Leerstoornissen herkennen en aanpakken in het s.o.
Leerstoornissen: het bos, de bomen en het plantgoed.
Wanneer spreken we van leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie, een visueel ruimtelijke leerstoornis… ?
Wat is de beste aanpak?
Waarom attesteren? Wat met comorbiditeit?
Programma
In deze nascholing proberen we handvaten te bieden om inzicht te verwerven omtrent het herkennen en aanpakken van een leerstoornis. Deze antwoorden kunnen het plantgoed worden voor het emotioneel welbevinden van deze leerlingen.
De deelnemers krijgen een theoretische basis a.d.h.v. powerpoints en nadien volgt een praktische toepassing a.d.h.v. voorbeelden. Ze kunnen ook een eigen casus aanbrengen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- signalen van leerstoornissen observeren en kaderen;
- in overleg een leerstoornisgerichte basisaanpak opbouwen en integreren in de dagdagelijkse klaspraktijk;
- de complexiteit van de problematiek aan collega’s uitleggen;
- reflecteren over de eigen aanpak.
Doelgroep
Leerkrachten, (zorg)coördinatoren, leerlingbegeleiders, directies van het (buitengewoon) s.o., maar ook ondersteuners en CLB-medewerkers.
Begeleiding
Hilde Mercelis is eigenaar van het Diagnostisch en therapeutisch centrum in Heusden. Gedurende twintig jaar had ze een eigen dienst voor logopedie en psychologie. Ze werkt vaak als gastspreker.
Praktisch
Cursuscode:
21/LZG/034ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Deelnemers mogen een casus meebrengen of eventueel op voorhand mailen naar CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 april 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.