Focus op OKAN II - Keuzesessies - ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 4.01 - Jongeren op school krijgen én houden (herhaling) (VOLZET) Nele De Ranter

Scholen stellen vast dat meer en meer schoolbanken vandaag de dag leeg blijven. Leerlingen komen te laat, onregelmatig of zelfs niet meer opdagen in het klaslokaal. (Enkel) sanctionerend optreden op te laat komen of afwezigheden vraag veel energie en brengt weinig verbetering. De maatschappelijke context waarin veel van deze “afwezige jongeren” opgroeien, maakt regelmatig school lopen niet altijd even evident. De impact die scholen hierop hebben is minimaal en dit kan voor heel wat frustraties zorgen.

Tijdens deze sessie bekijk je samen welke acties scholen nog wel kunnen ondernemen. Je onderzoekt welke mogelijkheden er nog wel zijn om in verbinding te komen met deze jongeren en zo te werken aan hun motivatie voor school. Hoewel dit een werk van lange adem lijkt, kan deze sessie inspirerend werken en uitdagen om kritisch te kijken naar de manier van omgaan met deze realiteit.

Deze sessie richt zich op leerkrachten, leerlingenbegeleiders, coördinatoren en leidinggevenden uit het secundair onderwijs en de OKAN-scholen.

Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring opgedaan als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar/hergo-moderator. Daarnaast was ze werkzaam als docente in het hoger onderwijs waarbij ze zich  onder meer gespecialiseerd heeft in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2017 is ze werkzaam in het zorgteam van een middelbare school waar ze onder meer een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.


SESSIE 4.02 - Verhaal uit de praktijk: Inzetten op structuur en verbinding in je OKAN-klas: een pro-actieve aanpak (VOLZET) Catherine Soenens

Deze sessie focust op proactieve methodieken om structuur en verbinding tot stand te brengen in je OKAN-klas:

1. De methodiek van de proactieve cirkel: Start elke OKAN-week met een klasgesprek.

Je krijgt een toelichting hoe je op een vast moment, in elke klas, met elkaar in gesprek kan gaan. Aan de hand van duidelijke spelregels ga je geen enkel onderwerp uit de weg. Iedereen krijgt een gelijkwaardige positie, gelijke aandacht en niemand kan zich verbergen.

2. OKAN-leerlingen hebben nood aan voorspelbaarheid en structuur: Vermijd chaos, misverstanden en hevige reacties door al je communicatie rond het schoolse leven te bundelen.

Catherine toont je hoe ze op een vast moment in de week, in elke klas, ruimte maakt voor heldere en duidelijke communicatie rond afspraken, aanvullingen op de kalender, wijzigingen van uurroosters, stagiairs, nieuwe activiteiten en projecten, kortom: alle veranderingen.

Deze sessie richt zich tot (OKAN)-coördinatoren, (OKAN)-leerlingenbegeleiders en (OKAN)-leerkrachten.

Catherine Soenens is de directeur OKAN van KSD (Katholieke Scholen Diest).


SESSIE 4.03 - Boost de digitale zelfredzaamheid van de (ex-)OKAN leerling – werken met digibeten (VOLZET) Quinten Noppen

Van OKAN- en ex-OKAN-leerlingen wordt verwacht dat ze met een laptop werken in de klas, maar in de praktijk zijn ze daar niet altijd klaar voor. Sommige jongeren hebben geen digitale kennis of vaardigheden.

In deze sessie ga je aan de slag met een zelfontwikkelde cursus waarmee de jongeren leren werken met Microsoft Windows, Office 365 (PowerPoint, Word, …) en Smartschool. Op deze manier ontwikkelen de leerlingen voldoende basiswoordenschat om digitaal les te volgen en aan te sluiten bij de lessen ICT.

De nadruk ligt op werken in een Microsoft omgeving met een laptop, niet op het werken met een Google Chromebook.

Deze sessies richt zich tot leraren in het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of het OKAN-onderwijs, hun coördinatoren en alle zorgmedewerkers die werken met anderstalige nieuwkomers of ex-OKAN-leerlingen.

Quinten Noppen heeft 25 jaar ervaring als leerkracht, coördinator en leerlingenbegeleider in OKAN. Momenteel is hij ondersteuner van scholen met (ex-)anderstaligen voor Koba Metropool en IMS Borgerhout.

 


SESSIE 4.04 - Verhaal uit de praktijk: SOS, er zit taal in mijn les! (herhaling) (VOLZET) Katinka Zegers
Janne Fierens

Meertaligheid in de klas is al even geen uitzondering meer. In bijna alle klassen zitten leerlingen met diverse taalachtergronden. In deze sessie ga je hier dan ook mee aan de slag. Wat betekent dit concept juist en hoe kan je dit inzetten in de klas? Hoe kan je leerlingen met een andere taalachtergrond, zoals ex-OKAN-leerlingen, ondersteunen in alle vakken? Verwacht concrete tips en tricks om te gebruiken in jouw les of om als vervolgschoolcoach door te geven aan jouw collega’s uit het reguliere onderwijs.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten ex-OKAN en vervolgschoolcoaches secundair onderwijs.

Katinka Zegers en Janne Fierens zijn leerkracht en vervolgschoolcoach bij PTS Mechelen.

Deze sessie is een herhaling van sessie 3.04. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 4.05 - Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? (herhaling) - deel 2 (te volgen met 3.05) (VOLZET) Dominique Roos

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 3.05 aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Workshops - ronde 3 - SESSIE 3.05.

Deze sessie (2 delen) kan je ook volgen in de voormiddag. Let op dat je niet dezelfde keuze maakt in ronde 1 en 2.


SESSIE 4.06 - Interculturele kloven dichten op school met respect voor elkaar - deel 2 (te volgen met 3.06) (VOLZET) Caroline Steyaert

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 3.06 aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Workshops - ronde 3 - SESSIE 3.06.


SESSIE 4.07 - Traumasensitief lesgeven: basisprincipes (herhaling) (VOLZET) Els Putzeys

n deze sessie verken je de impact van Adverse Childhood Experiences (ACE's) op het leerproces en de ontwikkeling van leerlingen. Je onderzoekt hoe je op een traumasensitieve manier kan lesgeven. Door praktische strategieën en interventies aangereikt te krijgen, word je uitgerust met concrete handvatten die je direct kan toepassen in je dagelijkse interacties met leerlingen. Zo zet je positief in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen en versterk je het gevoel van veiligheid en het welbevinden, twee belangrijke voorwaarden om tot leren te komen, ook bij het leren van een tweede taal.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, leerlingenbegeleiders, beleidsondersteuners en directies uit het secundair onderwijs en uit OKAN-scholen die voeling willen krijgen met het onderwerp.

Els Putzeys is leerlingenbegeleider en leercoach in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken, een school in grootstedelijke context. Ze is tevens docent bij Fontys OSO in de opleiding ‘Master Educational Needs’ waar ze o.m. de gedragsmodules en de modules rond neuropsychologie verzorgt.

Deze sessie is een herhaling van sessie 3.07. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


Terug naar overzicht van workshops