Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Verzorging   Word ontwerper van je eigen leren door projectmatig aan de slag te gaan in de lagere school

Word ontwerper van je eigen leren door projectmatig aan de slag te gaan in de lagere school

Wereldoriëntatie vraagt een projectmatige aanpak om samen met verschillende groepen te werken rond een project of thema. Je combineert onderzoekend leren met samenwerkend en reflecterend leren. Wanneer je dit nog kan koppelen aan de talentenarchipel en je kan vertrekken vanuit de oriëntatie op de werkelijkheid, word je ontwerper van je eigen leren. Kinderen kunnen dan hun vaardigheden en talenten inzetten.

Co-teaching, klasoverstijgend werken, vakoverschrijdend werken... Allemaal termen die maken dat de taak van een klasleerkracht niet meer exclusief beperkt blijft tot de eigen klasruimte. Daarom is de rol van de leerkracht(en) hierbij cruciaal. Gepaste tussenkomsten, stimulerend werken, en samen de grens van elkaars mogelijkheden exploreren zijn hierbij essentieel. Maar ook eigenaarschap verlenen aan kinderen en respect hebben voor ieders eigenheid. Project werkt over de klassen heen.

Samen ervaren we dat in onze constant veranderende onderwijscontext een projectmatige aanpak niet alleen een flexibele toepassing van ons leerplan vereist, maar ook de kinderen uitdaagt om flexibel al hun talenten in te zetten om tot actie te komen, over de vakken heen. Er ontstaat zelfs een vorm van spontane differentiatie; kinderen kiezen vanuit hun kracht en ondersteunen elkaar.

Programma

Na deze nascholing heb je antwoorden gevonden op:

  • Wat is projectwerk? Hoe start ik dit op en kan ik er mee aan de slag?
  • Welke uitdagingen staan me te wachten? Hoe integreer ik andere vakken en stimuleer ik kinderen om kwaliteitsvol werk te leveren?
  • Hoe zet ik de talenten van de kinderen in en worden ze ontwerper van hun eigen leren?
  • Wat is dan mijn rol als leerkracht?
  • Hoe klasdoorbrekend werken en mijn collega’s betrekken bij een projectmatige aanpak?

Een stappenplan en tips rond stimulerende tussenkomsten, gekoppeld aan talentwerking, samen met een eventuele klasoverstijgende aanpak tot het uitwerken van de basis van een project zijn in de inhoud vervat.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • aan het einde van de dag een project opstarten en de verschillende fases toepassen;
  • hun leerlingen stimuleren en uitdagen om hun talenten in te zetten bij het ontwerpen van hun eigen leren;
  • zien hoe ze andere vakken integreren in projectwerking;
  • collega’s betrekken bij een projectmatige aanpak en bij vakoverschrijdend en klasoverstijgend werken.

Doelgroep

Leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers lager onderwijs.

Begeleiding

Erik Bakkers is ex-directeur basisschool + zorgcoördinator (1999-2015) - navormer Cego Leuven, auteur van diverse werken bij Cego Publishers.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen