Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Didactiek / ICT   Meer dan een klaslokaal: wat we kunnen leren van de prieelvogel over klasinrichting

Meer dan een klaslokaal: wat we kunnen leren van de prieelvogel over klasinrichting

Om het maximale uit je lokaal te kunnen halen, raden we je aan om je lokaal vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Zet even je ‘leerkrachtenbril’ af en kijk eens naar je ruimte zoals bijvoorbeeld een architect, prieelvogel of je eigen kleuters dat zouden doen. Door deze nieuwe blikken op je lokaal, ga je vaak nieuwe mogelijkheden zien. Wat geeft kansen tot schoonheid, tot praktische reorganisatie, tot nieuw spel, tot eigenaarschap bij kleuters?

We overlopen enkele perspectieven die je kan innemen. Het is aan jou om te bepalen welke bril je eerst opzet en wat jouw lokaal verder kan optimaliseren.

Programma

We nemen een stap terug en denken na over ‘waarom’ we bepaalde keuzes maakten in onze klasinrichting en bekijken of onze huidige inrichting (nog) aansluit bij jouw (school)eigen visie op kleuteronderwijs. Daarbij verkennen we enkele valkuilen en ‘veelgemaakte fouten’ bij de inrichting van lokalen en gaan na hoe het anders kan. Hierbij laten we ons inspireren door visies op kleuteronderwijs als Reggio Emilia en Montessori.

We focussen op verschillende perspectieven om naar ons lokaal te kijken: wat kunnen we leren van architecten, prieelvogels en kleuters? Door verschillende ruimtes te bekijken en aandachtspunten en sterktes te formuleren, inspireren we elkaar en gaan we in overleg over nieuwe mogelijkheden, kansen en inspiratie. Vanuit de motivatietheorie kijken we naar kansen tot autonomie, verbondenheid en competentie in onze klassen. Waar liggen ze voor het grijpen? Waar kunnen we nog kleine aanpassingen doen?

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • heb je nieuwe inspiratie om maximaal spel, autonomie, competentie en verbondenheid in je klas in te zetten;
  • ben je vertrouwd met ideeën uit verschillende visies op onderwijs die je lokaal- en hoekenverrijking kunnen versterken;
  • heb je een aantal concrete handvaten die kunnen helpen bij het ‘optimaliseren’ van jouw lokaal.

Doelgroep

Kleuterleerkrachten en zorgcoördinatoren

Begeleiding

Eva Dierickx is kleuterleerkracht en onderwijskundige. Momenteel werkt ze als onderzoeker en lerarenopleider aan de AP Hogeschool te Antwerpen. Hierbij kan ze gebruik maken van haar praktijkervaring in de kleuterklas. Artikels van haar hand verschenen onder meer op ‘Kleutergewijs’ en in de tijdschriften ‘Het Jonge Kind’, ‘Kleuters & Ik’ en ‘Zorgbreed’. Je vindt haar op instagram onder ‘De klas van Eva’.

Praktisch

Cursuscode: 21/KLE/059A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Inclusief handboek ‘Kleuterleerkracht’.


Jouw bijdrage: 147 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Het zou fijn zijn als je voor aanvang foto’s van je lokaal kan doorsturen. Zo kunnen we elkaar inspireren en ook concreet samen kijken naar wat eventueel beter kan, op een constructieve en positieve manier.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 22 maart 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen