Dag van het economieonderwijs (oud) - Workshops - ronde 1 (10:30 - 11:50)

Keuze Lesgever
1.1 Duurzaamheid en economie: van vijand tot vriend Tom Kuppens

Hoe kan je de sleutelcompetentie duurzaamheid integreren in de lessen economie? Tijdens deze workshop leer je eerst waarom economen duurzaamheid toch maar beter omarmen in plaats van afstoten. Vervolgens onderzoeken we in de eindtermen voor ons vakgebied welke inhoudelijke aanknopingspunten er bestaan om met duurzaamheid aan de slag te gaan: van circulaire economie, duurzame businessmodellen zoals productdienstsystemen tot jawel, donuteconomie. Daarna word je ondergedompeld in de vakdidactische denkkaders voor duurzaamheidseducatie, waarbij het vooral de bedoeling is om écht tot een verandering in het denken en doen van je leerlingen te komen. Tot slot bieden we je vooral veel inspiratie: van baby steps tot grote sprongen om het economiecurriculum te verduurzamen. 

Lesgever: Tom Kuppens is docent vakdidactiek economie en duurzaamheidseducatie aan de School voor Educatieve Studies van UHasselt en het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding van VUB. Hij is tevens co-voorzitter van de COPERNICUS Alliance, het Europees netwerk over hoger onderwijs voor duurzame ontwikkeling.

Doelgroep: leerkrachten economie in alle finaliteiten van de 2de en 3de graad.

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3: workshop 3.1.


1.2 LeerKRACHT in een ondernemende leercontext Ben Peeters

De eindterm ‘zin voor initiatief en ondernemingszin’ is één van de zogenoemd transversale eindtermen die nieuw binnengebracht zijn in het secundair onderwijs. Transversaal betekent dat dit niet aan één vak gekoppeld wordt, maar breed toepasbaar is. Maar wat betekent dat dan in de praktijk?
In deze werkwinkel krijg je eerst de theoretische kaders mee waar de eindterm op stoelt. Aan de hand van het STEP-model en EntreComp krijg je duiding over de term ondernemingszin en hoe dit aansluit bij een ondernemende leercontext. Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je competentiegericht onderwijs vorm kan geven. Je krijgt de kans om een eigen lesonderwerp voor te leggen.
Tot slot volgt nog een korte voorstelling van de mogelijkheden die Vlajo je als leerkracht ter beschikking stelt om je te ondersteunen bij het creëren van je eigen ondernemende leercontext.

Lesgever: Ben Peeters, Vlajo hoofdcoördinator, werkt sinds 2006 bij Vlajo en is sinds dat jaar actief bezig met het integreren van ondernemingszin in onderwijspraktijken. De eerste jaren was dit gericht op het basisonderwijs. Nadien kreeg hij de uitdaging om competentiegericht onderwijs, met ondernemingszin centraal, in secundair onderwijs te verankeren. Ben is actief betrokken bij de realisatie van de onderwijsvernieuwing in het secundair onderwijs.

Doelgroep: leerkrachten 2de of 3de graad, beleidsmedewerkers of (pedagogisch) directeurs Secundair Onderwijs die actief aan de slag willen met de eindterm ondernemingszin. Ondernemingszin is breed gekaderd en kan in elk vak aan bod komen.

Deze workshop wordt herhaald in ronde 2: workshop 2.2.


1.3 Economie en Computationeel denken? Een perfecte match! Morgane Kruglanski
Elisa David

Economie en computationeel denken combineren?! Dat kan! Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad, gekoppeld aan economische en financiële opdrachten. Denk maar aan een resultatenberekening, de verwerking van een aankoopfactuur, online betalingen, …  Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten, bieden jou een leidraad hoe je doelgericht ‘Computationeel denken’ kan integreren in je economisch-vak.  

Lesgevers: Morgane Kruglanski en Elisa David zijn reeds bij de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.  

Doelgroep: leerkrachten de tweede graad secundair onderwijs. Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste en tweede graad. Je hebt reeds wat ervaring met een (block-based)programmeertaal. 

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3: workshop 3.2.


1.4 Didactisch aan de slag met Het Archief voor Onderwijs Jelle Van Goethem

Het Archief voor Onderwijs heeft een schat aan audiovisueel materiaal, maar hoe verwerk je dit materiaal tot een kwaliteitsvolle digitale les? In deze sessie vertrek je vanuit de didactische tips op onze inspiratiepagina met focus op digitale didactiek en pas je deze toe op voorbeelden voor het vak economie. Je oefent aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de lesklare collecties op Het Archief voor Onderwijs en je ontdekt hoe je deze concreet kan toepassen in je eigen lespraktijk.

Lesgever: Jelle Van Goethem is een gewezen leerkracht economie en werkt voor Het Archief voor Onderwijs. Hij tracht daar het werk van de economieleerkracht te verlichten door lesklare collecties, gebaseerd op de eindtermen, voor hen op te stellen en hen met de didactische mogelijkheden op het platform te laten kennismaken. 

Doelgroep: leerkrachten economie, handelsvakken, economische & financiële competenties, en transversale doelen. Leerkrachten die op zoek zijn naar kwalitatief audiovisueel materiaal en naar vernieuwende manieren en didactische tips om audiovisueel materiaal in te zetten in hun lessen.

Deze workshop wordt herhaald in ronde 2: workshop 2.4.


1.5 Verder kijken dan de economische neus lang is Soumaya El-Allachi

In deze workshop krijg je inspiratie om economie onderzoekend en projectmatig aan te brengen. Je krijgt inzicht in hoe je een project kan organiseren dat over de vakgrenzen heen kijkt. Ook de valkuilen komen uitgebreid aan bod. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden krijg je een mooi beeld van hoe je dit naar je eigen schoolcontext kan vertalen.     

Lesgever: Soumaya El-Allachi werkt sinds 2005 als coördinator en leerkracht economie in een secundaire school. De onderwijswereld is voor haar geen onbekend terrein. De gecombineerde functie van leerkracht en coördinator geeft haar de mogelijkheden om op haar school projecten op poten te zeten. Bovendien is haar beeld over de onderwijspraktijk is aanzienlijk verruimd waardoor ze over de muurtjes kijkt en out of the box durft te denken.

Doelgroep: leerkrachten economie 2de en 3de graad en alle leerkrachten, coördinatoren en directeurs die vakoverschrijdend projectwerk in hun schoolwerking willen integreren.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.