Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Communicatie   Pedagogisch straffen en belonen: een basis

Pedagogisch straffen en belonen: een basis

We komen uit een cultuur waarin de leerkracht zonder discussie de ‘baas’ was. Die autoritaire cultuur bestaat niet meer. Straffen verliezen meer en meer hun effectiviteit. Toch kan een leerkracht nog altijd ‘echte autoriteit’ verwerven. Wie dat heeft, kan ‘in the flow’ lesgeven. Belonen is een essentieel onderdeel van de goede klaspraktijk. Alleen als je leider bent in de klas en als je ook beloont, krijg je van de klas het recht om te straffen. Hoe doe je dat?

Programma

Dag 1

  • Hoe verwerf je natuurlijk leiderschap in je klas?
  • Leerlingen gedragen zich vaak als zoogdieren. Dat zijn ze ook. Leerkrachten zijn het gelukkig ook. Ze zijn het alleen vergeten.
  • Waaruit ontstaat 'echte autoriteit'?
  • Bij welk type leerkracht leren leerlingen het best?
  • Welke factoren bepalen het leereffect?
  • Wat is de basis van een constructieve relatie met je leerlingen (en collega’s)?
  • Hoe kan je dus kwaliteitsvol en met plezier lesgeven?
  • Waarom is belonen zo belangrijk?
  • Waarom vergeten we zo vaak te belonen?

Dag 2

  • Welke soorten straffen zijn er?
  • Welke straffen zijn effectief?
  • Is elke straf ook zinvol?
  • Waarom kan je het gedrag van sommige leerlingen niet (meer) veranderen met straf?
  • Waarom is consequent zijn belangrijker dan zwaar straffen?
  • Waarom mag je alleen ‘koud’ straffen?
  • Mag je onderhandelen over de strafmaat?
  • Zijn leerlingen een andere diersoort dan leerkrachten?

Via concrete voorbeelden, interessante inzichten en tips reflecteer je met humor op je dagelijkse lespraktijk.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • de leefwereld van hedendaagse jongeren en hun noden beter inschatten;
  • lichaamstaal decoderen;
  • de voorwaarden voor optimaal leereffect herkennen en benoemen;
  • concrete tips voor een constructief klasmanagement toepassen;
  • het gedrag van leerlingen effectief bijsturen;
  • uitleggen waarom belonen beter werkt dan straffen;
  • verschillende soorten straffen benoemen en duiden;
  • de best mogelijke straf gebruiken.

Doelgroep

Leraren, coördinatoren, directieleden.

Begeleiding

Walter Verniers, algemeen directeur Emmaüs secundair Aalter.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 18/OND/017A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 196 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 26 april 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
maandag 6 mei 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen