Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Socio-emotionele begeleiding   Opvolgdag 'Hoe voer je een effectief antipestbeleid in een secundaire school?' (AFGELAST)

Opvolgdag 'Hoe voer je een effectief antipestbeleid in een secundaire school?' (AFGELAST)

Je hebt als deelnemer kennisgemaakt met onderzoeksresultaten, denkkaders en praktijkvoorbeelden over hoe je effectief kan reageren op daders én slachtoffers van pestgedrag binnen je schoolpraktijk. Je ondervond hoe je via het OASE-model aan intervisie kan doen binnen je team om moeilijke casussen aan te pakken. Tijdens deze opvolgdag maken we tijd en ruimte om met jouw concrete casussen aan de slag te gaan, om je zo verder te bekwamen in de aangeleerde technieken.

Programma

We verzamelen eigen casussen en bepalen de criteria om aan de slag te gaan via herstelgerichte technieken, oplossingsgerichte gespreksvoering, of te kiezen voor éénzijdige acties gebaseerd op de principes van de nieuwe autoriteit.

We herhalen en oefenen de toepassing van het OASE-model van intervisie om zo tot een werkbare aanpak te komen.

We gaan in groepjes aan de slag met de drie denkkaders en oefenen onze gespreksvaardigheden aan de hand van rollenspelen.

We oefenen gesprekstechnieken om adequaat te reageren op daders én slachtoffers van pestgedrag.

We delen de vorderingen van onze doelstellingen die we aan het einde van de nascholing 'Hoe voer je een effectief antipestbeleid in een secundaire school?' formuleerden in het exit-ticket. Zowel onze ‘wins’ als onze ‘fails’ krijgen hierbij een de nodige aandacht.

Doelstellingen

Na het volgen van deze opvolging:

  • (her)ken je de criteria om bij pestgedrag over te stappen naar éénzijdige acties met opgelegde consequenties;
  • beschrijf je de basisvoorwaarden om herstelgericht aan de slag te kunnen gaan met een pestcasus;
  • train je oplossingsgerichte gespreksmethodieken om samen met het pestslachtoffer op zoek te gaan naar de voor hem/haar gewenste situatie en heb je geleerd om in dialoog de stapjes vast te leggen die naar dit doel leiden;
  • oefen je hoe je via herstelgerichte vragen de dader kan bewegen tot het aangaan van een constructieve dialoog met de betrokkenen;
  • kan je kritisch en met het nodige zelfvertrouwen verder aan de slag gaan om je antipestbeleid op je school verder te optimaliseren.

Doelgroep

Iedereen die in het verleden heeft deelgenomen aan de nascholing ‘Hoe voer je een effectief antipestbeleid in een secundaire school?’

Begeleiding

Liesbet Sourbron is een klinisch psycholoog. Ze is ook leraar TSO-BSO, leerlingenbegeleider, zorgcoördinator en HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg). Ze combineert dit met haar werk als zelfstandig navormer en trainer.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Neem indien mogelijk je exit ticket mee van de nascholing 'Hoe voer je een effectief antipestbeleid in een secundaire school?' en bereid een casus voor die je in 1 minuut bondig kan omschrijven.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen