Tools voor leraren in het s.o. - Een studiedag over werkvormen - Ronde 1 (10:35 - 11:55)

Keuze Lesgever
1.01 Leergemeenschappen en de rol van de schoolleider Wouter Schelfhout

Er komen heel wat uitdagingen af op onze scholen. Schoolleiders en leerkrachten kunnen deze uitdagingen niet meer alleen aan. Bestaande vormen van professionaliserings- en schoolbeleid komen duidelijk te kort om de benodigde schoolontwikkeling op gang te brengen. Uit onderzoek en ervaringen blijkt dat een andere vorm van schoolleiderschap, die zich concreet vertaalt in slimme coöperatieve structuren, wel een verschil kan maken.  

Een denkkader meegeven rond:

  • Gedeeld Onderwijskundig en trAnsformatief Leiderschap (GOAL)
  • verschillende vormen van leergemeenschappen als platform voor professionalisering
  • de rol van procescoachen en teacher leaders
  • de wisselwerking tussen deze verschillende dimensies, gericht op kwaliteitsverbetering van de kernprocessen in scholen.

Een praktijkkader meegeven vanuit onze experimenten en ervaringen binnen scholen(groepen)

 

Doelgroep: iedereen


1.04 Interactie, een must voor leren. Over actieve werkvormen - herhaald in ronde 3 sessie 3.04 Jan Gilté

Interactief werken staat al lang bekend als een belangrijk ingrediënt van een krachtig leerklimaat.

In deze sessie:

  • duiden we kort waarom dit zo belangrijk is;
  • geven we aan wat aandachtspunten zijn bij het inzetten van actieve werkvormen;
  • gaan we vooral in op een aantal concrete werkvormen bruikbaar in alfa- en betavakken!

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 sessie 3.04

Doelgroep: Iedereen


1.06 Explore like a pirate! Flipping the classroom met World of Classcraft van Google. - herhaald in ronde 2 sessie 2.06 Stijn Devriendt

In ‘Explore like a pirate’ verkent Michael Matera de The New World van gamification: “We can incorporate the power of flow into our classroom and encourage self-motivation and ‘happiness of doing’ in our students”.  World of Classcraft van Google zet gamification in realiteit om

Queestes, Boss Battles, BookWidgets als Google Classroomopdrachten zijn ronduit briljante tools voor het coördineren van groeps- en zelfstandig werk in combinatie met flipping the classroom.  Je leerlingen gaan echt op verkenning door de leerstof gestuurd door een verhaal.  Ze worden beloond voor de stappen die ze zetten op de route die jij als leraar voor hen uitstippelt.

Door coöperatief handelen en denken nemen leerlingen hun leren in eigen handen en sturen elkaars attitude en leerrendement bij op verkenning in de wondere wereld van het spel.

 

Deze sessie wordt herhaald als sessie 2.06 in ronde 2

Doelgroep: iedereen


1.07 ‘Lukt het(.) samen’? Inspirerende voorbeelden van coöperatieve werkvormen in het geschiedenisonderwijs - herhaald in ronde 3 sessie 3.07 Paul Janssenswillen

Als vorm van samenwerkend leren is groepswerk wellicht het meest bekend. In essentie werken leerlingen bij groepswerk niet individueel zelfstandig aan een taak, maar wordt het samenwerken gebruikt als middel om te leren. In de dagelijkse klaspraktijk blijkt dat geen evidentie. Het komt nogal eens voor dat de hooggestemde verwachtingen in verband met samenwerkend leren niet ingelost raken omdat leerlingen zich weliswaar fysiek in groep plaatsen, maar mentaal zich afzonderlijk opstellen. De leerlingen werken dan in groep, maar niet als groep. Op de vraag van de leerkracht of ‘het lukte’ komt geen eenduidig antwoord gedragen vanuit de hele groep.

Coöperatief groepswerk is bij uitstek gebaseerd op het principe van samenwerkend leren. In deze workshop gaan we dieper in op de basisprincipes van het coöperatief leren. Met enkele concrete voorbeelden illustreren we de mogelijkheden die het samenwerkend leren biedt voor het geschiedenisonderwijs.

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 sessie 3.07

Doelgroep: leraren geschiedenis


1.08 Ict-tools als extra werkvorm - herhaald in ronde 2 sessie 2.08 Kris Van der Hoeven

Om de kennis van je klasgroep te testen kan je gaan voor een klassieke papieren toets. In deze workshop ga je zelf ondervinden hoe je dit op een snelle digitale manier kan doen.  Zowel voor het opstellen als de correctie van de digitale toets, bestaat een gratis ICT-tool.

Naast ICT-tools op niveau van digitaal toetsen, gaan we ook een Mindmappingtool bekijken. In een mindmap kan je je leerstof overzichtelijk gestructureerd weergeven.
De gratis tool Padlet geeft je ook de mogelijkheid om samen met je leerlingen een mindmap systematisch op te bouwen.

Aan de hand van praktische cases worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Plickers, een digitaal vraag- en antwoordsysteem
  • Ideeën samenbrengen in Padlet
  • Digitaal toetsen met Google Forms
  • Automatische verbetering van Google Forms met Flubaroo

Alle deelnemers krijgen een Minigids over de sessie.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 2 sessie 2.08

Doelgroep: iedereen


1.12 Werkvormen bij co-teachen - herhaald in ronde 3 sessie 3.12 Evelien D'Hanis

Co-teaching is een interessante manier om te differentiëren.  Vanuit de praktijk krijgen de deelnemers een aantal werkvormen die een leraar hierbij kan gebruiken.

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 in sessie 3.12

Doelgroep: iedereen


1.13 Let’s go wild! Actieve werkvormen bij Moderne Vreemde Talen - herhaald in ronde 2 sessie 2.13 Pascale Fierens

Dit atelier legt de focus op concrete en dynamiserende werkvormen die het mogelijk maken ALLE leerlingen actief te betrekken bij de lessen MVT. Deze sessie zal opgebouwd worden vanuit de verschillende vaardigheden (luisteren, lezen, schrijven, praten en gesprekken voeren), al dan niet geïntegreerd. De aangeboden werkvormen zijn eenvoudig en verhogen de motivatie van de leerlingen. Ze zijn toepasbaar op alle onderwijsniveaus MVT, van A1 tot en met B1+.

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 2 in sessie 2.13

Doelgroep: leraren moderne vreemde talen


Terug naar overzicht van workshops