Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Socio-emotionele begeleiding   Verlies (h)erkennen. Rouw en afscheid bij leerlingen s.o. - AFGELAST

Verlies (h)erkennen. Rouw en afscheid bij leerlingen s.o. - AFGELAST

Deze nascholing werd in het verleden door CNO aangeboden met de titel Omgaan met rouw en verlies bij leerlingen s.o.

Als je eens rondkijkt in de klas, dan merk je dat verschillende leerlingen al te maken hebben gehad met een ingrijpend verlies in hun leven. Sommigen hebben een ouder, broer of zus, of iemand anders die belangrijk voor hen is, door de dood verloren. Maar ook ander verlies tekent hen soms. Zij moesten afscheid nemen van hun land van herkomst en lieten familie, hun huis, hun cultuur achter. Of hun gezinssituatie veranderde ingrijpend nadat hun ouders gescheiden zijn. En wat bracht bij sommigen de lockdown teweeg tijdens de coronacrisis?

Het vraagt veel van jongeren om deze ingrijpende veranderingen een plek te geven en zich aan te passen aan de nieuwe situatie in hun leven. Dat proces noemen we rouwen en gaat meestal gepaard met een warboel aan gevoelens. Desondanks moeten ze toch weer de verbinding met school maken en prestaties leveren.

Als leerkracht voelen we ons soms machteloos in deze situaties terwijl we graag de jongere willen ondersteunen. Hoe doen we dat dan? Met deze vraag gaan we aan de slag. De tweedaagse cursus is een basisprogramma over verlies bij jongeren.

Programma

  • Recent theoretisch kader over rouw en verlies bij jongeren.
  • Ondersteuning van leerlingen, individueel of in klasgroep.
  • Bewustwording van de rouwcultuur op school en eigen rouw.
  • Voorbeeld van een draaiboek en een rouwkoffer.
  • Input van literatuur en werkvormen.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen recente ontwikkelingen op het gebied van omgaan met verlies;
  • hebben zicht op competenties en valkuilen in het begeleiden van leerlingen;
  • kunnen verschillende werkvormen gebruiken in schoolse situaties;
  • kennen situaties uit de praktijk;
  • kunnen een haalbaar actiepunt formuleren voor de eigen school.

Doelgroep

Directeurs, leerlingbegeleiders, titularissen en (vertrouwens)leerkrachten s.o.

Begeleiding

Greet Peeters is leerkracht en leerlingenbegeleidster in een secundaire school. Zij begeleidt families tussen dood en uitvaart en dit door met hen in die intense periode samen op weg te gaan om vorm en inhoud te geven aan het afscheidsritueel.

Kathleen Roskams is psychologe en werkte als leerlingbegeleidster in een secundaire school. Ze begeleidt rouwende jongeren en jongvolwassenen, zowel individueel als in groep. Ook in haar werk met jongeren die kanker hebben (Kotk) staat het thema rouw op de voorgrond.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Indien er op school al een draaiboek of werkvormen rond rouw en verlies aanwezig zijn, kunnen deze meegebracht worden.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen