Tools voor leraren in het s.o. - Een studiedag over werkvormen - Ronde 3 (14:15 - 15:35)

Keuze Lesgever
3.01 De wetenschap van het leren: wat elke leraar moet weten over hoe zijn leerlingen leren - herhaling van sessie 2.01 ronde 2 Kristel Vanhoyweghen

Elke leraar herkent dit vast wel: leerlingen weten niet meer waar je het vorige week over had, vergeten steeds die bepaalde spellingsregels, kunnen plots geen Franse regelmatige werkwoorden meer vervoegen of lijken nooit te hebben geleerd hoe je breuken optelt. 
Frustrerend, zeker omdat je dit in de klas wel grondig bestudeerde, en ze die leerstof nodig hebben om op verder te kunnen bouwen.

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over hoe het leren écht werkt.  Een aantal van die effectieve en efficiënte leerstrategieën kunnen immers het leerrendement van leerlingen aanzienlijk verhogen.

Deze ‘wetenschap van het leren' is eveneens vertaald naar instructiemethoden voor de leraar. Ze zijn breed inzetbaar en onmiddellijk toepasbaar, over de verschillende leerjaren en niveaus heen.

We maken kennis met de wetenschap van het leren, gaan dieper in op onze cognitieve architectuur (hoe werkt ons brein) en bespreken vervolgens 6 empirisch onderbouwde leerstrategieën en hoe ze kunnen gebruikt worden in de klaspraktijk

Doorheen de presentatie wordt de transfer gemaakt van leerstrategieën met veel impact naar praktische aanpakken voor de leraar: hoe kunnen we als leraren met eenvoudige en makkelijk toepasbare technieken zorgen dat onze

leerlingen begrippen, procedures en vakgebonden vaardigheden beter aanleren én langer onthouden?

Aan de hand van talrijke voorbeelden uit het eerste tot zesde jaar s.o., belichten we deze evidence-informed instructiestrategieën, die de hoekstenen kunnen vormen voor duurzaam onderwijs.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 2.01 in ronde 2

Doelgroep: iedereen


3.04 Interactie, een must voor leren. Over actieve werkvormen - herhaling van sessie 1.04 in ronde 1 Jan Gilté

Interactief werken staat al lang bekend als een belangrijk ingrediënt van een krachtig leerklimaat.

In deze sessie:

  • duiden we kort waarom dit zo belangrijk is;
  • geven we aan wat aandachtspunten zijn bij het inzetten van actieve werkvormen;
  • gaan we vooral in op een aantal concrete werkvormen bruikbaar in alfa- en betavakken!

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.04 ronde 1

Doelgroep: iedereen


3.05 Lezen breder bekeken: aan de slag met fictie en non-fictie - herhaling van sessie 1.05 in ronde 1 Margot Van Dingenen

Tijdens deze sessie gaan we actief aan de slag met boeken. We testen een aantal activerende werkvormen uit die alle vaardigheden aanspreken.

We bekijken lezen tijdens de les breder en zetten buiten romans ook prentenboeken en informatieve boeken in de kijker. Samen proberen we een aantal werkvormen uit, zoals een carrousel en een A-B-oefening. Die werkvormen in combinatie met boeken, geven je de mogelijkheid om verschillende vaardigheden te koppelen en wakkeren leesplezier aan. Je gaat naar huis met nieuwe ideeën en boekentips.

 

Deze sessie is een herhaling van 1.05 in ronde 1

Doelgroep: leraren Nederlands eerste en tweede graad


3.10 Activerende werkvormen in de wetenschappen - herhaling van sessie 2.10 ronde 2 Ilse Mariën
Hans Vanhoe

We presenteren een aantal activerende werkvormen voornamelijk gericht op de leerplandoelen van de 2de graad en 3de graad aso.

Klassieke gezelschapspelletjes die geen uitleg hoeven, komen aan bod, gepimpt met een wetenschappelijke inhoud.

De workshop wil vooral inspireren; de spelletjes werden oorspronkelijk uitgewerkt voor de lessen chemie, maar krijgen al spelenderwijs een eigen (fysica, biologie, natuurwetenschappen) invulling.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 2.10 in ronde 2

Doelgroep: leraren wetenschappen van de 2de graad en 3de graad aso.


3.11 Ook sterke leerlingen uitdagen door te differentiëren met Bloom -herhaling van sessie 2.11 ronde 2 (VOLZET) Sabine Sypré

Door vragen en opdrachten in een les op te nemen die zowel een beroep doen op het ‘lagere orde-denken’ als het ‘hogere orde-denken’, wordt tijdens de les op het gehele cognitieve domein een beroep gedaan, m.a.w. je bereikt er álle leerlingen mee. Ook de sterkere leerlingen worden erdoor uitgedaagd.

Wij hebben een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om je gewone lessen  te up-graden zodat je er zowel de tragere als de sterkere leerlingen mee bereikt. In deze module leren we je de theorie aan, maar vooral ook hoe je dit praktisch aanpakt.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 2.11 in ronde 2

Doelgroep: iedereen


3.12 Werkvormen bij co-teachen - herhaling van sessie 1.12 in ronde 1 Evelien D'Hanis

Co-teaching is een interessante manier om te differentiëren.  Vanuit de praktijk krijgen de deelnemers een aantal werkvormen die een leraar hierbij kan gebruiken.

 

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.12 in ronde 1

Doelgroep: iedereen

 

 


Terug naar overzicht van workshops