Welkom!
Nascholingsaanbod najaar 2025
Het schooljaar 2025-2026 brengt opnieuw een ruim aanbod aan nascholingen voor iedereen in het brede onderwijsveld, met aandacht voor de meest recente evoluties in het onderwijslandschap. Ontdek het ruime nascholingsaanbod van CNO voor het najaar van 2025 op de manier die bij jou past!
- Gebruik de boomstructuur van onze website via de knop 'Nascholingsaanbod' links bovenaan.
- Ga gericht op zoek via de zoekfunctie van onze website rechts bovenaan.
- Blader door één of meerdere van onze themaboekjes:
Ontvang je geen boekje van ons, maar wil je er in de toekomst graag eentje krijgen?
Blijf je graag op de hoogte via een digitale nieuwsbrief op jouw maat?
Je hebt reeds een account bij CNO? Meld je aan via de knop rechtsbovenaan, klik op 'Mijn portaal' en vink het vakje naast 'Brochures op mijn postadres' en/of 'Digitale nieuwsbrieven' aan.
Je hebt nog geen account bij CNO? Klik op onderstaande knop om een account aan te maken. Vul zeker het onderwijsniveau waar je actief bent aan, je functie en indien van toepassing de vakken die je geeft. Zo ontvang je enkel informatie die voor jou relevant is.
Ik wil informatie op maat van CNO ontvangen
Ontdek in onderstaande clip waar het Centrum Nascholing Onderwijs voor staat en welke activiteiten we aanbieden voor onderwijsprofessionals. Zowel personeelsleden, lesgevers als deelnemers komen aan het woord.
Themadagen
Tijdens een themadag komen lezingen, workshops, rondes... aan bod binnen een bepaald thema of voor een specifieke doelgroep. Noteer alvast de data voor voor 2025-2026 in je agenda. Bij themadagen waarvoor je nu reeds kan inschrijven zie je de titel als aanklikbare link.
In de kijker
Conflictintelligentie voor onderwijsprofessionals: word bemiddelaar op jouw school 17-11-2025
Onderwijsprofessionals komen steeds vaker in aanraking met situaties die als potentiële kruitvaten op ontploffen staan. Het blijft niet bij conflicten waarbij leerlingen betrokken zijn. Disputen onder volwassenen zijn steeds vaker aan de orde. Denk maar aan ouders die de studievoortgangsbeslissingen in twijfel trekken of weigeren om een gedragscontract te ondertekenen. Ook tussen collega’s onderling kunnen de gemoederen hoog oplopen, waardoor de lespraktijk in het gedrang kan komen. Hoewel het niet de kerntaak is van de school, worden onderwijsprofessionals steeds vaker geconfronteerd met de noodzaak te bemiddelen in dergelijke conflicten om de dagelijkse werking te verzekeren. Dit is niet gemakkelijk, gezien het deze personen vaak aan achtergrond, strategieën en handvaten ontbreekt om een bemiddeling tot een goed einde te brengen. Dit driedaags traject biedt je de kans om je eigen conflictintelligentie uit te bouwen om vervolgens op een onderbouwde manier op te treden als interne bemiddelaar in conflicten met volwassenen.
Lees meer
Themadag leerling in crisis: Neuro De-escalation® als antwoord 21-11-2025
Een leerling roept, scheldt en is moeilijk te kalmeren. Een jongere gooit stoelen door de klas en het lukt niet om contact te maken. Er ontstaat een vechtpartij en je aarzelt om tussen te komen. Weinig situaties creëren zoveel onmacht op scholen als leerlingen die in crisis gaan. Leerkrachten voelen zich onder druk om in te grijpen en de veiligheid te herstellen, maar wat kan dat concreet betekenen? Is dwang op dat moment de enige mogelijkheid of is er een alternatief? Neuro De-escalation® is een vernieuwende, geweldloze benadering die concrete handvaten aanreikt om situaties waarin iemand in crisis gaat te de-escaleren op een manier die respectvol is voor alle betrokkenen: leerkrachten, leerlingen en omstanders. Ze is gebaseerd op inzichten uit de neurobiologie, gehechtsheidstheorie, traumatheorie en lichaamsgerichte therapie en past deze inzichten toe op het moment van een escalatie. Deze studiedag is een initiatief van CNO in samenwerking met het Vormingsnetwerk NAGVopschool (www.NAGVopschool.be). De voertaal van deze studiedag is Engels.
Lees meer
GeoGebra Suite gebruiken in de klas 26-11-2025
Ontdek in deze nascholing dat met Suite GeoGebra zich niet langer profileert als een ontwerpomgeving voor de leerkracht-kenner maar als een krachtige intuïtieve grafische rekenmachine voor gebruik in de klas door leerling en leerkracht. GeoGebra Suite zet hiermee een nieuwe standaard voor ict-ondersteuning met laptop, tablet of smartphone. Het opent de poort naar online toepassingen als Notitieblok en Klaslokaal.
Lees meer
Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs
Het postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs is sinds jaren een vaste waarde binnen CNO. Ontdek in 2 minuten de troeven van dit postgradaat:
Vrij beschikbare leermiddelen
 |
Op de pagina cno.uantwerpen.be/leermiddelen vind je allerlei leermiddelen, van lespakketten over praktijk- en inspiratiegidsen tot opnames van webinars.
De materialen worden of werden gebruikt bij nascholingen van CNO en werden ontwikkeld door de Antwerp School of Education (waar CNO deel van uitmaakt), door CNO-lesgevers of in het kader van een project waar CNO betrokken partner was.
|
Projectwebsite Traject Taal+
 |
In welke school in het basisonderwijs je ook lesgeeft, iedereen heeft vroeg of laat een leerling met nood aan taalsteun in de klas. Je wil deze leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen extra leerkansen aanbieden, maar hoe doe je dit het best?
Het onderzoek naar Taaltrajecten (www.taaltrajecten.be) vertaalde wetenschappelijke inzichten naar zes bouwstenen voor het opzetten van taaltrajecten.
|
Van 2022 tot 2024 liep bij CNO, in samenwerking met Thomas More Hogeschool, het project Traject Taal+. Binnen dit project startten 18 scholen uit het basisonderwijs eind 2022 aan een tweejarig traject om het schoolteam te professionaliseren rond taaltrajecten. Met wetenschappelijk onderbouwde kaders als fundament werkten zij op maat van de school aan een groeiplan (taalbeleidsplan), waarin visie, doelstellingen en concrete acties hand in hand gingen. Via concrete handvatten en praktijkvoorbeelden ontwikkelden zij hieruit effectieve taaltrajecten voor hun school.
In mei 2024 stapten een 35-tal extra scholen in. Na een startdag bij CNO en een bezoek aan de starterscholen konden ook zij stappen zetten in het opzetten van een taalbeleidsplan en taaltrajecten op hun school.
Alle kennis en ervaring die CNO, Thomas More en de deelnemende scholen opdeden in de voorbije twee jaar, delen we via de gloednieuwe projectwebsite cno.uantwerpen.be/trajecttaalplus.