Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Talen / Frans   Leer je leerlingen luisteren. Aandachtige kijk- en luistervaardigheid van één tot zes coachen

Leer je leerlingen luisteren. Aandachtige kijk- en luistervaardigheid van één tot zes coachen

Doorgaans bestaat op school een veel grotere aandacht voor lezen en schrijven dan voor spreken en vooral luisteren. Luisteren is om zo te zeggen het stiefkindje bij uitstek in het talenonderwijs! Nochtans is aandachtig en strategisch luisteren essentieel in het communicatieproces, en wie dat goed kan, heeft een enorm voordeel in het privéleven, in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Programma

Luistervaardigheid is misschien wel de moeilijkste taalcompetentie om te coachen. Het proces speelt zich immers overwegend in het hoofd van de leerling af, en het verloopt grotendeels passief. We maken kennis met verschillende praktijkvoorbeelden van luisterstrategieën en bespreken hoe leerlingen die bewust kunnen inzetten. En we onderzoeken hoe we die luistercompetentie vooral procesmatig kunnen beoordelen en aanzwengelen.

In een eerste deel bekijken we een veelheid aan inspirerende luisteroefeningideeën tegen een leerplanmatrix: welk teksttype? Welk doelpubliek? Welk verwerkingsniveau? Welke luisterstrategieën? OVUR-proof? Hoe complex? Zo zijn we zeker dat we met de toffe ideeën ook een doelgerichte groeileerlijn bewandelen. Daarna gaan we na welke tools voorhanden zijn om het luisterproces te coachen en formatief te beoordelen. We hoeden ons er vooral voor om geen bijkomende drempels in te bouwen. Als goed evalueren bestaat uit observeren, feedback geven en bijsturen, dan is dat de uitgesproken weg die we bewandelen bij het trainen van luistervaardigheid.

Doelstellingen

Als deelnemer:

  • houd je je klaspraktijk m.b.t. kijk- en luistervaardigheid tegen een indelingsmatrix, en zet je daarmee in op keuzerijkdom, variatie en differentiatie;
  • zet je op basis daarvan een leerlijn uit waarbij alle leerlingen groei ervaren;
  • overleg je samen met de leerlingen transparant over de doelen en wanneer die bereikt zijn;
  • neem je luistervaardigheidsonderwijs doelbewust op in elke les en evalueer je het leerproces herhaald en breed met feed-up, feedback en feedforward.

Doelgroep

Leerkrachten Nederlands s.o., ook interessant voor leerkrachten PAV.

Begeleiding

Jella Di Perna is zelfstandig nascholer, voorheen lector aan de hogeschool PXL. Taal, didactiek en communicatie zijn haar speelterreinen. Eerder was ze ook leerkracht secundair onderwijs en v.o., wetenschappelijk onderzoeker, pedagogisch begeleider en directeur van een secundaire school met bso-tso profiel.

Praktisch

Cursuscode: 21/NED/033A


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop of tablet en eigen oortjes.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 26 oktober 2021 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen