Focus op OKAN II - Keuzesessies - ronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
SESSIE 1.01 - OKAN/ISK en daarna… (VOLZET) Laura Emery

Scholen in Vlaanderen en Nederland krijgen elk jaar te maken met anderstalige nieuwkomers die in het onderwijs instromen. Leerlingen tussen 12 en 18 jaar komen eerst terecht in specifieke klassen voor nieuwkomers (OKAN in Vlaanderen en ISK in Nederland). De doorstroom naar het vervolgonderwijs brengt heel wat uitdagingen met zich mee. De TaalUnie deed een studie waarbij ze deze uitdagingen in kaart bracht en publiceerde een rapport met zes aanbevelingen voor een kwalitatieve doorstroom en een verdere begeleiding van nieuwkomersleerlingen. De aanbevelingen kwamen tot stand met behulp van een groep van Vlaamse en Nederlandse experten en werden gevoed door diverse schoolbezoeken en interviews in Vlaanderen en Nederland. In deze sessie worden de bevindingen en aanbevelingen van het rapport voorgesteld om te inspireren en uitwisseling tot stand te brengen.

Deze sessie richt zich tot alle onderwijsprofessionals in het secundair onderwijs.

Laura Emery schreef een doctoraat in de sociologie over de oriëntatie van OKAN-leerlingen in Vlaamse secundaire scholen. Momenteel geeft ze vormingen aan scholen over het beleid rond anderstalige nieuwkomers en meertaligheid. Ze is verbonden aan het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit Gent.


SESSIE 1.02 - Meertaligheid in het brein - deel 1 (te volgen met 2.02) (VOLZET) Maaike Loncke

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 2.02 aan bij inschrijving!

In deze sessie duik je in de recente wetenschappelijke inzichten over meertaligheid en het brein. Wat weten we intussen over taalverwerving en taalverwerking van meerdere talen in onze hersenen? Hoe worden twee of meer talen in de hersenen geleerd en geactiveerd? Wat vertelt ons dit voor de didactiek van talen en welke leerstrategieën zijn effectief?

Daarnaast bespreken we ook de executieve functies (m.b.t. cognitie) die een invloed hebben bij taalverwerking, zoals het werkgeheugen en metacognitie. Op een interactieve manier wordt duidelijk waarom bepaalde REDICODIS-maatregelen belangrijk zijn en waarmee je moet rekening houden in je dagelijkse klaspraktijk.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directies en beleidsmedewerkers die werken met OKAN- en ex-OKAN-leerlingen.

Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek met een focus op taalverwerving en -verwerking (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (als leerkracht, leerlingenbegeleider en beleidsmedewerker).


SESSIE 1.03 - Feedback en motivatie? Geen verhaal apart! Jan Strybol

Wat betekent motiverende feedback? In deze sessie ga je op zoek naar antwoorden op vragen als:  hoe zorg je ervoor dat je feedback (ook de correctieve feedback) goed wordt opgenomen door de leerlingen? Hoe vermijd je demotiverende feedback of feedback die niet binnenkomt? Welke feedback moet je geven op een gegeven moment van het leerproces? Hoe kan correctieve feedback het best worden ‘verpakt’ zodat jouw leerling de feedback aanvaardt en verwelkomt? Je bekijkt zowel het wat als het hoe die beide een rol spelen.

Je onderzoekt de relatie tussen motivatie en feedback en leert hoe je deze inzichten in de praktijk kan omzetten. Je leert hoe je jouw feedback kan ‘tunen’ volgens de principes van de intrinsieke motivatie zodat deze meer kans heeft om je leerlingen te motiveren.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten die lesgeven aan OKAN- of ex-OKAN-leerlingen.

Jan Strybol is lerarenopleider aan de Eduma UGent waar hij instaat voor de vakdidactiek en stagebegeleiding van Nederlands als niet-thuistaal. Vorige ervaringen houden onder meer in: vakdidactiek Vreemde Talen, lesgever Engels, Nederlands en NT2. Via Dictaal, het didactisch centrum voor taalonderwijs, geeft hij opleidingen over taaldidactiek en de organisatie van tweede- en vreemdetalenonderwijs. 


SESSIE 1.04 - Verhaal uit de praktijk: Van start met OKAN, een haalbare kaart Dirk Lenaerts

Vorig schooljaar startte het Sint-Agnesinstituut (Hoboken) met een OKAN-school op een nieuwe vestigingsplaats in Antwerpen. In deze sessie krijg je een praktijkverhaal te horen over wat hier allemaal bij komt kijken. Zowel de regelgeving als praktische zaken komen aan bod: de programmatie van OKAN, de nodige lesuren, profiel van het personeel, de logistieke noden, het financieel plaatje, klasindeling en de leermiddelen.

Deze sessie richt zich tot leidinggevenden, schooldirecteurs, schoolbesturen.

Dirk Lenaerts is algemeen directeur van Sint-Agnesinstituut met vestigingen in Hoboken en Antwerpen-centrum en coördinerend directeur van Scholengemeenschap Oscar Romero.


SESSIE 1.05 - Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? - deel 1 (te volgen met 2.05) (VOLZET) Dominique Roos

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 2.05 aan bij inschrijving!

Leerlingen in OKAN-onderwijs tot leren brengen is niet altijd een evidentie, zeker niet als de terugkeer naar het land van herkomst dreigt en/of ze hun verblijf zelf als tijdelijk beschouwen. Ze lijken weinig gemotiveerd voor ‘leren’ en zien het naar school gaan als een verplichting. Intussen weet je dat je intrinsieke motivatie bij kinderen en jongeren niet kan afdwingen. Toch heb je als OKAN-leerkracht een aantal middelen tot jouw beschikking die bepalend zijn voor de motivatie van jouw leerlingen; ook al zijn deze maar kortstondig bij ons.

In deze sessie leer je:

  • wat kinderen en jongeren uit verschillende herkomstlanden beweegt;
  • wat er bekend is over het motiveren van kinderen en jongeren vanuit de wetenschap;
  • welke houding van jou als leerkracht ervoor kan zorgen dat jouw leerlingen een intrinsieke dan wel extrinsieke motivatie ontwikkelen om tot leren te komen.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR-management, teamontwikkeling als in het motiveren van moeilijke doelgroepen.

Deze sessie (2 delen) wordt in de namiddag herhaald. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert in ronde 3 en 4.


SESSIE 1.06 - Verhaal uit de praktijk: Coach de vervolgschoolcoach Annouk Baeten
Sandra Hoeven

Als startende vervolgschoolcoach bots je op heel wat vragen. Hoe kom je tot een onderbouwd advies? Hoe begeleid je een leerling en de vervolgschool? Wat maakt er deel uit van jouw takenpakket als vervolgschoolcoach? Hoe kan je je begeleiding registreren? Tijdens deze sessie delen we voorbeelden, tips en tricks uit onze eigen praktijkervaring. Maar we maken ook tijd om samen een aantal casussen uit jullie eigen school te bespreken.

Deze sessie richt zich op startende vervolgschoolcoaches.

Sandra Hoeven heeft 23 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingenbegeleider, coördinator, vervolgschoolcoach en Smartschoolbeheerder. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen.

Annouk Baeten heeft 14 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingenbegeleider, coördinator en vervolgschoolcoach. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 2. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 1.07 - Versterk de executieve functies met taal- en gezelschapspellen (VOLZET) Marie-Claude Gevaert

Executieve functies zijn nodig om het gedrag en het leren van leerlingen aan te sturen. Planning, taakinitiatie, emotieregulatie en cognitieve flexibiliteit zijn voor OKAN-leerlingen moeilijker omdat het ‘alarmsysteem’ vaak de overhand neemt. Wil je deze vaardigheden versterken? Wil je de taalontwikkeling van je leerlingen ondersteunen door in te zetten op executieve functies zoals werkgeheugen of volgehouden aandacht? In deze sessie ga je aan de slag met gezelschaps- en taalspellen die een positief effect hebben op de ontwikkeling van executieve vaardigheden.

Deze sessie richt zich tot OKAN-leraren, (vervolg)coaches, leraren s.o., leerlingenbegeleiders en andere onderwijsprofessionals betrokken bij OKAN-onderwijs.

Marie-Claude Gevaert heeft een jarenlange ervaring in thema's als taal, meertaligheid, taalspelletjes, interculturele competentie, diversiteit, transculturele psychologie, en geeft al zo'n 20 jaar vormingen aan leerkrachten en begeleiders over deze thema's.


SESSIE 1.08 - Verhaal uit de praktijk: De OKAN-schakelklas - over organisatie en didactiek Eva Jaspaert
Rani Swinnen

OKAN SJIB (Sint-Jozefsinstituut Betekom) startte in september met een schakelklas, waarin OKAN-leerlingen schakelen met enkele vakken in een reguliere klas. Heeft jouw school hier nog weinig ervaring mee en ben je op zoek naar praktische tips hoe je zo’n klas structureel-organisatorisch en didactisch zou kunnen uitwerken? Dan krijg je in deze sessie meer informatie over de manier waarop het schakelen in deze school er aan toe gaat, verrijkt met praktijkverhalen uit andere scholen met ervaring.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, directies werkzaam in een OKAN-school met weinig ervaring met betrekking tot het uitwerken van een schakeltraject (OKAN- én reguliere vakken) voor een OKAN-leerling.

Eva Jaspaert is OKAN-coördinator in het Sint-Jozefsinstituut in Betekom (SJIB).


Terug naar overzicht van workshops