Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Mechanica   In team iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de doorstroomfinaliteit

In team iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de doorstroomfinaliteit

I have a dream! I have a team! En nu?

De cel iSTEM inkleuren biedt professionalisering aan voor STEM-leerkrachtenteams en -coaches in het secundair onderwijs om hen te ondersteunen in de ontwikkeling van iSTEM-leermateriaal.

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de doorstroomfinaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn!

Programma

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk? STEM is interdisciplinair, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal.
Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboratief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.

Programma
Lesdag 1

Voormiddag

  • Kennismaking
  • iSTEM-didactiek
  • Het Inkleurmodel
  • COOL voor iSTEM
  • Opstart ontwikkeling script STEM-project aan de hand van opdrachten

Namiddag

  • Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project

Opdracht: aanpassen STEM-project

Lesdag 2

Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Opstart ontwikkeling script nieuw STEM-project

Namiddag

  • Finalisatie script
  • Reflectie


Lesdag 3
- datum nog te bepalen

  • Terugkomsessie: presentatie en uitwisseling projecten

Doelstellingen

Op het einde van het traject heb je als deelnemer:

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
  • gerbuikservaring met de online tool;
  • een eigen project aangepast aan de iSTEM-criteria;
  • minimum twee scripts voor nieuwe iSTEM-projecten;
  • connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.

Doelgroep

Een enthousiast team van 3 à 5 leerkrachten van eenzelfde school. Deze leerkrachten vormen samen een team om een iSTEM-project uit te werken. Dit team is liefst multidisciplinair samengesteld, boeiend wordt het zeker als het dan ook nog eens graad- of misschien zelfs schooloverschrijdend samengesteld is.

Begeleiding

Marie-Paule Buyse is biologe met een aggregaatsdiploma en heeft  bijkomende opleidingen in Biotechnologie en Informatica gevolgd. Zij heeft lesgegeven aan Graduaten Informatica en was achtereenvolgens studentenbegeleider aan de Faculteit Wetenschappen (KU Leuven), onderwijsondersteuner en adviseur onderwijs- en internationaal beleid aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen (KU Leuven). In 2017 werd zij projectmedewerker van STEM@School en is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Jan De Lange is docent fysica aan de bachelor voor het secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool Gent. Hij is tevens betrokken bij de cel iSTEM als coach van Teacher Design Teams die STEM-materiaal ontwikkelen. Binnen deze laatste functie werd dit project vorm gegeven.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 21/STM/048A

De basisprijs (625 euro) is voor een team van 2 of 3 personen.

Let op: slechts 1 collega/team schrijft zich in, de namen van je andere collega('s) zet je in het opmerkingenveld én zij maken zelf een account aan op CNO.

Schrijft elk teamlid zich toch afzonderlijk in, betaal je telkens 625 euro en dat kan niet de bedoeling zijn uiteraard. Hou daarom zeker rekening met bovenstaande manier van inschrijven.

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

 

Overzicht cursusdagen:

1. vrijdag 1 oktober 2021 van 9.30 tot 16.30 uur

2. maandag 18 oktober 2021 van 9.30 tot 16.30 uur

3. vrijdag 3 december 2021 van 9.30 tot 16.30 uur


Jouw bijdrage: 625 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een (opgeladen) laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Tijdens de eerste lesdag gaan de leerkrachten aan de slag met een eigen (STEM-)project dat gebruikt wordt op school. Dit project mag naar de lesgevers gestuurd worden ter voorbereiding.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 1 oktober 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
maandag 18 oktober 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
vrijdag 28 januari 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen