Je bent hier:
Live online nascholingen
Hoe optimaliseer je je lessen leesvaardigheid in vier, vijf en zes? - live online nascholing
Hoe optimaliseer je je lessen leesvaardigheid in vier, vijf en zes? - live online nascholing
De Vlaamse resultaten voor leesvaardigheid gaan erop achteruit en steeds minder jongeren lezen graag. Hoe kunnen we onze leerlingen leesvaardiger maken zonder hen nog meer te demotiveren? Hoe kiezen we de teksten die we hen willen aanbieden? Welke didactische middelen en werkvormen maken onze lessen effectief?
Programma
We staan kort stil bij wat begrijpend lezen zo moeilijk maakt en wat de kenmerken zijn van een krachtige begrijpend-leesdidactiek. Aan de hand van concreet uitgewerkte lessen zie je hoe je meer uit je lessen lezen kan halen en hoe je alle leerlingen goed en graag leert lezen. Daarnaast bekijken we welke literaire en zakelijke teksten geschikt zijn om van onze leerlingen betere lezers te maken. Bij die tekstkeuze gaan we bewust op zoek naar mogelijke transfers naar andere vakken.
Doelstellingen
Na deze sessie:
- benoem je de valkuilen van lezen;
- zet je de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van de leesvaardigheidsdidactiek om naar je klaspraktijk;
- ontwikkel je een lesaanpak waarin de principes van effectief leesonderwijs samen worden uitgewerkt en versterkt.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands in het 4de, 5de en 6de jaar aso, kso en tso
Begeleiding
Sylvie Engels is leerkracht Nederlands, taalbeleidscoördinator en navormer leesvaardigheid.
Praktisch
Cursuscode:
21/NED/029ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 26 oktober 2021 |
13:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.