Waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag
In deze nascholing staan we stil bij de vraag hoe het komt dat jongeren doordraven op de ingeslagen weg zelfs al weten ze dat dit fout is en dat er gevolgen aan verbonden zijn. Daarnaast staan we stil bij de mechanismen die ervoor zorgen dat dit foutieve gedrag kan doorbroken worden.
Programma
In deze nascholing worden volgende elementen behandeld:
- gedragingen van adolescenten begrijpen in het kader van de (neuro)biologische, cognitieve en psycho(sociale) veranderingen eigen aan hun leeftijdsfase;
- hoe provocerend gedrag in te dijken;
- inzicht krijgen in het mechanisme van cognitieve dissonantie;
- het mechanisme van cognitieve dissonantie hanteren als hefboom naar gedragsverandering en een constructieve houding tijdens de lessen.
De nascholing is interactief: de deelnemers krijgen de kans hun eigen ervaringen en inzichten te toetsen aan het geboden kader en hierover in gesprek te gaan.
Doelstellingen
De cursisten weten:
- waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag;
- hoe dit foutieve gedrag te doorbreken;
- hoe ze jongeren kunnen stimuleren mee te werken en verantwoordelijkheid op te nemen voor hun gedrag.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directie, coördinatoren, ondersteunend personeel, ook voor 2de en 3de graad s.o.
Begeleiding
Dominique Roos, directeur PISAD vzw (Provinciaal Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Drugspreventie Oost- Vlaanderen).
Praktisch
Cursuscode:
18/OND/005ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 125,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 februari 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.