Starten met GeoGebra: hoe pas ik het didactisch in?
GeoGebra kan voor de verschillende onderdelen van de wiskunde worden gebruikt. Met de computer is het mogelijk berekeningen uit te voeren, functies te tekenen en te analyseren en met passer en liniaal figuren te tekenen. GeoGebra is geschikt om te gebruiken in de analyse, de meetkunde en de statistiek.
Hoe en waar leer je de mogelijkheden van GeoGebra kennen en gebruiken? Wat doe je in je lessen met een programma ‘dat meteen alles toont’? Wat kan je zelf en wat kan je leerlingen laten doen? Hoe stop je er een didactische meerwaarde in en stimuleer je leerlingen om na te denken?
In deze navorming word je als beginner zowel technisch als didactisch op weg gezet.
Programma
We verkennen stap voor stap aan de computer verschillende vensters en knoppen. We voeren commando’s in en tonen hoe je te weten komt welke commando’s ingebouwd zijn en hoe je ze gebruikt. We ontdekken de ingebouwde mogelijkheden van het intelligente invoervak in GG6 en de apps. Doorheen toepassingen over alle graden ontdekken we hoe we GeoGebra kunnen gebruiken om eigenschappen van functies en meetkundige figuren te verkennen in grafieken, constructies en dynamische tekst. We ontdekken het online platform met een schat aan vrij toegankelijk online materiaal en leren hoe we deze bestanden kunnen gebruiken en ook zelf bestanden kunnen uploaden om toon- en werkmateriaal te delen met leerlingen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- gericht kiezen tussen beschikbare versies van GeoGebra voor diverse toestellen en platformen;
- de ingebouwde mogelijkheden van het intelligente invoervak gebruiken in het onderzoek van functies;
- meerdere vensters in het scherm samen gebruiken om verbanden te illustreren;
- meetkundige figuren tekenen en hun eigenschappen onderzoeken in dynamische teksten;
- online werkbestanden maken waarin leerlingen eigenschappen kunnen verkennen;
- het CAS-venster gebruiken om vergelijkingen en stelsels op te lossen;
- de module statistiek gebruiken om beschrijvende maten te berekenen en voorstellingen te tekenen;
- het platform van GeoGebra gebruiken om te leren, materiaal te zoeken en te delen of hulp te zoeken.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde secundair onderwijs in alle onderwijsvormen en graden. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Chris Cambré is webbeheerder wiskunde-interactief.be, vertaler en moderator GeoGebra, gewezen leerkracht secundair onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
19/WIS/034ADrank en syllabus inbegrepen.
Beperkt aantal deelnemers!
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
USB-stick
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 12 februari 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.024 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.