Focus op OKAN II - Keuzesessies - ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.01 - Verhaal uit de praktijk: Vervolgschoolcoaching – Scholengroep Talent-is (herhaling) Geert Barbry
Saskia Delanghe

Hoe bereid je OKAN-leerlingen voor op hun vervolgtraject na OKAN? Hoe organiseer je de PNOT? Wat is de meerwaarde van het volgen van snuffellessen? Wie is er verantwoordelijk voor de oriëntering van de OKAN-leerlingen? En wat na OKAN? Wat is de rol van de vervolgschoolcoach bij ex-OKAN-leerlingen?

Vanuit de structuur en de visie van Scholengroep Talent-is krijg je een illustratie van het traject van de OKAN-leerling naar de vervolgschool toe.

Deze sessie richt zich tot directies, beleidsmedewerkers, coördinatoren van OKAN-scholen of secundaire scholen met ex-OKAN-leerlingen; vervolgschoolcoaches; leerkrachten in OKAN of scholen met ex-OKAN-leerlingen.

Geert Barbry is directeur van het Sint-Bernarduscollege te Nieuwpoort dat behoort tot de Scholengroep Talent-is. Hij is master Opleiding- en Onderwijswetenschappen (UAntwerpen) en volgt momenteel het Postgraduaat Schoolbeleid bij het Centrum voor Andragogiek.

Saskia Delanghe is OKAN-coördinator van het Sint-Bernarduscollege te Nieuwpoort dat behoort tot de Scholengroep Talent-is. Zij is master Handelswetenschappen.

Deze sessie is een herhaling van ronde 2 - SESSIE 2.01. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 3.02 - Versterk de executieve functies met taal- en gezelschapspellen (VOLZET) Marie-Claude Gevaert

Executieve functies zijn nodig om het gedrag en het leren van leerlingen aan te sturen. Planning, taakinitiatie, emotieregulatie en cognitieve flexibiliteit zijn voor OKAN-leerlingen moeilijker omdat het ‘alarmsysteem’ vaak de overhand neemt. Wil je deze vaardigheden versterken? Wil je de taalontwikkeling van je leerlingen ondersteunen door in te zetten op executieve functies zoals werkgeheugen of volgehouden aandacht? In deze sessie ga je aan de slag met gezelschaps- en taalspellen die een positief effect hebben op de ontwikkeling van executieve vaardigheden.

Deze sessie richt zich tot OKAN-leraren, (vervolg)coaches, leraren s.o., leerlingenbegeleiders en andere onderwijsprofessionals betrokken bij OKAN-onderwijs.

Marie-Claude Gevaert heeft een jarenlange ervaring in thema's als taal, meertaligheid, taalspelletjes, interculturele competentie, diversiteit, transculturele psychologie, en geeft al zo'n 20 jaar vormingen aan leerkrachten en begeleiders over deze thema's.


SESSIE 3.03 - Verhaal uit de praktijk: SOS – er zit taal in mijn les! Katinka Zegers
Janne Fierens

Meertaligheid in de klas is al even geen uitzondering meer. In bijna alle klassen zitten leerlingen met diverse taalachtergronden. In deze sessie ga je hier dan ook mee aan de slag. Wat betekent dit concept juist en hoe kan je dit inzetten in de klas? Hoe kan je leerlingen met een andere taalachtergrond, zoals ex-OKAN-leerlingen, ondersteunen in alle vakken? Verwacht concrete tips en tricks om te gebruiken in jouw les of om als vervolgschoolcoach door te geven aan jouw collega’s uit het reguliere onderwijs.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten ex-OKAN en vervolgschoolcoaches secundair onderwijs.

Katinka Zegers en Janne Fierens zijn leerkracht en vervolgschoolcoach bij PTS Mechelen.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 3.04 - Maak je (ex-)OKAN-leerlingen zelfredzamer met AI en digitale tools (VOLZET) Quinten Noppen

Digitale tools en AI kan je inzetten om inclusief les te geven, je leerlingen te activeren, te motiveren en zelfredzamer te maken. In het taalgericht onderwijs bieden deze tools taalsteun aan alle leerlingen in alle vakken. Tijdens deze sessie leer je werken met de insluitende lezer, live-ondertiteling, Quizlet, extensies in Microsoft Edge en Google Chrome, Chat GPT en Diffit.

Deze sessie richt zich tot leraren in het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of het OKAN-onderwijs, hun coördinatoren en alle zorgmedewerkers die werken met anderstalige nieuwkomers of ex-OKAN-leerlingen.

Quinten Noppen heeft 25 jaar ervaring als leerkracht, coördinator en leerlingenbegeleider in OKAN. Momenteel is hij ondersteuner van scholen met (ex-)anderstaligen voor Koba Metropool en IMS Borgerhout.


SESSIE 3.05 - Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? (herhaling) - deel 1 (te volgen met 4.05) (VOLZET) Dominique Roos

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 4.05 aan bij inschrijving!

Leerlingen in OKAN-onderwijs tot leren brengen is niet altijd een evidentie, zeker niet als de terugkeer naar het land van herkomst dreigt en/of ze hun verblijf zelf als tijdelijk beschouwen. Ze lijken weinig gemotiveerd voor ‘leren’ en zien het naar school gaan als een verplichting. Intussen weet je dat je intrinsieke motivatie bij kinderen en jongeren niet kan afdwingen. Toch heb je als OKAN-leerkracht een aantal middelen tot jouw beschikking die bepalend zijn voor de motivatie van jouw leerlingen; ook al zijn deze maar kortstondig bij ons.

In deze sessie leer je:

  • wat kinderen en jongeren uit verschillende herkomstlanden beweegt;
  • wat er bekend is over het motiveren van kinderen en jongeren vanuit de wetenschap;
  • welke houding van jou als leerkracht ervoor kan zorgen dat jouw leerlingen een intrinsieke dan wel extrinsieke motivatie ontwikkelen om tot leren te komen.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management, teamontwikkeling als in het motiveren van moeilijke doelgroepen.

Deze sessie (2 delen) kan je ook volgen in de voormiddag. Let op dat je niet dezelfde keuze maakt in ronde 1 en 2.


SESSIE 3.06 - Interculturele kloven dichten op school met respect voor elkaar - deel 1 (te volgen met 4.06) (VOLZET) Caroline Steyaert

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 4.06 aan bij inschrijving!

In deze sessie bekijk je hoe je mogelijke interculturele kloven op school kan dichten en hoe je in een superdiverse werkelijkheid toch je pedagogisch project kan uitrollen. Je zoekt en krijgt antwoorden op volgende vragen binnen de onderwijscontext:

  • Wie zijn de cultureel anderen en hoe kan je ze leren kennen?
  • Hoe manage je de emoties die vaak komen kijken bij interculturele confrontaties zoals onbegrip, boosheid, confrontatie met je eigen culturele kernwaarden?
  • Hoe overbrug je dan die interculturele gap en beland je in het midden van de brug op een manier waarop de school haar verantwoordelijkheid kan nemen en haar pedagogisch project kan uitvoeren met respect voor de cultureel andere maar zonder sub-assertief te zijn of zelf in je weerbaarheid te worden geraakt?

Deze sessie richt zich tot alle onderwijsprofessionals uit OKAN-scholen en vervolgscholen.

Caroline Steyaert is algemeen directeur bij AFS Interculturele Programma’s vzw en oprichter van Zin-d'erin(g), de onderwijsdienst Chirojeugd Vlaanderen en sinds 2018 Pimento vzw.


SESSIE 3.07 - Traumasensitief lesgeven: basisprincipes (VOLZET) Els Putzeys

In deze sessie verken je de impact van Adverse Childhood Experiences (ACE's) op het leerproces en de ontwikkeling van leerlingen. Je onderzoekt hoe je op een traumasensitieve manier kan lesgeven. Door praktische strategieën en interventies aangereikt te krijgen, word je uitgerust met concrete handvaten die je direct kan toepassen in je dagelijkse interacties met leerlingen. Zo zet je positief in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen en versterk je het gevoel van veiligheid en het welbevinden, twee belangrijke voorwaarden om tot leren te komen, ook bij het leren van een tweede taal.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, leerlingenbegeleiders, beleidsondersteuners en directies uit het secundair onderwijs en uit OKAN-scholen die voeling willen krijgen met het onderwerp.

Els Putzeys is leerlingenbegeleider en leercoach in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken, een school in grootstedelijke context. Ze is tevens docent bij Fontys OSO in de opleiding ‘Master Educational Needs’ waar ze o.m. de gedragsmodules en de modules rond neuropsychologie verzorgt.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 3.08 - Jongeren op school krijgen én houden Nele De Ranter

Scholen stellen vast dat meer en meer schoolbanken vandaag de dag leeg blijven. Leerlingen komen te laat, onregelmatig of zelfs niet meer opdagen in het klaslokaal. (Enkel) sanctionerend optreden op te laat komen of afwezigheden vraag veel energie en brengt weinig verbetering. De maatschappelijke context waarin veel van deze “afwezige jongeren” opgroeien, maakt regelmatig school lopen niet altijd even evident. De impact die scholen hierop hebben is minimaal en dit kan voor heel wat frustraties zorgen.

Tijdens deze sessie bekijk je samen welke acties scholen nog wel kunnen ondernemen. Je onderzoekt welke mogelijkheden er nog wel zijn om in verbinding te komen met deze jongeren en zo te werken aan hun motivatie voor school. Hoewel dit een werk van lange adem lijkt, kan deze sessie inspirerend werken en uitdagen om kritisch te kijken naar de manier van omgaan met deze realiteit.

Deze sessie richt zich op leerkrachten, leerlingenbegeleiders, coördinatoren en leidinggevenden uit het secundair onderwijs en de OKAN-scholen.

Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring opgedaan als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar/hergo-moderator. Daarnaast was ze werkzaam als docente in het hoger onderwijs waarbij ze zich  onder meer gespecialiseerd heeft in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2017 is ze werkzaam in het zorgteam van een middelbare school waar ze onder meer een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.


Terug naar overzicht van workshops