11de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
3.01 Veiligheid machines voor metaalbewerking - deel 1 Dany Vanharen

Deel 1
Theorie : Veiligheid machines metaalbewerking

Bij de indienstelling van machines worden de verschillende beveiligingen, afschermingen en de nodige documenten meestal zeer grondig gecontroleerd. Tevens wordt de functionaliteit van de aanwezige schakelaars en contacten uitvoerig getest. De machine wordt dan overgedragen aan de gebruiker, maar blijft niet altijd in de oorspronkelijke staat zoals ze werd in dienst gesteld.
Om een idee te krijgen waaraan een metaalverwerkend arbeidsmiddel moet voldoen, wordt de arbeidsmiddelenrichtlijn toegelicht specifiek voor de metaalsector.

Om nadien in de vervolgsessie aan de hand van checklists de controles op echte machines  in de praktijk te gaan uitvoeren.


Deel 2 volgt in ronde 4 sessie 4.01. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.

 

 


3.02 De plaats van de preventieadviseur of interne dienst in het BOS-verhaal (VOLZET) Jurgen Reynders

Blik op de verschillende mogelijkheden en opportuniteiten die er ontstaan door het BOS verhaal of naar aanleiding van een interne analyse of gewijzigde wetgeving.
Toelichting aan de hand van een praktische voorbeeld van de evolutie van een GIDPBW.



doelgroep: voor bestuurders, directeurs, gebouwbeheerders en preventieadviseurs van het onderwijs.


3.03 Psychosociaal welzijn op school; hoe verbeteren? Aanpak? - deel 1 (VOLZET) Marleen Raeymaekers

Deel 1
Door drukke agenda’s, stress, .. lopen we elkaar als collega’s, vrienden, partners,.. wel eens voorbij. Toch hebben we allemaal nood aan mensen rondom ons die dieper durven kijken dat wat aan de oppervlakte zichtbaar is. Bij deze interactieve opleiding leer je elkaar coachen en verwerf je inzichten die aan de basis liggen om succesvol met elkaar om te gaan. Na deze nascholing ben je in staat om gesprekken te voeren die meer gericht zijn op resultaat en initiatief.

Deel 2 volgt in ronde 4 sessie 4.03 Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: voor directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs

 


3.04 Hoe vul ik een jaarverslag in ? Berekeningen stagiars enz. (VOLZET) Alex Berghmans

In art. II.1-6, §1, 2°, b van de codex over het welzijn op het werk staat vermeld dat de preventieadviseur een jaarverslag over de werking van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk moet opstellen. De inhoud ervan wordt bepaald in bijlage II.1-3. 

Doelgroep: directeurs en preventieadviseurs van het onderwijs.


3.05 Herkennen van stress & burnout (VOLZET) Stefaan Dejonghe

De werkbaarheidsmonitor van de Vlaamse Overheid spreekt over 9,6% van de werkende Vlamingen die wat betreft stress tot een acuut problematische categorie behoren. Een studie van Securex spreekt over 1 op de 4 met spanningsklachten zoals negatieve emoties, fysieke en psychische gezondheidsklachten.

Om tot een effectieve en efficiënte hulpverlening te komen is het dus belangrijk om zo vroeg mogelijk de symptomen te herkennen wanneer mensen dreigen in de problemen te komen.

Niet alleen de werkgever moet hierin inzicht verwerven maar ook de werknemer moet de mechanismen bij zichzelf herkennen, zodat hulpverlening niet wordt uitgesteld.

In deze sessie gaan we dieper in op de symptomen en wat je er zelf (en als werkgever) kan aan doen.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


3.06 Een WIK - Werkplekinstructiekaart opstellen voor een gevaarlijk product - tool - deel 1 (VOLZET) Els Fias

Deel 1

Chemische agentia, producten met gevaarlijke eigenschappen, gevaarlijke stoffen... benamingen voor stoffen en producten die in elke school wel aanwezig zijn. Wie heeft er immers geen white spirit of verven, poetsproducten of chemicaliën voor de labo’s?

Elke werkgever moet zorgen dat het personeel geïnformeerd is over de gevaren van de producten waar je als werknemer mee in contact kan komen. De leveranciers verstrekken die informatie via de SDS-fiches of veiligheidsinformatiebladen. De SDS-fiches hebben een wettelijk vastgelegde vorm en inhoud. De vermelde gegevens omvatten veel meer dan de gebruiker zelf nodig heeft en zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk.

In deze 2 sessies leer je wat er op een SDS-fiche staat en hoe je die moet lezen. Bovendien leer je hoe je vanuit al die gegevens de informatie kan halen die voor jullie onderhoudspersoneel, leerkrachten of zelfs leerkrachten wetenschappen relevant is en hoe je zelf aan de slag kan om een WIK (werkplekinstructiekaart) op te stellen zodat de gebruikers veilig met die producten aan de slag kunnen.


Deel 2 volgt in ronde 4 sessie 4.06. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelpubliek: preventieadviseurs en contactpersoon preventie en anderen zijn ook welkom

Nota: breng een (M)SDS-fiche mee van een product dat jullie gebruiken en dan heb je na deze sessie meteen een eerste WIK zelf opgesteld.


3.07 Een goed dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) - hoe pak ik dit concreet aan ? (VOLZET) Koen Boels

Hoe een degelijk dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) in de school uitbouwen.

Tijdens deze sessie wordt de praktische vertaling van het DRBS toegelicht.

Hoe kadert dit in de processen die de onderwijsinspectie auditeert ?

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs, technisch adviseurs en gebouwenbeheerders van het onderwijs.

 


3.08 Handhygiëne: waarom en hoe? - deel 1 Dimitri Verbreyt

Deel 1
Handhygiëne is in een school belangrijk omdat er verschillende groepen (leerlingen, leerkrachten, schoolmedewerkers, bezoekers, ouders, grootouders)  samengebracht worden, met elkaar contact hebben en nadien weer vertrekken naar andere groepen (thuis, sport, academie, kookclub).

Waarom is handhygiëne belangrijk? Wat krijg je te zien als je een paar vingers op een kweekbodem zet?

Krijg zicht op de onzichtbare bewoners op je handen. Leer over de risico’s bij verkeerd handen wassen of het verkeerd gebruik van materialen. 

Kom zelf je handen uit de mouwen steken en doe de test.


Wordt vervolgd in deel 2 ronde 4 sessie 4.08. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: preventieadiviseurs en allen die dit onderwerp aan belangt.


3.09 Duaal leren - wat is dit nu juist ? - herhaling van sessie 1.09 Carl Lamote

In het secundair onderwijs worden reeds langer diverse vormen van leren op de werkvloer georganiseerd. In het voltijds onderwijs zijn er onder meer alternerende stages en blokstages op basis van leerlingenstage-overeenkomsten, in het deeltijds beroepssecundair onderwijs kan voor leerlingen de werkplekcomponent worden ingevuld via diverse types van reguliere overeenkomsten.

Binnen haar beleidsprioriteiten onderwijs/werk zet de Vlaamse overheid sterk in op het duale leren. Deze vorm van leren bestaat uit een schoolcomponent en een werkplekcomponent die inhoudelijk op elkaar moeten zijn afgestemd en waar de werkplekcomponent substantieel aan bod komt.

In deze sessie wordt het beleids- en regelgevend kader van duaal leren toegelicht.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.09 ronde 1

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


3.10 Rekentool Prebes “tijdsbesteding interne dienst” Krista Dekoning

De Prebes-richtlijn is sinds 1999 een begrip in het onderwijs. Na het bevragen en evalueren van deze tool werd besloten om een andere aanpak te gebruiken om de “voldoende tijd” die de wet ons oplegt te berekenen.
De projectgroep onderwijs van de vzw Prebes heeft een nieuwe rekentool uitgewerkt waarbij het totaal pakket aan minimaal te spenderen preventie-uren in het onderwijs, wordt berekend.
Het totaal pakket aan preventie-uren wordt uitgedrukt in het aantal voltijdse medewerkers voor de (gemeenschappelijke) interne dienst.
Deze tool is tot stand gekomen na een grondige studie van de wetgeving en de praktijk op de werkvloer.

Doelgroep: directeurs, schoolbesturen en preventieadviseurs van het onderwijs.

 


Terug naar overzicht van workshops