Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school - maandag 28 mei 2018 - KU Leuven - Ronde 2 (15:00 - 15:45)

Keuze Lesgever
2.1 Presentatie over de module 'Sterrenkunde als een 'gateway science' naar STEM(@school)' Mieke Decock

Prof. dr. Mieke De Cock, KU Leuven

Eén van de hoofddoelstellingen van STEM@school was het ontwerpen en implementeren van interdisciplinair leermateriaal voor leerlingen secundair onderwijs. Met het oog op het verhogen van de relevantie van STEM-leerinhouden werd bij het ontwerp van deze leermodules vertrokken vanuit 5 basispijlers: we leggen de focus op integratie van leerinhouden uit verschillende disciplines; de leermaterialen zijn gecentreerd rond een centraal ‘real world’ probleem; leerlingen onderzoeken en ontwerpen zelf en doen dat in samenwerking met medeleerlingen.  Daarenboven werd in de ontwikkeling van de leermaterialen sterk rekening gehouden met resultaten uit vakdidactisch onderzoek in de afzonderlijke disciplines.

Voor de derde graad werden verschillende modules ontwikkeld. In deze presentatie stellen we het materiaal rond dubbelsterren voor: leerlingen krijgen echte meetresultaten van de Vlaamse Mercator Telescoop en verwerken die met behulp van python (programmeertaal) om iets te leren over de Kepleriaanse baan en massa van een dubbelster. 

Tijdens de presentatie stellen we de module voor. We zullen daarbij vooral aanhalen hoe de onderliggende pijlers in de leermaterialen verwerkt zijn.

Lokaal: AV 91.12 (Parkstraat 49)


2.2 Rol van de leerkracht in STEM-onderwijs Lieve Thibaut
Annemie Struyf

Deze sessie eindigt om 16 uur.

voorzitter: Prof. dr. Peter Van Petegem, UA

sprekers: Lieve Thibaut, KU Leuven en Annemie Struyf, KU Leuven

Deze sessie bestaat uit twee delen. Eerst wordt op basis van kwalitatieve data (observaties, focusgroepen) een overzicht gegeven van de rol die de leerkracht speelt in het optimaal stimuleren van de motivatie en het engagement van leerlingen t.a.v. STEM-onderwijs. Gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in scholen betrokken bij STEM@school, zal enerzijds besproken worden welke elementen in de motivatiestijl van de leerkracht van belang zijn en welke elementen uit de leeromgeving anderzijds.

In het tweede deel worden onderzoeksresultaten gepresenteerd over de invloed van attitudes van leerkrachten t.o.v. geïntegreerde STEM enerzijds en schoolcontext-factoren anderzijds op klaspraktijken tijdens geïntegreerde STEM. Resultaten over het verband tussen attitudes, school context en klaspraktijken zijn gebaseerd op een bevraging bij 244 iSTEM-leerkrachten. In de sessie wordt een overzicht gegeven van de variabelen, zowel op leerkracht- als schoolniveau, die een bepalende rol spelen bij de succesvolle implementatie van geïntegreerde STEM en worden suggesties gedaan om deze implementatie te verbeteren. 

Lokaal: AV 01.12 (Parkstraat 49)


Terug naar overzicht van workshops