Focus op OKAN - Workshops - ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
workshop 4.01 Leerlingen met stressreacties door trauma begeleiden Ruth Ramaekers

Veel van onze (ex-)OKAN-leerlingen hebben traumatische ervaringen in hun rugzak. Dit heeft een effect op hun dagelijks functioneren, hoe ze met stress omgaan, hoe ze hun omgeving ervaren … Hoe kan je, in je manier van communiceren, je schoolse organisatie en je aanpak hier preventief rekening mee houden? Wat doe je wanneer je leerling in een stressreactie verkeert? In deze workshop krijg je eerst een algemeen kader en nemen we vervolgens een duik in praktijkvoorbeelden en vragen uit jullie eigen context.

Deze workshop richt zich tot leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten, vertrouwenspersonen binnen een OKAN-context.

Ruth Ramaekers werkt bijna 20 jaar in de jeugdhulpverlening met kwetsbare jongeren en hun gezinnen (consulent bijzondere jeugdzorg, Stedelijk CLB Antwerpen, leerlingbegeleiding OKAN SL Offerande) en is ook therapeutisch geschoold (4-jarige opleiding Contextuele Therapie). Op dit moment werkt zij in het Stedelijk Lyceum Offerande aan het zorgbeleid en is ze leerlingenbegeleider van een aantal OKAN-klassen.


workshop 4.02 Professionele dialoog - Praten over en met! Fabio Severini

Een effectieve en constructieve dialoog voeren met collega’s, ouders en leidinggevenden is niet altijd gemakkelijk. Toch is dit absoluut noodzakelijk om als team het beste te halen uit je leerlingen. Tijdens deze nascholing leer je meer over de noodzaak van en aandachtspunten bij een professionele dialoog. Daarnaast is er aandacht voor het belang van teamdenken en ontdek je hoe je dit kan toepassen in jouw dagelijkse praktijk. Samen bespreek je hoe je als team doelgericht de noden van leerlingen centraal kunt zetten en hoe je hierbij rekening kunt houden met de verschillende perspectieven en achtergronden van de betrokkenen. Want enkel door effectief te communiceren met alle actoren kan je samen het beste resultaat bereiken met de leerling.

Deze workshop richt zich tot startende leraren, vervolgschoolcoaches en leerlingenbegeleiders OKAN, ervaren leraren die een nieuwe uitdaging aangaan, beleidsmakers die inzicht willen verwerven in de groeinoden van onderwijzend personeel.

Fabio Severini is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Door zijn eigen praktijkervaring als leraar, maar ook door dagelijks startende leerkrachten en beleidsmedewerkers in diverse contexten te begeleiden, begrijpt hij ook ervaringsgericht de uitdagingen en complexiteit van het onderwijs. Hij helpt onderwijsprofessionals om aan te sluiten bij hun behoeften en om effectieve strategieën te ontwikkelen om de verdere professionele groei te verwezenlijken.


workshop 4.03 Verhaal uit de praktijk - KSD Diest: Haal alles uit je OKAN-oudercontact! Catherine Soenens

Een traditioneel oudercontact duurt 15 minuten.  Vanuit een sterke overtuiging dat een oudercontact veel meer kan zijn dan een kort gesprek over het rapport, neemt KS Diest je graag mee in het verhaal hoe je samen met je interne én externe partners deze kans kan grijpen om van de OKAN-ouders vanaf hun aankomst in België een volwaardige partner op de school en in de samenleving te maken.

Deze workshop richt zich tot OKAN-coördinatoren, OKAN-leerlingbegeleiders en OKAN-leerkrachten.

Catherine Soenens is de directeur OKAN van KSD (Katholieke Scholen Diest).


workshop 4.04 Niet-talig klasmanagement in OKAN (VOLZET) Stephanie Lansloot
Liesbet Vanhaute

Welke tips en tricks zijn er om met OKAN-leerlingen op een niet-talige manier aan de slag te gaan doorheen je lesdag? Op welke manier verhoog je de zelfredzaamheid bij het uitvoeren van taken? Hoe omzeil je de taalbarrière in communicatie met ouders?

Deze workshop richt zicht tot leerkrachten OKAN, zorgleerkrachten secundair en basisonderwijs, leerkrachten die lesgeven aan ex-OKAN-leerlingen.

Stephanie Lansloot is coördinator OKAN aan het Instituut Maris Stella Sint-Agnes en staat daarnaast al 15 jaar in de alfaklas. Zij is van opleiding leerkracht lager onderwijs en heeft enkele jaren geleden haar master opleidings- en onderwijswetenschappen behaald.

Liesbet Vanhaute is leerkracht en zorgleerkracht OKAN aan het Instituut Maris Stella Sint-Agnes. Zij is een zij-instromer en geef ondertussen 7 jaar les NT2 en OKAN. Zij behaalde een master Wijsbegeerte en was ook enkele jaren werkzaam als doctoraatsstudent en onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.


workshop 4.05 Verhaal uit de praktijk - KA Hoboken en Panorama Antwerpen: Toeleiden naar zinvolle vrijetijdsbesteding: project- en sportwerking Max Renier
Eva Tourné

In deze sessie worden good-practices en ervaringen gedeeld over hoe je sport en vrijetijdsbesteding kan promoten en op welke manier je jonge nieuwkomers in OKAN-klassen daarbij kan ondersteunen. Je wordt uitgenodigd om samen na te denken over hoe je leerlingen actief betrekt en toe kan leiden naar vrijetijdsactiviteiten. Waarom is het belangrijk om hierop in te zetten als school? Hoe begin je eraan? Welke strategiën en praktijken zijn succesvol?

Verder delen we informatie over lokale organisaties en verenigingen die zich richten op vrijetijdsbesteding voor nieuwkomers en hoe deze kunnen worden benaderd voor ondersteuning en samenwerking.

Deze vorming biedt ook de ruimte om samen te werken en ideeën uit te wisselen over hoe vrijetijdsbesteding kan worden opgenomen in het lesprogramma en hoe dit kan worden geïntegreerd in het bredere onderwijs- en integratieproces. Door het delen van good practices kan je geïnspireerd en gemotiveerd worden om nieuwe en effectieve manieren te ontdekken om vrijetijdsbesteding te promoten en ondersteunen voor nieuwkomers in OKAN-klassen.

Deze workshop richt zich tot alle actoren die betrokken zijn in een OKAN-school.

Max Renier, Master in het Sociaal Werk, maakt sinds 2019 deel uit van het OKAN-team van het GO! Atheneum Hoboken. Hij gelooft sterk in sport en vrije tijd als middel om jongeren extra kansen te bieden. Sinds dit schooljaar begeleidt hij als vervolgschoolcoach leerlingen op maat in hun (vervolg)traject.

Eva Tourné, Gegradueerde in de orthopedagogie en Specifieke Lerarenopleiding, maakt sinds 2017 deel uit van het OKAN-team binnen SO Panorama. Naast leerkracht OKAN (Alfaklas) is ze ook leerlingenbegeleider en vrijetijdstoeleider. Ze gelooft dat vrije tijd een positieve invloed heeft op vele gebieden: het welbevinden, leren van het Nederlands, ontdekken van talent...


workshop 4.06 Pas als je elkaar echt verstaat en begrijpt, communiceer je Lieve Lenaerts

Je leert in deze workshop enkele principes van interculturele communicatie. Want dat doe je in de klas , dat doe je met ouders en ook met collega’s. Alles start bij een goede professionele basishouding waarbij je zicht hebt op een aantal drempels die je communicatie kunnen aantasten. Je leert in eerste instantie de taaldrempel beter kennen en oplossingen hiervoor bedenken. Daarnaast bekijk je hoe je op een goede manier kan aansluiten bij de leefwereld van de andere. Kortom; ken jezelf, ken de ander en ga verbindend aan de slag zodat je communicatie ook effectief is.

Deze workshop richt zich tot iedereen die in contact komt met meertalige leerlingen en hun ouders. Coördinatoren, directies, clb medewerkers, vrijwilligers…

Lieve Lenaerts is teamtrekker van het team diversiteit en meertaligheid bij DoorElkaar Hivset Campus in Turnhout. Lieve was zelf ruim 15 jaar actief als coördinator OKAN , leraar OKAN en leraar meertalige jongeren in de vervolgschool.


Terug naar overzicht van workshops