Focus op OKAN - Workshops - ronde 1 (09:30 - 10:45)
Keuze |
Lesgever |
workshop 1.01 Kijken naar anderen vanuit je eigen referentiekader: inzichten en tools (deel 1) |
Wim Vaerewyck |
Hoe je kijkt naar mensen met een andere culturele of religieuze achtergrond, gebeurt steeds vanuit je eigen referentiekader. Je krijgt inzicht in hoe dit precies werkt en welke impact dit heeft op jouw handelen en je contact met anderen. Je krijgt handvaten om je eigen referentiekader te verkennen, en vooral, dat van anderen. Deze workshop richt zich in eerste instantie tot leerkrachten en schoolmedewerkers die weinig ervaring hebben in het werken met/voor een superdiverse klasgroep. Bij uitbreiding: voor iedereen die met een hernieuwde blik naar de (school)wereld in verandering wil kijken. Wim Vaerewyck is procesbegeleider bij het team diversiteit van Atlas, integratie en inburgering Antwerpen. Hij begeleidt onder meer scholen bij hun zoektocht naar hoe ze meer rekening kunnen houden met de superdiversiteit in de Antwerpse samenleving. Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook workshop 2.01 aan bij inschrijving!
|
workshop 1.02 Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? (VOLZET) |
Dominique Roos |
Leerlingen in OKAN-onderwijs tot leren brengen is niet altijd een evidentie, zeker niet als de terugkeer naar het land van herkomst dreigt en/of ze hun verblijf zelf als tijdelijk beschouwen. Ze lijken weinig gemotiveerd voor ‘leren’ en zien het naar school gaan als een verplichting. Intussen weet je dat je intrinsieke motivatie bij kinderen en jongeren niet kan afdwingen. Toch heb je als OKAN-leerkracht een aantal middelen tot jouw beschikking die bepalend zijn voor de motivatie van jouw leerlingen; ook al zijn deze maar kortstondig bij ons. In deze workshop leer je: - wat kinderen en jongeren uit verschillende herkomstlanden beweegt;
- wat er bekend is over het motiveren van kinderen en jongeren vanuit de wetenschap;
- welke houding van jou als leerkracht ervoor kan zorgen dat jouw leerlingen een intrinsieke dan wel extrinsieke motivatie ontwikkelen om tot leren te komen.
Deze workshop richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten en leerlingbegeleiders. Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management, teamontwikkeling en het motiveren van moeilijke doelgroepen. Deze workshop wordt herhaald in ronde 2 - workshop 2.02.
|
workshop 1.03 Traumasensitief lesgeven in OKAN: de ontwikkeling van ons brein als leidraad |
Romina Cuadros Perez |
Je krijgt inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein en dit zichtbaar wordt in hun gedrag in de klas en op school. De enorme impact op het schools functioneren wordt duidelijk: opletten in de klas is een stuk moeilijker, ze hebben vaker conflicten met leerkrachten of leeftijdsgenoten ... Andere kinderen bevriezen dan weer en horen niet veel meer van wat er gezegd wordt of stoppen met het afwerken van hun taken. Zolang je binnen je window of tolerance zit, kan je leren. Je funtioneert/leert immers maar optimaal wanneer alle onderdelen van je brein goed kunnen samenwerken. Samen zicht krijgen op wat stress oplevert en wat de dingen zijn die een leerling buiten zijn window of tolerance brengen, kan helpend zijn. Je ontdekt hoe je als leerkracht je leerlingen in een kalm en lerend brein krijgt. Deze workshop richt zich tot leerkrachten OKAN-onderwijs. Romina Cuadros Perez is psycholoog/teambegeleider in een observatie- en behandelingscentrum, trainer in het neurosequential model of therapeutics, EMDR- therapeut.
|
workshop 1.04 Vervolgschoolcoaching: een uitdaging!? (VOLZET) |
Youri Vande Sande |
De vervolgschoolcoaches hebben twee kernopdrachten: het begeleiden, ondersteunen en opvolgen van leerlingen in de vervolgschool én expertiseoverdracht en -opbouw. Vooral die laatste pijler is soms een uitdaging. Je gaat dieper in op hoe je effectief aan expertiseopbouw in de vervolgschool kan doen. Je krijgt hiervoor heel concrete tools mee. Verder heb je nog een schooleigen beeld op vervolgschoolcoaching uitgewerkt, weet je hoe aan de slag te gaan om doelgerichte afspraken met de vervolgschool op te stellen en zie je mogelijkheden om effecten te meten van je interventies in de vervolgschool. Tot slot ontdek je voor beide kernopdrachten hoe de inspectie ernaar kijkt en wat hun aanbevelingen zijn. Deze workshop is vooral bedoeld voor vervolgschoolcoaches OKAN, die rond expertiseopbouw en -overdracht aan de slag gaan met scholen. Youri Vande Sande is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Hij is vooral bezig met curriculumbouw en leerlingenbegeleiding. Hij begeleidt ook OKAN-leerkrachten, voornamelijk bij het afstemmen van de lessen op de ontwikkelingsdoelen. Daarnaast gaat hij ook aan de slag om vervolgschoolcoaches te versterken in hun opdracht naar expertiseoverdracht en -opbouw toe.
|
workshop 1.05 Verhaal uit de praktijk - PTS Maasmechelen: Van instap tot uitstroom! |
Annouk Baeten Sandra Hoeven |
Tijdens deze workshop bekijk je het traject van een leerling OKAN van instap tot uitstroom. Je krijgt zicht op hoe deze school, OKAN PTS Maasmechelen haar OKAN-klassen organiseert, hoe de ontwikkelingsdoelen verweven zitten in hun systeem en welke materialen ze gebruiken. Daarnaast geven ze je inkijk hoe zij de instap van een leerling organiseren, hoe ze aan studiekeuzebegeleiding doen tijdens het individueel traject van een leerling en hoe ze uiteindelijk tot een onderbouwd advies komen als team op het einde van het OKAN-jaar. Leerrijk! Annouk en Sandra delen tijdens deze workshop graag hun ervaringen en willen ook de dialoog met de deelnemers tot stand brengen. Zij werken liefst vraaggestuurd, dus je vragen zijn vooraf zeker welkom via karolien.geukens@uantwerpen.be. Deze workshop richt zich tot Leerkrachten OKAN, vervolgschoolcoaches, coördinatoren OKAN. Sandra Hoeven heeft 23 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingbegeleider, coördinator, vervolgschoolcoach en Smartschoolbeheerder. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen. Annouk Baeten heeft 14 jaar ervaring in OKAN PTS Maasmechelen als leerkracht, leerlingbegeleider, coördinator en vervolgschoolcoach. Op dit moment is zij ook werkzaam voor POV om beginnende OKAN-scholen te ondersteunen.
|
workshop 1.06 Verhaal uit de praktijk - KOZI Merksem: Structuren aanbrengen in de organisatie van het OKAN-onderwijs |
Aaron Hendriks |
Je krijgt concrete en duidelijke informatie over hoe er in deze school praktisch gewerkt wordt. Je bekijkt de structuur van de groepen, de structuur van het klasteam, de structuur van het zorgteam. Daarnaast sta je stil bij de structuur van het schooljaar, van de onthaalperiode tot de uitstroom, met de nodige klassenraden tussendoor. Deze workshop richt zich tot leden van een startende OKAN-school: coördinatoren, beleidsondersteuners, leerkrachten of leden van het zorgteam. Aaron Hendriks heeft zelf lesgegeven binnen OKAN en is momenteel leerlingenbegeleider, aanvangsbegeleider en trajectbegeleider binnen de nieuwe, tweede vestiging van KOZI Stedelijk Onderwijs die gestart is in november 2022.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.