Sprekers: Hilde Van Keer & Silke Vanparys, Universiteit Gent Getuigenis uit de praktijk: (wordt nog aangekondigd) Omschrijving sessie: Wat is interactief voorlezen? Wat is nu precies het verschil met gewoon voorlezen? Waarom is het belangrijk om deze taalstimulerende methode in te zetten in de klaspraktijk? En wat maakt interactief voorlezen zo waardevol voor kinderen en jongeren met verschillende achtergronden? In deze sessie gaan we dieper in op interactief voorlezen als brede taalstimulerende methode. Bio: Hilde Van Keer is hoogleraar aan en vakgroepvoorzitter van de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent). Binnen deze vakgroep coördineert ze de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren. Een van de drie belangrijke onderzoekslijnen van deze groep richt zich op het leren en onderwijzen van taal in het basis- en secundair onderwijs. Binnen deze lijn komen vakdidactische thema’s aan bod met betrekking tot begrijpend lezen, schrijfvaardigheid, interactief voorlezen, woordenschatontwikkeling, leesmotivatie en leesbevordering, … Silke Vanparys is postdoctaal onderzoeker aan de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent). Binnen de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren deed ze een doctoraatsonderzoek dat de effecten van interactief voorlezen aan het begin van het lager onderwijs in kaart bracht. Momenteel werkt ze als onderzoeksmedewerker op het #iedereenvoorlezen project i.s.m. Iedereen Leest.
|