Samen sterker in gezag: Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit (Wilrijk)
Hoe streng mogen we nog zijn? Dit is een vraag die de meeste leerkrachten zich wel eens stellen. Wat mogen we nog eisen van leerlingen? Mogen we nog straffen? Moeten leerlingen niet gewoon doen wat we zeggen, of moeten we over alles onderhandelen met hen? Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie, zeker bij aanhoudend probleemgedrag van leerlingen of klasgroepen. Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.
In deze cursus vertrekken we van de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jouw klaspraktijk kunnen betekenen.
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en eenzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: “het is mijn taak”, “ik kan niet toelaten”, “ik houd vol”.
Programma
- De betekenis van de term gezag Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
- Escalatieprocessen, vermijden van escalatie en uitgestelde reactie.
- Waakzame zorg.
- Verzoening, stimuleren van positieve interacties.
- Het mobiliseren van een steunnetwerk, ik als deel van een team.
- Aanwezigheid verhogen.
- Specifieke interventies, zoals aankondiging, sit-in en herstelgerichte acties.
Werkwijze
We wisselen af tussen korte theoretische omkadering en oefeningen, waarin we de vertaling maken naar je eigen werkvloer.
Doelstellingen
De deelnemers:
- maken kennis met de achterliggende ideeën van Nieuwe Autoriteit/Geweldloos Verzet en confronteren deze met hun praktijk;
- ontdekken hoe ze probleemgedrag kunnen aanpakken en voorkomen vanuit Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet en oefenen enkele specifieke methodieken.
Doelgroep
Leerkrachten en ondersteunend personeel uit het (gewoon en buitengewoon) basis- en secundair onderwijs.
Deze tweedaagse nascholing is gericht op iedereen die vanuit de eigen functie in het onderwijs, met het ideeëngoed aan de slag wil in de eigen (klas)praktijk.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in omgaan mét en voorkomen vàn allerlei vormen van ‘moeilijk’ gedrag van kinderen en jongeren en het versterken van sociale vaardigheden, auteur van twee boekjes over agressie in resp. onderwijs en jongerenwerk. Zij is initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
18/SEB/003ADranken en syllabus inbegrepen in de deelnameprijs. Beperkt aantal deelnemers.
Optie: 2 warme maaltijden € 20,20. Eigen lunchpakket mogelijk.
Jouw bijdrage: 200 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 15 november 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
vrijdag 30 november 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.