CNO

Universitair nascholingscentrum voor onderwijspersoneel

 

Missie & visie   Wie is wie?   Contacteer CNO

Folderboekjes voorjaar 2024
Bekijk nu de opnames van de nascholing Les in lezen van 26/09/2023!
De Boogkeers
Campus Drie Eiken - gebouw D
De Boogkeers - onthaal
Leslokaal

Welkom!

Het voorjaar van 2024 brengt opnieuw een ruim aanbod aan nascholingen voor iedereen in het brede onderwijsveld, met aandacht voor de meest recente evoluties in het onderwijslandschap. Ontdek het aanbod op deze website of via de meest recente themaboekjes.

Wil je informatie van CNO op jouw maat ontvangen in je brievenbus of mailbox, lees dan hier hoe je jouw communicatievoorkeuren instelt!


Themadagen 2023-2024

Tijdens een themadag komen lezingen, workshops, rondes... aan bod binnen een bepaald thema of voor een specifieke doelgroep. Noteer alvast volgende data in je agenda voor 2023-2024. Bij themadagen waarvoor je nu reeds kan inschrijven zie je de titel als aanklikbare link.

26-09-2023 Wat is effectief leesonderwijs? De inzichten uit het project 'Les in lezen' -
Bekijk hier de opnames!
23-04-2024

Focus op OKAN

Tijdens deze themadag maakte Peter Schoenaerts de podcastaflevering 'Hoe kun je tieners in OKAN/ISK het best ondersteunen' voor zijn podcast Docent NT2. Beluister hieronder de aflevering.

Op de website docentnt2.eu vind je links naar organisaties en materialen die in de podcast aan bod komen.

16-05-2024 Dag van de (Socio-emotionele) Leerlingenbegeleiding
24-05-2024 Themadag 'Leesonderwijs werkt!'
04-06-2024 Dag van het Oudgrieks

In de kijker

ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling? (herhaling 6) 22-05-2024

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt de tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.

Lees meer

Herstelgericht handelen met leerlingen: groeikansen voor de hele school 05-11-2024

De gekende aanpak bij probleemgedrag zoals het geven van opmerkingen, verwittigingen, nota’s, verwijdering uit de klas, straf(studie), een contract, schorsing… kan op korte termijn effect hebben. Maar met deze (sanctionerende) aanpak slagen we er echter niet in om de leerlingen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag te laten nemen. Een herstelgerichte school is een luisterende school: de aanpak van probleemgedrag richt zich op de verantwoordelijkheid van de leerling voor het eigen gedrag op al de betrokkenen, en op de impact van dit gedrag en de schade die hierdoor wordt toegebracht aan de relaties met klasgenoten, leerkrachten, ouders…

Lees meer

Webinar 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen' 29-05-2024

Wat gebeurt er precies wanneer je vanuit je eigen referentiekader betekenis geeft aan informatie zoals prestatiegegevens van leerlingen? Wat is de meerwaarde van het in team bespreken van dat soort informatie? In deze sessie stellen we inzichten omtrent betekenisgeving centraal. Van daaruit verdiepen we de kijk op datageletterdheid en op hoe je prestatiegegevens kan gebruiken om de onderwijspraktijk te verbeteren. Centraal staan de vragen hoe individuele en collectieve betekenisgeving vorm krijgen en hoe we betekenisgeving kunnen versterken. 

Lees meer

Nascholingsaanbod voorjaar 2024

Ontdek het ruime nascholingsaanbod van CNO voor het voorjaar van 2024 op de manier die bij jou past!

  • Gebruik de boomstructuur van onze website via de knop 'Nascholingsaanbod' links bovenaan.
  • Ga gericht op zoek via de zoekfunctie van onze website rechts bovenaan.
  • Blader door één of meerdere van onze themaboekjes:

Taal en cultuur, maatschappij en economie

Wetenschappen, wiskunde, techniek en STEM

Leerlingenbegeleiding en vakoverschrijdend aanbod

Basisonderwijs

Leidinggevenden en ondersteunend personeel

Volwassenenonderwijs

Ontvang je geen boekje van ons, maar wil je er in de toekomst graag eentje krijgen?
Blijf je graag op de hoogte via een digitale nieuwsbrief op jouw maat?

Je hebt reeds een account bij CNO? Meld je aan via de knop rechtsbovenaan, klik op 'Mijn portaal' en vink het vakje naast 'Brochures op mijn postadres' en/of 'Digitale nieuwsbrieven' aan.

Je hebt nog geen account bij CNO? Klik op onderstaande knop om een account aan te maken. Vul zeker het onderwijsniveau waar je actief bent aan, je functie en indien van toepassing de vakken die je geeft. Zo ontvang je enkel informatie die voor jou relevant is.

Ik wil informatie op maat van CNO ontvangen


Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs

Het Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs is sinds jaren een vaste waarde binnen CNO. Twijfel je of dit postgraduaat iets voor jou is? Bekijk hieronder enkele getuigenissen van eerdere deelnemers!


Een andere vraag?

Contacteer ons:

 03 265 29 60 
 cno@uantwerpen.be


Volg ons op:

 Facebook
 LinkedIn
YouTube

 

 

 

 

Voor een optimale functionaliteit van deze website raden wij de browser Firefox aan. 

Ervaart u problemen bij het inschrijven? Kijk dan eerst na of u de laatste update(s) van Firefox hebt geïnstalleerd én of uw pop-upblocker is uitgeschakeld.