onderzoeksvragen je kan stellen om je leerlingen op basis van hun data te helpen groeien in hun groeiproces;
  • gebruik je een aantal kijkwijzers concreet in jouw lespraktijk;
  • vertaal je de kwaliteitscirkel naar je eigen lespraktijk;
  • ken je het verschil tussen formatief en summatief evalueren en heb je een aantal voorbeelden van hoe je dat kan doen.

Doelgroep

Leraren s.o.

Je werkt met een digitaal puntenboek en bent bereid aan zelfreflectie te doen. Deze nascholing voorziet differentiatie voor algemene vakken enerzijds en technische en praktijkvakken anderzijds.

Als vakwerkgroepvoorzitter op zoek naar meer datageletterdheid door data-analyse binnen je vakwerkgroep, bekijk dan de nascholing Je vakwerkgroep boosten door data-analyse - op weg naar meer datageletterdheid.

Begeleiding

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO! Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Laptop (eventueel met lader), toegang tot je digitale puntenboek, enkele voorbeelden van je huidige evaluaties (toetsen, kijkwijzers, …)

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Tussen de contactsessie en de twee opvolgmomenten krijg je een concrete opdracht om mee aan de slag te gaan.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen