Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   Schoolwerkplan als hefboom voor onderwijskwaliteit

Schoolwerkplan als hefboom voor onderwijskwaliteit

Ben je op zoek naar een nieuwe benadering voor je schoolwerkplan? Droom je van een bruikbaar, integraal plan dat tot stand komt door de medewerking van heel wat belanghebbenden en gedragen wordt door de overgrote meerderheid van je schoolteam? Wil je ook weten hoe het werkt? Dan wil je misschien wel kennismaken met een format dat aan alle decretale eisen voldoet en bovendien ook gelinkt is aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit.

Programma

Dag 1
In de voormiddag van deze eerste dag krijg je een toelichting bij de opbouw en de inhoud van het format schoolwerkplan. Je maakt tegelijkertijd ook kennis met een aantal methodieken en een aantal concrete tools om tot een schoolwerkplan te komen.
In de namiddag verken je de kwaliteitsverwachtingen die linken aan de kwaliteitsgebieden die de onderwijsinspectie onderzoekt: rapportering en oriëntering, leerlingenbegeleiding, omgaan met diversiteit, personeelsbeleid en professionalisering. Je bepaalt in welk kwaliteitsgebied je je samen met de collega’s op school verder wil verdiepen.
Je leert hoe je een kwaliteitsvolle eigen vragenlijst opstelt.

Tussentijdse opdracht:
Je tussentijdse opdracht bestaat uit een grondige zelfevaluatie van één van de kwaliteitsgebieden.
De zelfevaluatie resulteert in voorstellen voor verbetering van de eigen werking en in eventuele bijsturingen.

Dag 2
Tijdens de tweede dag deel je met de overige deelnemers je aanpak en ervaringen.
Je laat je inspireren door de ideeën en tips van de overige deelnemers.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • beschikken over een format schoolwerkplan, een hefboom voor onderwijskwaliteit;
  • kunnen een kwaliteitsvolle vragenlijst opstellen;
  • zijn bereid om met de input van de eerste dag concreet aan de slag te gaan. Je kijkt samen met de collega’s op een grondige en kritische manier naar de aanpak van een kwaliteitsgebied op jouw school en plant bijsturingen indien nodig. Je brengt verslag uit over je aanpak aan de deelnemers van de vorming;
  • maken kennis met een aantal tools en werkvormen om tot een schoolwerkplan te komen en kunnen deze ook gebruiken.

Doelgroep

Directeurs, beleidsmedewerkers basisonderwijs.

Begeleiding

Diane Van Hove, pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 20/BAS/055A

Deze nacholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.


Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voor de tweede lesdag: tussentijdse opdracht, zie programma.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 5 oktober 2020 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
maandag 8 maart 2021 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen