Focus op OKAN II - Keuzesessies - ronde 2 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2.01 - Verhaal uit de praktijk: Vervolgschoolcoaching – Scholengroep Talent-is Geert Barbry
Saskia Delanghe

Hoe bereid je OKAN-leerlingen voor op hun vervolgtraject na OKAN? Hoe organiseer je de PNOT? Wat is de meerwaarde van het volgen van snuffellessen? Wie is er verantwoordelijk voor de oriëntering van de OKAN-leerlingen? En wat na OKAN? Wat is de rol van de vervolgschoolcoach bij ex-OKAN-leerlingen?

Vanuit de structuur en de visie van Scholengroep Talent-is krijg je een illustratie van het traject van de OKAN-leerling naar de vervolgschool toe.

Deze sessie richt zich tot directies, beleidsmedewerkers, coördinatoren van OKAN-scholen of secundaire scholen met ex-OKAN-leerlingen; vervolgschoolcoaches; leerkrachten in OKAN of scholen met ex-OKAN-leerlingen.

Geert Barbry is directeur van het Sint-Bernarduscollege te Nieuwpoort dat behoort tot de Scholengroep Talent-is. Hij is master Opleiding- en Onderwijswetenschappen (UAntwerpen) en volgt momenteel het Postgraduaat Schoolbeleid bij het Centrum voor Andragogiek.

Saskia Delanghe is OKAN-coördinator van het Sint-Bernarduscollege te Nieuwpoort dat behoort tot de Scholengroep Talent-is. Zij is master Handelswetenschappen.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 2.02 - Meertaligheid in het brein - deel 2 (te volgen met 1.02) (VOLZET) Maaike Loncke

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.02 aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Workshops - ronde 1 - SESSIE 1.02.


SESSIE 2.03 - Verhaal uit de praktijk: De OKAN-schakelklas - over organisatie en didactiek Eva Jaspaert
Rani Swinnen

OKAN SJIB (Sint-Jozefsinstituut Betekom) startte in september met een schakelklas, waarin OKAN-leerlingen schakelen met enkele vakken in een reguliere klas. Heeft jouw school hier nog weinig ervaring mee en ben je op zoek naar praktische tips hoe je zo’n klas structureel-organisatorisch en didactisch zou kunnen uitwerken? Dan krijg je in deze sessie meer informatie over de manier waarop het schakelen in deze school er aan toe gaat, verrijkt met praktijkverhalen uit andere scholen met ervaring.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, directies werkzaam in een OKAN-school met weinig ervaring met betrekking tot het uitwerken van een schakeltraject (OKAN- én reguliere vakken) voor een OKAN-leerling.

Eva Jaspaert is OKAN-coördinator in het Sint-Jozefsinstituut in Betekom (SJIB).


SESSIE 2.04 - Dramatische expressie met anderstalige leerlingen: op een leuke manier spreekvaardigheid stimuleren (VOLZET) Peter Schoenaerts

In deze sessie ontdek je een aantal speelse taal- en toneelspelletjes die elke enthousiaste leraar zelf kan doen in de klas en die de spreekvaardigheid en communicatieve vaardigheden vergroten. Acteerervaring is absoluut niet nodig. De activiteiten bevorderen de groepssfeer, geven het zelfvertrouwen van de leerders een boost en zorgen voor plezier in de klas.

Deze sessie is bedoeld voor wie lesgeeft aan (ex-)OKAN-leerlingen en de lessen interactiever en motiverender wil maken, aan de hand van dramatische expressie.

Peter Schoenaerts studeerde Taal- en Letterkunde aan de KU Leuven. Daarnaast volgde hij een dramaopleiding in New York. Peter publiceerde tal van boeken voor anderstaligen, maakt al jaren theater voor deze doelgroep en heeft sinds 2022 zijn eigen podcast: Docent NT2.


SESSIE 2.05 - Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? - deel 2 (te volgen met 1.05) (VOLZET) Dominique Roos

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.05 aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Workshops - ronde 1 - SESSIE 1.05.


SESSIE 2.06 - Verhaal uit de praktijk: Coach de vervolgschoolcoach (herhaling) Annouk Baeten
Sandra Hoeven

Als startende vervolgschoolcoach bots je op heel wat vragen. Hoe kom je tot een onderbouwd advies? Hoe begeleid je een leerling en de vervolgschool? Wat maakt er deel uit van jouw takenpakket als vervolgschoolcoach? Hoe kan je je begeleiding registreren? Tijdens deze sessie delen we voorbeelden, tips en tricks uit onze eigen praktijkervaring. Maar we maken ook tijd om samen een aantal casussen uit jullie eigen school te bespreken.

Deze sessie richt zich op startende vervolgschoolcoaches.

Sandra Hoeven heeft 23 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingenbegeleider, coördinator, vervolgschoolcoach en Smartschoolbeheerder. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen.

Annouk Baeten heeft 14 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingenbegeleider, coördinator en vervolgschoolcoach. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen.

Deze sessie is een herhaling van ronde 1 - SESSIE 1.06. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 2.07 - OKAN/ISK en daarna… (VOLZET) Laura Emery

Scholen in Vlaanderen en Nederland krijgen elk jaar te maken met anderstalige nieuwkomers die in het onderwijs instromen. Leerlingen tussen 12 en 18 jaar komen eerst terecht in specifieke klassen voor nieuwkomers (OKAN in Vlaanderen en ISK in Nederland). De doorstroom naar het vervolgonderwijs brengt heel wat uitdagingen met zich mee. De TaalUnie deed een studie waarbij ze deze uitdagingen in kaart bracht en publiceerde een rapport met zes aanbevelingen voor een kwalitatieve doorstroom en een verdere begeleiding van nieuwkomersleerlingen. De aanbevelingen kwamen tot stand met behulp van een groep van Vlaamse en Nederlandse experten en werden gevoed door diverse schoolbezoeken en interviews in Vlaanderen en Nederland. In deze sessie worden de bevindingen en aanbevelingen van het rapport voorgesteld om te inspireren en uitwisseling tot stand te brengen.

Deze sessie richt zich tot alle onderwijsprofessionals in het secundair onderwijs.

Laura Emery schreef een doctoraat in de sociologie over de oriëntatie van OKAN-leerlingen in Vlaamse secundaire scholen. Momenteel geeft ze vormingen aan scholen over het beleid rond anderstalige nieuwkomers en meertaligheid. Ze is verbonden aan het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit Gent.


SESSIE 2.08 - Feedback en motivatie? Geen verhaal apart! (herhaling) Jan Strybol

Wat betekent motiverende feedback? In deze sessie ga je op zoek naar antwoorden op vragen als:  hoe zorg je ervoor dat je feedback (ook de correctieve feedback) goed wordt opgenomen door de leerlingen? Hoe vermijd je demotiverende feedback of feedback die niet binnenkomt? Welke feedback moet je geven op een gegeven moment van het leerproces? Hoe kan correctieve feedback het best worden ‘verpakt’ zodat jouw leerling de feedback aanvaardt en verwelkomt? Je bekijkt zowel het wat als het hoe die beide een rol spelen.

Je onderzoekt de relatie tussen motivatie en feedback en leert hoe je deze inzichten in de praktijk kan omzetten. Je leert hoe je jouw feedback kan ‘tunen’ volgens de principes van de intrinsieke motivatie zodat deze meer kans heeft om je leerlingen te motiveren.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten die lesgeven aan OKAN- of ex-OKAN-leerlingen.

Jan Strybol is lerarenopleider aan de Eduma UGent waar hij instaat voor de vakdidactiek en stagebegeleiding van Nederlands als niet-thuistaal. Vorige ervaringen houden onder meer in: vakdidactiek Vreemde Talen, lesgever Engels, Nederlands en NT2. Via Dictaal, het didactisch centrum voor taalonderwijs, geeft hij opleidingen over taaldidactiek en de organisatie van tweede- en vreemdetalenonderwijs. 


Terug naar overzicht van workshops