Tools voor leraren in het s.o. - Een studiedag over werkvormen - Ronde 2 (12:40 - 14:00)

Keuze Lesgever
2.01 De wetenschap van het leren: wat elke leraar moet weten over hoe zijn leerlingen leren - herhaald in ronde 3 sessie 3.01 Kristel Vanhoyweghen

Elke leraar herkent dit vast wel: leerlingen weten niet meer waar je het vorige week over had, vergeten steeds die bepaalde spellingsregels, kunnen plots geen Franse regelmatige werkwoorden meer vervoegen of lijken nooit te hebben geleerd hoe je breuken optelt. 
Frustrerend, zeker omdat je dit in de klas wel grondig bestudeerde, en ze die leerstof nodig hebben om op verder te kunnen bouwen.

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over hoe het leren écht werkt.  Een aantal van die effectieve en efficiënte leerstrategieën kunnen immers het leerrendement van leerlingen aanzienlijk verhogen.

Deze ‘wetenschap van het leren' is eveneens vertaald naar instructiemethoden voor de leraar. Ze zijn breed inzetbaar en onmiddellijk toepasbaar, over de verschillende leerjaren en niveaus heen.

We maken kennis met de wetenschap van het leren, gaan dieper in op onze cognitieve architectuur (hoe werkt ons brein) en bespreken vervolgens 6 empirisch onderbouwde leerstrategieën en hoe ze kunnen gebruikt worden in de klaspraktijk.

Doorheen de presentatie wordt de transfer gemaakt van leerstrategieën met veel impact naar praktische aanpakken voor de leraar: hoe kunnen we als leraren met eenvoudige en makkelijk toepasbare technieken zorgen dat onze leerlingen begrippen, procedures en vakgebonden vaardigheden beter aanleren én langer onthouden?

Aan de hand van talrijke voorbeelden uit het eerste tot zesde jaar s.o., belichten we deze evidence-informed instructiestrategieën, die de hoekstenen kunnen vormen voor duurzaam onderwijs.


Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 in sessie 3.01

Doelgroep: iedereen


2.02 Coaching/(zelf)reflectie aan de hand van beeldmateriaal Tina Van Der Stock

Wie op zoek is naar een methodiek die krachtig leren stimuleert of wie op een snelle en efficiënte manier aan ‘interne professionalisering’ wil doen, krijgt ideeën in deze sessie.  Met behulp van een oplossingsgericht denkkader worden opnames uit de lespraktijk geanalyseerd en besproken binnen vakgroepen, met starters, met ervaren collega’s, met leerlingenbegeleiders…

 

Doelgroep: iedereen


2.03 Hoe het leren bij leraren verbeteren? Lesson Study biedt mogelijkheden - herhaald in ronde 3 sessie 3.03 Iris Willems

Lesson Study is een professionaliseringsmethode waarbij leraren in groep samen leren te plannen, onderzoeken, uitvoeren en reflecteren. Hierdoor wordt het leren op vier domeinen (kennis, vaardigheden, attitude en visie) mogelijk gemaakt. Deze bevindingen zijn gebaseerd op een wetenschappelijke, internationale studie uitgevoerd door de spreker.

Een aantal vragen komen aan bod:

  • waarom zou je het gebruiken en hoe werkt het?
  • wat zijn de valkuilen en de randvoorwaarden?

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 in sessie 3.03

Doelgroep: iedereen


2.06 Explore like a pirate! Flipping the classroom met World of Classcraft van Google. - herhaling van sessie 1.06 ronde 1 Stijn Devriendt

In ‘Explore like a pirate’ verkent Michael Matera de The New World van gamification: “We can incorporate the power of flow into our classroom and encourage self-motivation and ‘happiness of doing’ in our students”.  World of Classcraft van Google zet gamification in realiteit om

Queestes, Boss Battles, BookWidgets als Google Classroomopdrachten zijn ronduit briljante tools voor het coördineren van groeps- en zelfstandig werk in combinatie met flipping the classroom.  Je leerlingen gaan echt op verkenning door de leerstof gestuurd door een verhaal.  Ze worden beloond voor de stappen die ze zetten op de route die jij als leraar voor hen uitstippelt.

Door coöperatief handelen en denken nemen leerlingen hun leren in eigen handen en sturen elkaars attitude en leerrendement bij op verkenning in de wondere wereld van het spel.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.06 in ronde 1

Doelgroep: iedereen


2.08 Ict-tools als extra werkvorm - herhaling van sessie 1.08 ronde 1 (VOLZET) Kris Van der Hoeven

Om de kennis van je klasgroep te testen kan je gaan voor een klassieke papieren toets. In deze workshop ga je zelf ondervinden hoe je dit op een snelle digitale manier kan doen.  Zowel voor het opstellen als de correctie van de digitale toets, bestaat een gratis ICT tool.

Naast ICT tools op niveau van digitaal toetsen, gaan we ook een mindmapping tool bekijken. In een mindmap kan je je leerstof overzichtelijk gestructureerd weergeven.
De gratis tool Padlet geeft je ook de mogelijkheid om samen met je leerlingen een mindmap systematisch op te bouwen.

Aan de hand van praktische cases worden de volgende onderwerpen behandelt:
Plickers, een digitaal vraag- en antwoordsysteem

  • Ideeën samenbrengen in Padlet
  • Digitaal toetsen met Google Forms
  • Automatische verbetering van Google Forms met Flubaroo

Alle deelnemer krijgen een mini gids over de sessie.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.08 in ronde 1

Doelgroep: iedereen


2.09 Activerend werken met leerlingen in de wiskundeles - herhaald in ronde 3 sessie 3.09 Ellen Vandervieren
Gilberte Verbeeck
Filip Moons

Wiskunde leren omvat inzichten opbouwen en verwerven, die inzichten kunnen toepassen in opdrachten en ze vertalen naar nieuwe situaties… Daarvoor is diepgaand en onderzoekend leren nodig dat zich vooral bij de leerling zelf afspeelt. Tijdens de les moet de denkactiviteit hoofdzakelijk bij de leerlingen liggen. De rol van de leraar ligt hoofdzakelijk in het activeren van het wiskunde-leren. In deze sessie komen allerlei werkvormen aan bod die je hiervoor in de dagdagelijkse lespraktijk kan gebruiken.

Bij elke werkvorm geven we aan hoe je hem zo kan organiseren dat je je leerlingen voldoende zelf laat denken. We denken na over manieren om activiteiten te ontwerpen die een zo groot mogelijk leereffect hebben. Elke werkvorm kan immers activerend zijn. Afhankelijk van hoe je het aanpakt, kan goed doceren even activerend werken als goed groepswerk of goed zelfstandig werk.

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 sessie 3.09

Doelgroep: leraren wiskunde


2.11 Ook sterke leerlingen uitdagen door te differentiëren met Bloom - herhaald in ronde 3 sessie 3.11 (VOLZET) Sabine Sypré

Door vragen en opdrachten in een les op te nemen die zowel een beroep doen op het ‘lagere orde-denken’ als het ‘hogere orde-denken’, wordt tijdens de les op het gehele cognitieve domein een beroep gedaan, m.a.w. je bereikt er álle leerlingen mee. Ook de sterkere leerlingen worden erdoor uitgedaagd.

Wij hebben een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om je gewone lessen  up te graden zodat je er zowel de tragere als de sterkere leerlingen mee bereikt. In deze module leren we je de theorie aan, maar vooral ook hoe je dit praktisch aanpakt.

 

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3 sessie 3.11

Doelgroep: iedereen


2.13 Let’s go wild! Actieve werkvormen bij Moderne Vreemde Talen - herhaling van sessie 1.13 ronde 1 Pascale Fierens

Dit atelier legt de focus op concrete en dynamiserende werkvormen die het mogelijk maken ALLE leerlingen actief te betrekken bij de lessen MVT. Deze sessie zal opgebouwd worden vanuit de verschillende vaardigheden (luisteren, lezen, schrijven, praten en gesprekken voeren), al dan niet geïntegreerd. De aangeboden werkvormen zijn eenvoudig en verhogen de motivatie van de leerlingen. Ze zijn toepasbaar op alle onderwijsniveaus MVT, van A1 tot en met B1+.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.12 in ronde 1

Doelgroep: leraren moderne vreemde talen

 

 

 


Terug naar overzicht van workshops