ViP-dag: Vertrouwen in Personen - nascholing voor de vertrouwenspersoon - Voormiddag (09:15 - 12:00)

Keuze Lesgever
Sessie 1.01 Supervisie Karline Gys

We zitten samen als deskundigen en delen onze beroepservaringen (eigen casussen) met als doel elkaar te helpen en te ondersteunen in de functie van vertrouwenspersoon. De begeleider van deze sessie, preventieadviseur psychosociale aspecten, zal eveneens op haar/zijn beurt ervaringen, op beleidsvlak en op vlak van individuele begeleiding, delen.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.02 Supervisie Peter Decavele

We zitten samen als deskundigen en delen onze beroepservaringen (eigen casussen) met als doel elkaar te helpen en te ondersteunen in de functie van vertrouwenspersoon. De begeleider van deze sessie, preventieadviseur psychosociale aspecten, zal eveneens op haar/zijn beurt ervaringen, op beleidsvlak en op vlak van individuele begeleiding, delen.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.03 Stress en zelfzorg (VOLZET) Kristof Biesemans

Iedere medewerker detecteert bij zichzelf regelmatig signalen van stress of beleeft stresserende momenten. Om dit fenomeen tijdig een halt toe te roepen, vooraleer het te zwaar doorweegt op het eigen presteren. Voor vertrouwenspersonen is dit niet anders en is het niet altijd gemakkelijk om in een situatie tussen verschillende partijen te staan of om met sommige gefrustreerde medewerkers te spreken. Vandaar een aantal praktische tips & tricks voor vertrouwenspersonen om om te kunnen gaan met stressvolle situaties en gespreksvoering.

Vertrouwenspersonen moeten zich kunnen inleven in de situatie van een andere persoon in een vertrouwelijke omgeving en moeten frustraties ook een plaats kunnen geven. Het is echter belangrijk om jezelf als vertrouwenspersoon ook onder de loep te nemen. Inzicht verwerven in je eigen kwaliteiten en uitdagingen is daarbij zeer belangrijk. Hier is dan ook de bedoeling een aantal handvaten aan te reiken voor jezelf om hiermee om te kunnen gaan.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.04 wordt niet meer aangeboden (VOLZET) Trui Verhasselt

We zitten samen als deskundigen en delen onze beroepservaringen (eigen casussen) met als doel elkaar te helpen en te ondersteunen in de functie van vertrouwenspersoon. De begeleider van deze sessie, preventieadviseur psychosociale aspecten, zal eveneens op haar/zijn beurt ervaringen, op beleidsvlak en op vlak van individuele begeleiding, delen.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.05 wordt niet meer aangeboden (VOLZET) Paul Van Assche

We zitten samen als deskundigen en delen onze beroepservaringen (eigen casussen) met als doel elkaar te helpen en te ondersteunen in de functie van vertrouwenspersoon. De begeleider van deze sessie, preventieadviseur psychosociale aspecten, zal eveneens op haar/zijn beurt ervaringen, op beleidsvlak en op vlak van individuele begeleiding, delen.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.06 Actoren in het luik psychosociale aspecten Alex Berghmans

Het wetgevend kader wordt geschetst voor het welzijnsluik psychosociale risico's en dit met een duidelijke verwijzing naar de rol en de verantwoordelijkheden van de werkgever, de leidinggevenden, de preventieadviseur arbeidsgeneesheer, de vertrouwenspersoon en de preventieadviseur psychosociale aspecten binnen deze wet. Zo komen de informele en formele procedure aan bod alsook het onderscheid collectief en individueel verzoek.

Deze werkwinkel is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


Sessie 1.07 Tranen en hyperventilatie tijdens het gesprek Linda Strybos

Hevig oplaaiende emoties kunnen soms een verrassende wending geven aan een gesprek of zelfs voor een totale blokkering zorgen. In deze interactieve sessie onderzoeken we hoe je als vertrouwenspersoon het best omgaat met emotionele reacties tijdens een gesprek

Inhoudelijk
Hoe combineer je empathie met professionele afstand?
Hoe hou je contact met de gesprekspartner zonder jezelf te verliezen in de emotie van de ander (ook na het gesprek)?
Hoe breng je het gesprek opnieuw op gang en geef je een constructief vervolg aan de emotionele chaos?

Lichamelijk
Emoties hebben ook steeds een impact op het lichaam en kunnen soms felle stressreacties uitlokken zoals een hoge snelle ademhaling, een stevige huilbui of hyperventilatieaanval.
We leren subtiele signalen en lichaamstaal lezen en oefenen ook enkele ontspannings- en ademhalingstechnieken in om de gesprekspartner (en misschien ook jezelf) opnieuw tot rust te brengen.
De theoretische achtergrondinformatie is eerder beperkt, de focus tijdens deze workshop ligt vooral op praktijk- en ervaringsgericht werken.
Van de deelnemers wordt dan ook verwacht dat zij bereid zijn tot het delen van ervaringen, zowel in het beleven van de eigen emoties als in het omgaan met emoties van anderen.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.08 Coachen in vertrouwen Marleen Raeymaekers

Als vertrouwenspersoon is het belangrijk om een luisterend oor te zijn.
Dit is al een hele hulp voor mensen. Hoe kunnen we doelgericht naar oplossingen zoeken zonder onze mening op te dringen?
Waar wordt de ander beter van? Hoe geven we op een goede manier feedback? Hoe maken we anderen sterker?
Op een interactieve manier worden de deelnemers geïnspireerd om sterker te staan in gesprekken.

Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor vertrouwenspersonen.


Sessie 1.09 Zorg voor jezelf, behoud je veerkracht. Bart Jacobs

In de huidige samenleving, waar we medewerkers lang en vitaal aan het werk willen houden, dienen we gedurende de ganse loopbaan van medewerkers aandacht in te bouwen voor een gezonde afwisseling tussen spanning en ontspanning in het dagelijkse werk. Een belangrijke vraag is tevens hoe we de fysieke, mentale en emotionele batterij van medewerkers opgeladen kunnen houden. 

‘Hoe' medewerkers bevlogen houden, start bij het bewustzijn van de eigen stresshantering en het vroegtijdig leren herkennen van signalen bij zichzelf, om deze signalen vervolgens bij het team en de eigen medewerkers te herkennen en te bespreken.

Deze interactieve workshop gezonde veerkracht wil je ondersteunen om je bevlogenheid te versterken en er mee voor zorgen dat je veerkracht op lange termijn behouden blijft.

In een eerste deel bieden we je inzicht in een aantal begrippen en meer duiding rond o.a. oorzaken van stress en burn-out. In een tweede deel verkennen we een aantal tips die je kunnen helpen om je gezonde veerkracht te behouden en/of te versterken.

Deze werkwinkel is bedoeld voor vertrouwenspersonen/werkgevers/TAC/preventieadviseur.


Sessie 1.10 Zorg na agressie Robine Marinus

Agressie op de werkvloer heeft een grote impact op het individu, het team en de organisatie. De vertrouwenspersoon kan een belangrijke rol spelen bij de opvang en nazorg van iemand die geconfronteerd werd met agressie. Je krijgt praktische handvaten en een leidraad om het gesprek aan te gaan meteen na een incident en de gepaste nazorg te bieden. We geven je inzicht in de gevolgen van agressie, het verwerkingsproces en de behoeften van een slachtoffer, zodat je in staat bent om het slachtoffer de eigen reacties, gevoelens en gedrag beter te laten begrijpen. 

Deze werkwinkel is bedoeld voor vertrouwenspersonen/werkgevers/TAC/preventieadviseur.


Sessie 1.11 Bemiddelen (VOLZET) Beatrijs Pletinck

De toenemende complexiteit van onze samenleving vereist nieuwe instrumenten voor personeelsbeleid. De federale overheid  een heel uitgebreide regelgeving inzake psychosociaal welzijn op het werk uitgewerkt (de reglementering inzake pesten, de vertrouwenspersoon en de preventieadviseur psychosociale belasting, ... ).  Sedert de laatste wetswijziging (2014) is de verantwoordelijkheid van de werkgever voor het welzijn en het welbevinden van zijn werknemers nog toegenomen. Elke organisatie, ook een school, moet een preventiebeleid voeren om  psychosociale belasting n.a.v. stress, burn-out en ernstige conflicten te voorkomen.

Daar waar mensen samenwerken, samenleven zijn conflicten een natuurlijk gegeven. Zeker in een school, waar samenwerking centraal staat, kan vroeg of laat een misverstand escaleren.  Dat er binnen een organisatie een conflict ontstaat is op zich geen probleem. Het wordt pas een probleem  wanneer de school niet weet hoe om te gaan met meningsverschillen en conflicten. De vertrouwenspersoon wordt heel snel betrokken bij een conflict. Hoe hier mee om te gaan met zuiver houden van uw rol en opdracht als vertrouwenspersoon? B. Pletinck, sedert 2008 erkend bemiddelaar, wil vanuit haar ervaring als onderwijsbemiddelaar u een aantal inzichten aanreiken


Sessie 1.12 Risico-Analyse psychosociale aspecten Stefaan Dejonghe

Binnen het psychosociale aspect van de welzijnswet legt de wetgever een aantal verplichtingen op : De werkgever is ertoe gehouden de nodige maatregelen te treffen om de psychosociale risico’s op het werk te voorkomen, om de schade ten gevolge van deze risico’s te voorkomen of om deze schade te beperken.”

De werkgever moet dus eerst en vooral zijn risico’s kennen en evalueren. De risicoanalyse is hiervoor een geschikt hulpmiddel. Wie moet wat doen? Wat moet er zeker aan bod komen? Welke is de taak van de vertrouwenspersoon in deze?

Deze werkwinkel is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs, preventieadviseurs en schoolbesturen


Terug naar overzicht van workshops