Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Fysica   Leerzorg bij leerproblemen wiskunde en wetenschappen in het s.o.

Leerzorg bij leerproblemen wiskunde en wetenschappen in het s.o.

Wanneer problemen met rekenen en cijfers ernstig blijven en er ondanks begeleiding weinig tot geen vooruitgang merkbaar is,  kan er sprake zijn van dyscalculie. In het secundair onderwijs zie je dan  problemen bij o.a. wiskunde en wetenschappen.  Het uitvoeren van eenvoudige bewerkingen geraakt niet verworven.  Formules onthouden is vaak een ramp.  Maar ook in het dagelijks leven ervaren deze  leerlingen problemen.  Hoe lees  je een reisschema en kom je op tijd?     

Als de rekenstoornis niet (h)erkend en begeleid  wordt, kan dit een negatieve invloed hebben op de beeldvorming over de eigen mogelijkheden en het  zelfvertrouwen.  Hoe kunnen scholen en leerkrachten er mee voor zorgen dat deze leerlingen met of ondanks hun rekenstoornissen hun mogelijkheden ten volle kunnen ontplooien? Hoe passen we deze tips toe in een zeer diverse klas, met verschillende leerlingen met uiteenlopende problemen ?

Via praktijkvoorbeelden en concreet materiaal leren we de kenmerken van leerlingen met dyscalculie herkennen en de problemen (preventief) aanpakken in de klas.

Deze cursus is ook een onderdeel van het ‘Postgraduaat in de leerzorg s.o.’ Interesse?

Programma

Diagnostische aspecten belangrijk voor het begrijpen van de diagnose dyscalculie:

- de verschillende verschijningvormen van dyscalculie;

- de verschillen en samenhang van dyscalculie en andere stoornissen (o.m. dyslexie, DCD, ADHD, ASS, NLD);

- pragmatisch lezen van testgegevens,  attesten en  verslagen van leerlingen met rekenproblemen;

- gedifferentieerde werkvormen en expliciete instructies om rekenregels, kennisfeiten (vb. formules) en toepassingen aan te brengen en in te oefenen in functie van de noden van de leerling met leerproblemen;

- handelingsgerichte foutenanalyse  als feedback om bij te sturen en de leercompetenties te verbeteren;

- wanneer welke (individuele) 'redelijke aanpassingen' gebruiken opdat een leerling met rekenproblemen  zijn leercapaciteiten optimaal kan benutten binnen de les wiskunde/wetenschappen?

- aspecten van evalueren in functie van de specifieke kenmerken van leerlingen met  leerproblemen bij wiskunde en wetenschappen o.a.  basis- en verdiepingsleerstof  -  kennis en vaardigheden - vraagstelling – getallen – woordenschat – gebruik van hulpmiddelen.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

- signalen van dyscalculie herkennen;

- rekenproblemen die samenhangen met andere stoornissen (dyslexie, DCD, ADHD, ASS, NLD) herkennen;

- testgegevens en verslagen begrijpen om de weerslag van rekenproblemen bij wiskunde en wetenschappen te herkennen en er mee om te gaan in de les;

- belangrijke basiskennis, regels en vaardigheden binnen wiskunde en wetenschappen voor leerlingen met rekenstoornissen duiden en van daaruit doelstellingen formuleren;

- werkvormen en evaluatie afstemmen op de noden van de leerlingen met rekenproblemen;

- fouten handelingsgericht analyseren om de leercompetentie te verhogen en gericht te ondersteunen;

- realistische en gemotiveerde 'redelijke aanpassingen' uitstippelen die een leerling met leerproblemen helpen om hindernissen binnen de vakken wiskunde en wetenschappen te nemen;

- de sterktes  en leerstijlen van leerlingen met leerproblemen gebruiken i.p.v. te focussen op de zwaktes;

- met collega’s, ouders, CLB-medewerkers doelgericht overleggen over specifieke leerproblemen binnen wiskunde en wetenschappen.

Doelgroep

Zorgcoördinatoren en leerkrachten wiskunde en wetenschappen s.o. die leerlingen met specifieke onderwijsnoden begeleiden, leerlingbegeleiders en andere geïnteresseerde leerkrachten s.o.  De praktijkvoorbeelden komen vnl. uit de eerste en tweede graad.

Dit is een keuzemodule voor studenten van het Postgraduaat Leerzorg in het s.o.

Begeleiding

Els Smekens, onderwijzeres en Master SEN autisme.  Els heeft ervaring in de basisschool en het secundair onderwijs.  Bij Eureka Leuven begeleidde ze kinderen met ernstige leerstoornissen.  Momenteel werkt ze als ondersteuner in het secundair onderwijs.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 18/LZG/013A

Drank, syllabus en lunch met soep en broodjesmaaltijd inbegrepen.


Jouw bijdrage: 306,5 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 12 februari 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
maandag 18 maart 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
donderdag 28 maart 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen