Oplossingsgericht coachen van schoolteams
Veel scholen ervaren het oplossingsgerichte coachen als erg verfrissend vanwege de focus op een positieve toekomst in plaats van op een negatieve actuele toestand.
Programma
Oplossingsgericht coachen is een effectieve manier om leerkrachten en hele schoolteams aan het stuur te zetten bij het aanpakken van uitdagingen. Als coach versterk je leerkrachten en/of anderen in de professionele uitoefening van hun job. In deze nascholing raak je vertrouwd met de structuur van een oplossingsgericht coachingsgesprek. Verder gaan we samen met jou na wat het effect is van oplossingsgerichte vragen zoals: Wat werkt er wél goed? Wat wil je in de plaats van het probleem? Wat maakt dat je zo goed bent in…?
Je zoomt in op de houding die je als coach ontwikkelt. Die houding weerspiegelt zich in jouw manier van interageren met de gecoachte leerkracht(en) of het gecoachte schoolteam.
Werkvormen:
Inzichten uit de positieve psychologie brengen we op een interactieve manier. Competenties van de oplossingsgerichte coach verken je via fijne ervaringsoefeningen.
Doelstellingen
- Je verwerft inzicht in de principes van oplossingsgericht coachen en gaat makkelijker de omslag maken van een focus op problemen naar een focus op oplossingen.
- Je ontwikkelt enkele competenties die je inzet als oplossingsgerichte coach.
- Je benoemt individuele werkpunten en actiepunten voor je school.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerkrachten met beleidsondersteunende opdracht (SO en BaO).
Begeleiding
Lydwin Bulckens is procesbegeleider bij Schoolmakers.
Praktisch
Cursuscode:
21/DR/109ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 18 november 2021 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.